FANATIK îți spune cum a fost tras pe linie moartă CFR-ul. Vorbim despre criza de personal din industria feroviară, o criză care se adâncește în fiecare an. Mai mult de atât, dacă ne raportăm strict la mecanicii de locomotivă, atunci situația se complică serios.
Se întâmplă lucrul acesta după ce, în ultimii ani de zile, CFR-ul nu a putut școlariza pentru această funcție, dar, în schimb, s-a transformat într-o veritabile pepinieră pentru doi mari jucători de pe piață.
Germania are constant anunțuri de angajare pentru mecanicii de locomotivă de pe piața românească. Nemții îi ademenesc pe aceștia cu salarii tentante, plata tuturor orelor de regie și dormitor, dar și cu cel mai cuprinzător pachet de beneficii.
Bonusuri, prime, tichete de masă și tichete cadou, asigurări private de sănătate, dar, atenție, chiar și posibilitatea reîntregirii familiei după o scurtă perioadă. De asemenea, Germania vine și cu posibilitatea de a lucra pe locomotive noi și performante.
Nemții întind mâna chiar și personalului care încă nu stăpânește limba. Deutsche Ban oferă calificare, cu salariu complet și curs de germană în prealabil.
Nu a fost singurul punct de atracție pentru mecanicii de locomotivă ai CFR-ului. Astfel, în contextul finalizării liniei de metrou Drumul Taberei-Eroilor pentru asigurarea deservirii garniturilor şi pe această magistrală, Metrorex a atras masiv mecanici, în special de la CFR Călători, dar şi de la operatorii feroviari de marfă.
Prinsă în acest taifun, CFR Călători a compensat pierderea resursei umane îndreptându-se, de asemenea, către operatorii de marfă. Conform jucătorilor privați de pe piață, exodul mecanicilor la Metrorex a afectat dramatic operatorii feroviari de marfă, mai ales că exista deja un deficit major.
Nu o dată s-a pus problema ca autoritatea în domeniul feroviar să impună Metrorex asigurarea necesarului de mecanici prin politica proprie de personal, o politică în care să fie prevăzută organizarea de şcoli de mecanici de metrou.
Pe lângă Germania și Metrorex, CFR are o problemă și din punct de vedere al vârstei angajaților. Astfel, chiar directorul general al CFR Călători, Dan Costescu recunoștea că nu exista o bază de date în această privință.
„Dacă pentru casieri de exemplu, aceasta nu era o mare problemă, pentru că pregătirea lor durează doar câteva luni, pentru mecanici, lipsa datelor ne crea mari dificultăţi pentru că formarea lor durează circa trei ani. (…)
Am constatat că în cinci ani, 550 îndeplinesc condiţiile de pensionare, cu un vârf în primii ani, de 210 şi respectiv 190, adică generaţiile numeroase născute în 1968-1970, dar în următorii trei ani, ieşirile s-ar reduce semnificativ la doar circa 68, 49 şi respectiv 33 de mecanici pe an”, a spus Dan Costescu pentru news.ro
Drept pentru care CFR Călători nu a ezitat și a încercat să-i convingă pe cei în cauză să continue alături de companie. Concret, dacă prevederile legale permit mecanicilor să se pensioneze la 52 de ani dacă au stagiile de cotizare complete, situația s-ar putea schimba acum.
„Nu poţi să consideri un mecanic la 52 de ani batrân, mai ales dacă ne gandim că el poate, dacă doreşte şi dacă examenul medical îi permite, să muncească până la 65 de ani. (…) Rămânerea seniorilor în activitate este un câştig pentru toate părţile implicate.
Pentru stat, la care ei continuă să contribuie prin munca lor, pentru companie, care beneficiază în continuare de experienţa şi profesionalismul lor, pentru ei înşişi dacă preferă o viaţă activă şi, nu în ultimul rând, pentru mecanicii foarte tineri care au pe langă cine să crească şi de unde să se inspire”, a mai zis Costescu
În acest moment, pentru a se organiza școli de personal la CFR Călători, trebuie mai întâi să fie modificată legislația. Situația este una mult mai amplă, mai ales că vârsta medie a angajaților este undeva la 49 de ani și nu doar mecanicii de locomotivă sunt cu sutele în prag de pensionare.
Șefi de tren și conductori, casieri, revizori tehnici de vagoane, electricieni și lăcătuși, CFR-ul are mai multe meserii în care începe să se simte un deficit evident.
Problema a ajuns și pe masa foștilor miniștri. Indiferent de culoarea politică, toți au conștientizat problema, însă măsurile au lipsit cu desăvârșire.