Miniștrii Sănătății și Muncii au semnat un ordin comun de ministru prin care reglementează condițiile pe care angajatorii, atât din sectorul public, cât din cel privat, trebuie să le asigure angajaților la locul de muncă. Totodată, și angajații vor trebui să respecte un set de reguli odată ajunși la serviciu.
Toți angajatorii vor trebui să reinstruiască salariații cu privire la normele de securitate și sănătate în muncă, la care se va adăuga un capitol special privind normele de protecție împotriva infecției cu coronavirus. Va trebui elaborat un set de măsuri de protecție, care va trebui discutat inclusiv cu reprezentanți ai angajaților.
”Angajatorii afișează la intrare și în cele mai vizibile locuri din unitate regulile de conduită obligatoriu pentru toți angajații și pentru toate persoanele care intră în spațiul organizat de angajator cu privirea la prevenirea îmbolnăvirilor cu coronavirusul SARS-CoV-2”, este o altă prevedere a ordinului semnat de Nelu Tătaru și Violeta Alexandru.
Angajaților li se va spune că trebuie să păstreze o distanță de 1,5 metri unul față de celălalt, să păstreze o igienă riguroasă a mâinilor prin spălare cu apă și săpun sau dezinfecție, iar limita contactului cu alte persoane să fie de maximum 15 minute la o distanță de 1,5 metri. Pauzele de masă vor trebui acordate eșalonat.
În funcție de specificul activității, angajatorii pot să asigure materiale suplimentare de protecție, precum măști sau mănuși. Furnizorii externi, subcontractanții, clienții sau beneficiarii serviciilor vor trebui supravegheați să respecte normele sanitare pe durata șederii lor în respectiva instituție sau firmă.
Contrar a ceea ce Guvernul anunța anterior, individualizarea programului de muncă astfel încât să se lucreze pe mai multe ture nu este obligatorie, ci doar opțională.
Astfel, angajatorii ”pot individualiza programul de muncă al angajaților (cu deosebire al angajaților din grupurile vulnerabile care desfășoară activitatea în spațiu închis), astfel încât să se reducă, pe cât posibil, în funcție de natura și specificul activităților efectuate, contactul direct între aceștia, fără a afecta durata programului normal de lucru; pot individualiza programul de lucru al angajaților astfel încât între aceștia să se asigure existența unui interval de minim o oră la începerea și terminarea programului de muncă, pe parcursul a minimum trei ore, în tranșe de minimum 20% din personal, fără a afecta durata programului normal de lucru, în cazul angajatorilor cu mai mult de 50 de angajați care desfășoară activitatea în același spațiu de lucru”.
În schimb, este obligatorie formarea unor culoare speciale de acces și circulație în incintă astfel încât să se evite formarea de aglomerări. De asemenea, trebuie desemnată o persoană care să verifice temperatura angajaților și să interzică accesul în unitate al persoanelor cu simptome asociate COVID-19. Tot obligatorie este instalarea unor dispozitive cu dezinfectant.
Birourile vor trebui aerisite cel puțin o dată pe zi, iar dezinfectarea cu substanțe biocide autorizate pentru combaterea COVID-19 va trebuie făcută săptămânal sau de câte ori este nevoie.
Se recomandă evitarea folosirii instalației de climatizare, iar în caz contrar va trebui nebulizată și dezinfectată această instalație. Va trebui stabilit un număr maximal fix de persoane care se pot afla concomitent într-o încăpere, în funcție de distanța minimă necesară între persoane, de 1,5 metri.
Actul normativ stabilește și obligațiile pe care le au salariații. Astfel, aceștia vor trebui să respecte toate măsurile de siguranță dispuse de angajator, vor trebui să poarte masca de protecție și să se supună testării temperaturii corporale. Tot lor le incumbă sarcina de a anunța când au simptome unui caz suspect de infecție cu coronavirus, precum tuse, strănut, rinoree, febră, dificultăți respiratorii, stare generală alterată.