Criza generată de coronavirus loveşte şi industria turismului. Consultantul Traian Bădulescu: “Pierderile au ajuns la minimum 60 de milioane de euro!”

INTERVIU EXCLUSIV
Andrei Dicu   
în HotNews
17/03/2020, 18:36
Criza generată de coronavirus loveşte şi industria turismului. Consultantul Traian Bădulescu: “Pierderile au ajuns la minimum 60 de milioane de euro!” INTERVIU EXCLUSIV
Consultantul de turism Traian Bădulescu:„ Pierderile industriei turistice au ajuns la minim 60 de milioane de euro!” (Foto Andrei Dicu)

Pandemia afectează nu doar sănătatea, ci lovește puternic în economia tuturor statelor afectate de coronavirus. Una dintre ramurile care suferă cel mai mult este turismul. Traian Bădulescu este unul dintre cei mai cunoscuți consultanți în materie de turism din țară și, de asemenea, este scriitor de SF, astfel că i-am propus o discuție amplă, pornind de la situația traversată de industria turistică a României. A reieșit un interviu exclusiv, în care realitatea se îmbină cu… anticipația.

Consultantul de turism Traian Bădulescu: „Pierderile industriei turistice au ajuns la minim 60 de milioane de euro!”

Trăim vremuri… aproape „SF”. Până nu demult, ne gândeam că epidemia este doar o problemă internă a Chinei, dar a ajuns și la noi. Cum considerați că va afecta criza turismul românesc?

Vrei să citești acasă, în siguranță, TAIFASURI, revista ta preferată? Abonează te ACUM doar la oficiile Poștei Române! Surprize + CD urile preferate doar pentru ABONAŢII TAIFASURI

Sunt intervievat pentru prima data pe teme de turism de către un scriitor. Tocmai de aceea, răspund cu sinceritate provocării. Nu am ocolit – cred – niciodată adevărul, dar ca să las orice diplomație la o parte, da, turismul românesc este, pe termen scurt, extrem de afectat! Însă, nu e nicio noutate, turismul mondial este, de asemenea, cel puțin pe termen scurt, foarte afectat. Pentru că oamenii se tem să călătorească sau chiar nu mai pot circula, din cauza măsurilor drastice luate de multe state. Poți pleca din țara ta dar riști să nu fi primit la destinație, venind dintr-un spațiu „roșu” sau fiind obligat să intri în carantină. Și nu știi ce se poate întâmpla „mâine”, într-o țară care, astăzi, este încă aproape „sigură”. În turism, precum și în alte domenii ale serviciilor, nu mai poți recupera timpul pierdut. O cameră goală de hotel timp de o zi sau de o lună nu mai poate fi recuperată. În alte afaceri sau domenii economice poți pierde azi și câștiga mâine, însă în industria călătoriilor sau a ospitalității, orice zi contează. Așa cum este și în sport. Un sportiv are o perioadă în care este în formă, iar o competiție anulată sau amânată nu mai poate fi recuperată…

Concret, ce se va întâmpla?

Cred în regenerare. Cred că putem trage învățăminte, după ce această criză se va fi sfârșit. Deși se spune că noi, românii, nu știm să învățăm din istorie. Da, turismul intern este afectat. Este, însă, mai puțin alterat decât turismul altor țări, precum SUA, Italia, China, Franța, Japonia, Coreea de Sud sau Germania, dar asta se datorează și faptului că în România sunt mult mai puține cazuri înregistrate de coronavirus și pe de altă parte, nu primim încă foarte mulți turiști străini, față de țările amintite mai devreme. Sună cinic, dar avem de unde să cădem… Întotdeauna, cei mari cad mai de sus. În plus, România nu a găzduit în această perioadă evenimente de mare amploare, precum Italia, Germania, Marea Britanie sau Franța, care să genereze pierderi catastrofale. Știm cu toții că în această perioadă au fost anulate, din motive de securitate, multe evenimente internaționale, precum târgul de turism ITB Berlin, salonul auto de la Geneva, Târgul de carte de la Londra, Festivalul Florii de Cireș din Japonia, precum și nenumărate competiții sportive.

Ce schimbări majore ne așteaptă?

Depinde foarte mult și de durata acestei pandemii. Dacă totul va fi în regulă peste o lună, sunt șanse mai mari de redresare. Dacă nu, situația se complică. Nimic nu va mai fi la fel după încetarea crizei. Pandemia de coronavirus constituie și un mare test pentru viitorul industriei turistice. Pierderile industriei turistice și ale celei de transport persoane se pot ridica, pe plan global, la zeci miliarde de euro.

Cum se desfășoară acum activitatea în agențiile de turism?

Cred că de acum înainte se vor flexibiliza ofertele și perioadele de returnare a banilor, firește, în cazul izbucnirii altor evenimente de acest gen. Deja sunt agenții de turism care, pentru perioadele afectate, acceptă să returneze banii cu câteva zile înainte de anulare sau să reruteze turiștii. Firește, cu sprijinul companiilor aeriene și al hotelurilor, pentru că și agenția trebuie să plătească mai departe furnizorii. Depinde de cât de gravă este situația. De asemenea, companiile aeriene au devenit mult mai flexibile. Consider că turiștii vor căpăta și mai mult obiceiul de a-și face asigurări turistice, de sănătate și storno, iar igiena va fi respectată și mai mult.

„O încercare care ne va regenera”

Vom mai putea călători în siguranță?

Încerc să mă conving că nimeni nu îl va putea opri pe om să călătorească. Discutăm despre o libertate pe care a dobândit-o, din ce în ce mai mult, în ultimii zeci de ani. Pe de altă parte, orice ieșire din casă, orice contact cu alți oameni, orice expunere la aglomerație poate constitui un risc. Asta nu înseamnă că nu mai trebuie să ieșim din casă. Însă regulile și măsurile trebuie respectate pentru evitarea răspândirii unei epidemii. Oricum, turistul și, în primul rând, omul, cred că va prețui mai mult libertatea, inclusiv libertatea de deplasare, dar va fi mai responsabil. Poate că după această perioadă de izolare, când avem timp să reflectăm, să fim alături de cei dragi, să citim mai mult, să ne informăm mai mult, vom aprecia mai mult natura și călătoriile, vom vedea cu alți ochi culturi și civilizații diferite, vom fi mai… oameni. Cel puțin, sper. Gândirea mea pozitivă spune să privim situația drept un test venit de sus, o încercare care ne poate regenera, ne poate face mai atenți cu noi și cu cei din jur, mai buni…

România, afectată de anulările rezervărilor. Mulți angajați, disponibilizați…

Cum a fost afectat, până în prezent, turismul românesc?

În ultima lună, România s-a confruntat cu foarte multe anulări ale sosirilor turiștilor străini, initial dinspre Italia, Germania și Israel, apoi dinspre multe alte țări. Aceste anulări au fost făcute, în primul rând, pentru a se evita măsurile stricte de securitate, precum intrarea în carantină. Deja, o serie de state au închis granițele, au declarat stare de urgență sau de necesitate. Sperăm ca această situație să rămână doar pe termen scurt. Culmea, România este, momentan, în actualul context nesigur, o destinație mai sigură, însă circulația turistică a scăzut enorm, pentru unele țări fiind chiar egală cu zero. Turiștii străini nu mai vin, iar românii nu mai călătoresc. Cu toții ne uităm la calendar, urmărim știrile și sperăm ca acest coșmar să se încheie cât mai repede.

Să vorbim despre cifre…

În România, impactul asupra turismului a început să fie resimțit începând cu 20 februarie, când țări precum Italia sau Germania au început să se confrunte cu înmulțirea exponențială a cazurilor de coronavirus. Comparativ cu primele trei luni ale anului trecut, când gradul de ocupare al hotelurilor era de 64%, în 2020, acesta a scăzut la 44%. Scăderea este și mai accelerată acum, în al doilea decan al lunii martie și probabil că va fi la fel toată luna. Multe hoteluri se zbat acum cu un grad de ocupare de 20% sau mai puțin. Unii angajați au fost trimiși în concediu fără plată iar alții, chiar disponibilizați. Potrivit statisticilor, România primea, anii trecuți, cam 150-170.000 de turiști străini lunar, în această perioadă. Nu mai socotim cei 600-700.000 de români care se cazau lunar, tot în februarie și în martie, undeva, în țară. Doar dacă discutăm de 200.000 de turiști străini pierduți în februarie și în martie, fiecare cheltuind, minimum, 300 de euro, ajungem la 60 de milioane de euro, pierderi. Dar tare mi-e frică de o cifră mult mai mare. Clar, turismul românesc riscă să piardă, în această perioadă, sute de milioane de euro!

Care sunt instituțiile cele mai afectate?

Firește, hotelurile mai mari, cu peste 50 de camere și agențiile de turism puternice, care au flux de turiști pe toată durata anului, sunt cele mai afectate. Sunt foarte multe anulări ale turiștilor români pentru martie-aprilie, în special pentru destinații închise sau semi-închise: Italia, Germania, Franța, Spania, Israel, Japonia, China, SUA și altele. Din păcate, luna martie va rămâne pentru România, dar și pentru toată lumea, în general, drept cea mai puțin „turistică” perioadă a istoriei moderne. Sperăm că ne vom limita la perioada martie-aprilie… Dacă marea criză economică din 2008-2009 ne-a afectat, pe majoritatea, gradual, actuala criză generată de coronavirus a izbucnit brusc.

„Oamenii nu vor să intre în atmosfera unei drame”

Paradoxal, epidemia poate reprezenta și o oportunitate? Mai exact, ce șanse de revigorare vor fi, după încetarea crizei?

Da, dar nu trebuie să ne bucurăm pentru asta. Turismul este o industrie globală. Fiecare țară depinde de alte țări. În acest an, românii vor călători mult mai mult în propria țară și probabil, în cele mai importante destinații de vară tradiționale, care nu sunt încă serios afectate de coronavirus, iar aici mă refer la Grecia, Bulgaria și Turcia. De asemenea, turiștii din țările mai puțin afectate vor putea alege România, dacă evoluția epidemiei va fi gestionată în continuare cu responsabilitate. La ora actuală, există hărți care prezintă în timp real situația răspândirii coronavirusului în lume, iar turiștii le urmăresc cu atenție. Întotdeauna, după un dezastru, chiar dacă vorbim despre un cutremur sau despre o inundație de mari proporții, o destinație afectată este ocolită de mulți turiști, cel puțin pe termen scurt. Pentru că turiștii nu doresc să intre în atmosfera unei drame, mai ales dacă vorbim de turism de relaxare… Momentan, România este o destinație puțin afectată, în comparație cu altele. Drama României este ceva mai mică. Acum. Da, cădem mai de jos, suntem mai obișnuiți cu crizele și, ca atare, ne ridicăm mai ușor. Totuși, la ora actuală, ideea de destinație traversată de tragedie nu mai există. Tot Globul trece prin aceeași dramă…

România prezintă o garanție

Ce destinații am putea „exploata”?

Sunt optimist și să sperăm că, din luna mai și străinii vor afla mai mult ca până acum că avem o țară frumoasă, cu oameni frumoși și primitori, cu Delta Dunării, cu turism rural, montan, turism de sănătate, turism de evenimente și multe altele. Românii se vor refugia mai mult pe Litoral, la câte o pensiune în natură, în propria țară. În 2020, România va fi destinația românilor. În perioadele de incertitudine, turistul călătorește pe distanțe mici. Însă, indiferent de situația create de coronavirus, copiii tot vor avea vacanța de vară și vor dori să meargă undeva, cu familia. Și în cel mai negru scenariu, România prezintă o garanție pentru români, pentru că având în vedere carantinarea prin afara țării și cele 14 zile în țară, este indicat ca în vacanță să stai aici. Pentru că te poți întoarce oricând, în câteva ore, dacă se întâmplă ceva… Decât o izolare în apartament, este mai bună o izolare la munte sau undeva, în natură, la un hotel, aparthotel sau pensiune, unde ai aceleași dotări ca acasă. Serviciile de masă sunt asigurate, astfel că turistul nu mai trebuie să meargă la cumpărături. La munte, călătorul se poate plimba pe cărări și poate evita aglomerația. Pentru că, post-traumă, turistul va ocoli aglomerația, va căuta natura, dar și factorul de cură. După ce ai stat izolat, ai nevoie de spațiu și de conectare la natură, pentru a-ți reveni. Vor fi căutate activitățile în aer liber sau serviciile de wellness și spa.

Ce drepturi mai are, în prezent, turistul?

Asemenea oricărui cetățean din statele afectate, dreptul turistului este limitat pe termen scurt, pentru că nu are ce face. Așa cum nici prestatorul nu are alternative. Turiștii vor fi, oricum, compensați într-un fel sau altul. Da, timpul lor de vacanță nu mai poate fi dat înapoi, însă trebuie să înțelegem cu toții situația. Trebuie să pricepem că și agențiile de turism, companiile aeriene și hotelurile sunt amenințate de insolvență sau de faliment. Turiștii care au pierdut deplasările din motive concrete – ori destinațiile sunt afectate sau închise, zborurile anulate, ori țara de origine își închide granițele – vor primi sumele înapoi sau li se vor oferi alternative, alte destinații sau aceeași destinație, dar în altă perioadă. Însă, un turist care a anulat o deplasare doar din motive de panică, nu va putea fi compensat. De exemplu, să luăm cazul unui cetățean care anulează de pe acum o deplasare pentru o destinație de vară, iar totul va redeveni ok între timp sau să privim situația în care un turist român anula, acum două săptămâni, o destinație încă neafectată puternic, precum Turcia sau Portugalia…  În prezent, atât cei din turism, cât și turiștii, trebuie să fie înțelegători, pentru a trece, împreună, mai bine peste situație. Un turist riscă să piardă câteva sute sau câteva mii de euro. Nu este deloc plăcut, dar, în schimb, o agenție de turism, un hotel sau chiar o companie aeriană se pot restructura sau chiar închide, lăsând mulți oameni fără locuri de muncă.

Criza îi va determina pe lucrătorii din turism să fie mai uniți sau dimpotrivă?

Vom fi uniți sau nu vom mai fi… Și aici mă refer la firme, la organizații, la specialiști, atât din spațiul privat, cât și din domeniul public. Chiar dacă și până în prezent existau alianțe și colaborări, acum chiar ar trebui să ne avem ca… frații. Ofer un exemplu, dintr-o situație independent de o criză. Dacă un investitor construiește un hotel sau o pensiune de lux într-o zonă pustie, fără „vad”, nu va avea cine știe ce succes. Dacă în zonă apar și alte hoteluri sau pensiuni de calitate, împreună, investitorii vor crește regiunea și toți vor ieși în câștig. La ora actuală, oamenii de turism au început să comunice mai mult și să identifice soluții de reinventare. Soluții post-criză, pentru că, în prezent, nu au ce face… Vom vedea ce se va întâmpla din aprilie…

Despre rolul intervenționist al statului

Cum poate fi sprijinit turismul după ce coșmarul se va încheia?

În primul rând, indiferent cât de periculoasă poate fi o pandemie, cât de amenințător poate fi un virus și o criză economică acută poate fi letală. O criză economică generază șomeri, datornici, drame. Și banii sunt o energie. Un om fără bani, dator, este afectat psihic și poate fi afectat și fizic. Multe boli sunt determinate de stres. Aici apare rolul interventionist al statului. Deja, țări precum Germania, Marea Britanie și altele au promis un sprijin mare refacerii sectorului privat. La fel se discută la nivelul Uniunii Europene. Și noul Guvern al României a anunțat că va lua astfel de măsuri și va sprijini mai ales turismul și HORECA, domeniul publicității, al evenimentelor, alături de alte sectoare economice afectate. Este nevoie de scutiri de impozite, de scutiri de TVA, de anulări ale unor datorii, după caz, chiar de creditare din partea statului și de crearea unui fond de urgență. De asemenea, sper să fie emise cât mai repede voucherele de vacanță pentru acest an și să le fie mărită și valoarea. Vorbim despre o industrie importantă pentru țara noastră. În plus, sper că se va investi mult mai mult în promovarea turistică a României. Avem o țară care merită mai mult. Sper ca din haosul actual să generăm ordine și prosperitate. Vom vedea, cu siguranță, altfel libertatea de mișcare, inclusiv în propria noastră țară…

Traian Bădulescu, un specialist cu o experiență de 23 de ani

Traian Bădulescu este jurnalist de turism cu o experienţă de 23 ani, consultant în turism, specialist în comunicare şi relaţii publice, precum şi scriitor de turism dar şi de literatură science fiction (unde este şi promotor al genului). În 1998, a absolvit Şcoala Superioară de Jurnalistică (SSJ), ca şef de promoţie, iar în 2010 a absolvit Masteratul cu specializarea Management şi Marketing în Turism din cadrul Facultăţii de Comerţ a Academiei de Studii Economice (ASE). Între 1996 şi 1998, a coordonat primul ghid cvadrilingv al Bucureştiului (editat de Crystal Publishing), iar între 1997 şi 2002 a fost şef de departament la primul săptămânal de turism din România, „Ziua turistică”. În 2001, a fost director de relaţii publice şi programe al Convenţiei Europene de science fiction, Eurocon, care s-a desfăşurat în acel an în România, pe insula Atlantykron. De altfel, din anul 2002, este purtător de cuvânt al Academiei Atlantykron, o școală de vară unică în peisajul românesc dar și pe plan mondial, organizată la Capidava. În anul 2003, a înfiinţat revista „ANAT Media”, a Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), iar din anul 2005 a activat în calitate de consilier de presă şi purtător de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism, până în 2010. De-a lungul timpului, Traian Bădulescu a susţinut diferite conferinţe şi expuneri axate pe jurnalism, marketing şi relaţii publice, respectiv turism. În perioada 2007-2009, a deţinut poziţia de preşedinte al Clubului Presei de Turism (FIJET România), o organizaţie ce are ca scop consolidarea şi dezvoltarea statutului de jurnalist de turism, devenind apoi vicepreşedinte, responsabil cu partea de relaţii publice şi de comunicare. A editat mai multe reviste de specialitate, a publicat sute de articole și interviuri de turism, iar în 2011 a fost producător al emisiunii de turism ”Trăiește-ți viața”, difuzată pe postul TV Money Channel. A fost organizator sau co-organizator al mai multor evenimente, precum conferințele de turism „Romanian Travel Forum” și „Incoming Romania Travel Forum” sau campionate mondiale /europene de snooker la categoria amatori (București, 2014, 2015, 2018). În anul 2016, a publicat volumul de povestiri SF  „Secretul emisferei”.

 

 

Închide ×

FANATIK.RO utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea si în activitatea curentă a FANATIK.RO cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Am înțeles