News

Codul Rutier, modificat. Mașinile fără șofer vor putea circula și în România. Condițiile care trebuie îndeplinite

Mașinile fără șofer vor putea să circule în România, deocamdată doar în faza de testare, potrivit unui proiect al Ministerului de Interne prin care este modificat Codul Rutier.
19.04.2022 | 13:08
Codul Rutier modificat Masinile fara sofer vor putea circula si in Romania Conditiile care trebuie indeplinite
Mașinile fără șofer vor putea fi testate pe drumurile din România/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Ministerul Afacerilor Interne vrea să reglementeze posibilitatea circulației mașinilor fără șofer pe drumurile publice din România, prin crearea cadrului legal care să permită testarea acestora, în anumite condiții care trebuie respectate de către companiile care vor să efectueze aceste teste.

MAI vrea să modifice Codul Rutier

În octombrie 2021 a fost modificată Convenția de la Viena privind circulația rutieră astfel încât statele semnatare să poată introduce la nivelul legislației naționale posibilitatea circulației mașinilor cu sistem de conducere automatizată, adică fără șofer.

ADVERTISEMENT

Autoritățile din România fac primul pas în această direcție printr-un proiect de lege pus în dezbatere publică de către Ministerul Afacerilor Interne prin care este modificată OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, așa-numitul Cod Rutier.

În proiect sistemul de conducere automatizată este definit ca „funcția unui autovehicul prin care se realizează în timp real mișcările laterale și longitudinale ale acestuia, monitorizarea drumului, răspunsul la evenimentele din traficul rutier, precum și planificarea și semnalizarea manevrelor.

ADVERTISEMENT

Într-un prim stadiu, va fi posibilă circulația mașinilor fără șofer doar în faza testării. Autorizația și numerele de probă se eliberează de către Registrul Auto Român în baza prezentării unei dovezi cu privire la îndeplinirea cerințelor tehnice de funcționare a sistemelor de conducere automatizate ce urmează să fie stabilite prin ordinul ministrului Transporturilor.

Mașinile fără șofer, testate doar pe anumite drumuri

Testele se vor putea face pe trasee și intervale orare stabilite de către poliția rutieră, fiind introdusă și interdicția expresă a utilizării pe drumul public a funcției de frână de urgență a autovehiculului fără șofer. De asemenea, la bordul vehiculului va trebui să se afle și o persoană care să poată prelua conducerea mașinii în cazul în care situația o impune.

ADVERTISEMENT

În cazul producerii unor evenimente rutiere, precum și în situația constatării nerespectării unor reguli de circulație, la solicitarea poliției rutiere, persoana juridică prevăzută la alin. 1^3 este obligată să comunice acesteia datele înregistrate de dispozitivul tehnic instalat la bordul autovehiculului prevăzut cu sistem de conducere automatizată,  pe timpul testării acestuia pe drumul public, cu privire la condițiile operaționale ale sistemului, starea operațională a sistemului, precum și starea conducătorului”, prevede actul normativ.

Nerespectarea acestor obligații de către compania care face testele va fi încadrată în clasa V-a a sancțiunilor prevăzute de către Codul Rutier, care se aplică doar persoanelor juridice. Este vorba de contravenții sancționate cu 21-100 puncte, ceea ce înseamnă amenzi între 3.045 și 14.500 lei.

ADVERTISEMENT

Testele se fac în mai multe țări UE

România nu este deschizătoare de drumuri în acest domeniu existând încă din 2019 un ghid UE prin care se stabilesc linii directoare care să vină în sprijinul autorităților naționale în ceea ce privește adaptarea legislațiilor naționale pentru mașinile fără șofer.

Reglementarea MAI vine după consultarea unor prevederi asemănătoare care există deja în Franța, Germania, Grecia și Spania. În Franța, nu  este permisă desfășurarea activităților experimentale pe benzile rezervate transportului în comun, iar în Germania testarea se poate face doar pe autostrăzi, la o viteză maximă de 60 km/h. În Grecia, testarea se face doar pentru mijloacele de transport în comun, cu un șofer care să poată prelua comenzile mașinii în caz de nevoie, iar Spania face testele pe tronsoane de drum anunțate dinainte.

Ministerul de Interne justifică posibilitatea testării pe drumurile din România prin faptul că factorul uman are o pondere foarte mare în provocarea accidentelor rutiere.

Sporirea siguranței vehiculelor în UE, aproximativ 95% dintre accidentele rutiere implică eroarea umană într-o anumită măsură, în timp ce, conform estimărilor, 75% dintre acestea sunt cauzate exclusiv de eroarea umană. Ca atare, pentru a fi eficace, politica generală de siguranță rutieră trebuie să țină cont de toți factorii, cum ar fi comportamentul conducătorilor de autovehicule și infrastructura rutieră, acordându-se atenție și tehnologiilor care exploatează interacțiunile dintre conducătorul auto, vehiculul condus și mediul în care se realizează activitatea de conducere”, se spune în nota de fundamentare.

ADVERTISEMENT