Cum arată, de fapt, “chipul uman de pe Marte”. NASA a publicat imaginea spectaculoasă

Agenția spațială americană a publicat recent o imagine de pe Marte, surprinsă de roverul Mars Perseverance, ce aduce cu un chip uman
13.04.2024 | 18:01
Cum arata de fapt chipul uman de pe Marte NASA a publicat imaginea spectaculoasa
Misterioasele „fețe umane de pe Marte” surprinse de NASA. Sursa foto: colaj Fanatik

NASA a publicat recent o imagine surprinsă pe Planeta Roșie de roverul Mars Perseverance ce pare a surprinde o rocă sub forma unui chip uman. Chiar dacă este doar o iluzie, ea aduce aminte de o altă imagine similară, mult mai stranie, surprinsă de nava spațială Viking 1 în 1976. Imaginea era atât de stranie încât a fost nevoie de 20 de ani pentru a risipi misterul ei.

Chipul uman de pe Marte, nouă imagine surprinsă de NASA

O imagine recentă, publicată de NASA după ce a fost surprinsă de roverul Mars Perseverance pe Marte, oferă un detaliu straniu. În mijlocul peisajului marțian apare o rocă sub forma unui chip uman. Cei de la agenția spațială americană au amintit imediat, în comentariul ce a însoțit imaginea, de o altă imagine mult mai celebră.

„Un alt exemplu de pareidolie. Perseverance ne-a trimis această imagine capturată în Neretva Vallis”, au spus cei de la NASA. Cu alte cuvinte, este vorba de o iluzie prin care mintea umană interpretează forme aleatorii ca reprezentări ale unor obiecte familiare.

chip uman marte
Imaginea recentă surprinsă pe Marte de cei de la NASA

Comentariul celor de la NASA face trimitere poate la una dintre cele mai celebre imagini surprinse din spațiu. Este vorba tot de o fotografie a planetei Marte, făcută în anul 1976 de nava spațială Viking 1, ce pare a surprinde la fel, tot o față umană. Imaginea este atât de înșelătoare, încât a fost nevoie de 20 de ani pentru ca NASA să risipească misterul și speculațiile cu privire la această imagine.

O trăsătură distinctivă a suprafeței din imagine semăna foarte mult cu o față. Formațiunea care a stârnit imaginația a devenit cunoscută sub numele de „Fața de pe Marte”, deoarece unii oameni au speculat că ar fi putut fi sculptată de extratereștri.

Fața de pe marte
„Fața de pe Marte”, surprinsă de Viking 1 în 1976

Cum arată în realitate „Fața de pe Marte”

Deși fața este amuzantă, nu este o operă de artă extraterestră. Este de fapt un deal erodat. Viking 1 reprezintă începutul perioadei de explorare a planetei Marte, iar de atunci am văzut imagini mai bune ale feței. Cea mai recentă vine de la Mars Reconnaissance Orbiter al NASA, care se află pe planeta roșie din 2006.

Echipa camerei MRO High Resolution Imaging Science Experiment de la Universitatea din Arizona a împărtășit anul trecut noua imagine pe rețelele de socializare. Ceea ce vedem este o combinație a două imagini realizate în octombrie și noiembrie. Rezultatul este un anaglif, o observație stereo care evidențiază caracteristicile 3D ale terenului.

Fata de pe Marte 2

Dacă ne întoarcem la imaginea de la care a început totul și privim cu atenție instantaneul făcut de Viking 1. observăm o mulțime de puncte negre peste tot. Acestea sunt erori de bit cauzate de datele care au dispărut atunci când nava spațială a transmis imaginea către Pământ.

“Erorile de bit cuprind o parte din unul dintre “ochii” și “nările” de pe roca erodată care seamănă cu o față umană, în apropierea centrului imaginii”, a precizat NASA într-un comunicat explicativ. “Umbrele din formațiunea stâncoasă dau iluzia unui nas și a unei guri”.

Oamenii continuă să se distreze cu imagini de pe Marte. În ultimii ani, roverele au trimis fotografii cu tot felul de formațiuni stâncoase amuzante, însă oamenii de știință nu au găsit încă nicio dovadă de viață pe Marte, cu atât mai puțin o întreagă civilizație capabilă să construiască astfel de monumente.