News

COP 10, Panama şi reducerea riscurilor asociate fumatului – între oportunitate și ignoranţă

183 de delegaţii naționale, prezente la COP 10, în Panama, lucrează împreună zilele acestea pentru a îmbunătăți controlul asupra tutunului.
08.02.2024 | 15:04
COP 10 Panama si reducerea riscurilor asociate fumatului  intre oportunitate si ignoranta
Deciziile de la COP10 pot acționa ca ghid pentru politicile naționale Foto: The Lancet
ADVERTISEMENT

Delegații din întreaga lume s-au reunit la începutul acestei săptămâni în Panama City pentru a deschide cea de-a zecea Conferință a părților (COP10) ConvențiE-cadru a OMS pentru controlul tutunului, (FCTC). Evenimentul are loc în perioada 5-10 februarie şi are scopul de a atrage atenția globală asupra problemelor legate de controlul tutunului.

Parlamentul European susține constant o abordare de reducere a riscurilor asociate fumatului

Cele 183 de delegaţii prezente la Convenție, reprezentând mai mult de 90% din populația lumii, lucrează împreună pentru a îmbunătăți controlul asupra tutunului. În primele două decenii ale acestui secol prevalența tutunului în rândul adulților a scăzut de la aproape 33% la 22%, chiar dacă populația planetei a continuat să crească.

ADVERTISEMENT

Evenimentul organizat de OMS evaluează o dată la doi ani modalitatea de implementare a prevederilor Convenției-cadru pentru controlul tutunului de către statele semnatare și elaborează recomandări menite să influențeze politicile publice. Deşi deciziile luate în timpul COP nu sunt obligatorii, ele pot acționa ca ghid pentru politicile naționale. De altfel, influența deciziilor FCTC asupra politicilor europene este evidentă în cazul Directivelor privind tutunul adoptate la nivelul Uniunii Europene.

Parlamentul European, care a susținut în mod constant o abordare de reducere a riscurilor asociate fumatului, şi-a reiterat această poziţie, în perioada premergătoare COP 10, prin raportul BECA (Comitetul special pentru controlul cancerului), subliniind necesitatea unor politici de prevenire a cancerului bazate pe reducerea efectelor nocive. Raportul cere Comisiei să studieze cu atenție evaluările științifice ale riscurilor legate de țigările electronice, tutunul încălzit și alte produse noi alternative la fumat.

ADVERTISEMENT

Totuşi, în ciuda eforturilor făcute de Parlamentul european, Comisia tinde să urmeze abordarea mai restrictivă susținută de OMS. Articole apărute în presa internațională indică o poziție a Comisiei care respinge principiul reducerii efectelor nocive ale fumatului, ignorând diferențele dintre produsele tradiționale și cele de nouă generație. Mai mult decât atât, Comisia pare să dorească să lipsească Consiliul UE și parlamentele naționale de puterea de decizie în ceea ce privește reglementarea acestor produse, stârnind chiar îngrijorări cu privire la principiul suveranității naționale.

Recent, reputata platformă The Lancet a publicat un raport referitor la reducerea riscurilor asociate fumatului, cu argumente clare și explicite pentru care această abordare ar trebui să fie o strategie centrală a FCTC, pe lângă măsurile de reducere a cererii și ofertei care sunt necesare, dar nu suficiente. FCTC nu interzice abordările de reducere a efectelor nocive, dar pun semnul egal între produsele tradiționale și alternativele la fumat, oferind recomandări de reglementare care limitează alegerile celor 1,3 miliarde de oameni din întreaga lume care fumează.

ADVERTISEMENT

Raportul relevă că nu există nici o justificare științifică pentru poziția OMS conform căreia țigările electronice și alte produse noi cu nicotină ar trebui tratate în mod similar ca produsele din tutun. Această poziție trece cu vederea o abordare proporțională cu riscul, în schimb laudă țări precum India pentru interzicerea țigărilor electronice. De altfel, 34 de state, în principal țări cu venituri mici și medii, interzic în prezent aceste produse, respectiv ţigările electronice. În unele țări, reduceri substanțiale ale prevalenței fumatului au coincis cu adoptarea de noi produse cu nicotină. Raportul publicat ăn The Lancet notează că, de exemplu, în Noua Zeelandă, prevalența fumatului zilnic la adulți a scăzut de la 13,3% în 2017 la 6,8% în 2022–23, după ce țigările electronice au devenit disponibile pe scară largă, o scădere de 49% în numai cinci ani. În aceeași perioadă, și cu sprijinul guvernului și reglementarea vapingului, prevalența vapatului la adulți a crescut de la 2,6% la 9,7%. Scăderea incidenței fumatului în Noua Zeelandă depășește obiectivele OMS de reducere a prevalenței fumatului de 30% în 15 ani din 2010 până în 2025.

Alte țări au reușit, de asemenea, să reducă prevalența fumatului în asociere cu utilizarea unei game de produse de livrare a nicotinei cu risc mai scăzut, pentru a completa măsurile de reducere a cererii și ofertei FCTC. De exemplu, Suedia, ţară cu o lungă tradiție de utilizare a snusului (pliculețe cu nicotină pentru uz oral), are cea mai scăzută prevalență din lume a fumatului zilnic la adulți, până la 6% în 2022, însoțită de o mortalitate scăzută din cauza bolilor asociate fumatului. Norvegia a avut şi ea un succes similar în contextul utilizării snusului și a țigărilor electronice, iar în Anglia vapatul ajută adulții să renunțe la fumat. Scăderea substanțială a consumului de țigări în Japonia este asociată cu adoptarea rapidă a produselor care încălzesc tutunul. S-au înregistrat mai puține progrese în țările cu venituri mici și medii, unde capacitatea de control al tutunului și voința politică de a promova măsurile de control al tutunului sunt mai slabe, iar potențialul de reducere a efectelor nocive ale tutunului nu este valorificat.

ADVERTISEMENT

OMS trebuie să accepte inovațiile apărute în livrarea de nicotină

Două preocupări sugerează de ce reducerea efectelor nocive ale tutunului nu este acceptată mai activ, în ciuda asocierii sale cu prevalența redusă a fumatului. Primul este că, în comparație cu țigările, unde daunele sunt cunoscute de mai bine de jumătate de secol, efectele pe termen lung ale țigărilor electronice sunt încă necunoscute. Pe de altă parte, deși vapatul nu este lipsit de riscuri, în special pentru persoanele care continuă să și fumeze, riscurile de a exista daune substanțiale pe termen lung din partea constituenților țigărilor electronice sunt probabil să fie scăzute, mai ales în comparație cu daunele cauzate de fumatul clasic.

A doua îngrijorare este că disponibilitatea pe scară largă a țigărilor electronice în absența unor controale și reglementări adecvate încurajează dependența de nicotină a tinerilor și permite industriei vapingului să acționeze neetic. Există puține dovezi care să sugereze că vapatul duce la fumat în rândul tinerilor și, deși proporția de tineri nefumători care vapează este în creștere, aceasta rămâne la un nivel destul de scăzut. Sunt necesare reglementări mai stricte, inclusiv aplicarea restricțiilor de vânzare către minori și campanii adecvate de promovare a sănătății pentru a preveni vapatul în rândul tinerilor, dar aceste măsuri trebuie să să fie echilibrate cu nevoile de sănătate ale adulților în vârstă care fumează și au nevoie de sprijin şi opţiuni pentru a renunța, se mai arată în raportul publicat de The Lancet.

Documentele COP10 recomandă tratarea și reglementarea produselor alternative fumatului similar cu țigările. Această abordare este un mare pas înapoi, deoarece produsele de nouă generație nu sunt comparabile cu fumatul în ceea ce privește efectele nocive. Mai exact, arderea tutunului este cea care provoacă rău, nu nicotina, mai subliniază autorii raportului.

Deciziile COP10 vor avea consecințe importante asupra sănătății cetățenilor și a orientării viitoare a politicilor privind fumatul și este momentul ca reprezentanții statelor semnatare FCTC să înceteze să ignore numeroasele dovezi științifice existe în favoarea abordării de reducere a riscurilor, conchid autorii raportului publicat pe The Lancet.

În concluzie, accentul trebuie să rămână pe problema centrală de sănătate publică – efectele dăunătoare asupra sănătății, ale consumului de tutun. Reducerea fumatului este cea mai eficientă modalitate de a preveni decesele legate de tutun, iar reducerea efectelor nocive ale tutunului este cea mai rapidă și mai corectă modalitate de a reduce prevalența fumatului. OMS trebuie să accepte aceste inovații în livrarea de nicotină, mai arată autorii raportului. Țările care beneficiază de reducerea efectelor nocive ale tutunului, cum ar fi Noua Zeelandă, Suedia, Norvegia, Anglia și Japonia, ar trebui să încurajeze țările participante la COP10 să susțină propunerile care vor reduce rapid incidenţa fumatului prin adoptarea de produse alternative cu risc redus. Deciziile COP10 vor avea consecințe importante asupra sănătății cetățenilor și a orientării viitoare a politicilor privind fumatul și este momentul ca reprezentanții statelor semnatare FCTC să înceteze să ignore numeroasele dovezi științifice existe în favoarea abordării de reducere a riscurilor, mai arată autorii raportului publicat în The Lancet.

 

ADVERTISEMENT