News

Cum au ajuns americanii să vândă petrolul la cotații negative și de ce România nu va fi afectată. Analiză

24.04.2020 | 10:15
Cum au ajuns americanii sa vanda petrolul la cotatii negative si de ce Romania nu va fi afectata Analiza
Cum va fi afectată România de faptul că americanii au vândut petrolul la cotații negative *foto: hepta.ro
ADVERTISEMENT

Săptămâna de după Paști a început cu o veste șoc de peste ocean. E vorba de faptul că prețul barilului de petrol a ajuns pentru prima oară să fie cotat negativ. O decizie istorică luată de producători, panicați de faptul că cererea pentru petrol a fost atât de mică din cauza măsurilor de restricție impuse de pandemia de coronavirus. FANATIK vă explică însă ce înseamnă exact această cotație negativă a petrolului și ce impact va avea asupra economiei României.

Cum s-a ajuns ca în SUA să primești bani să cumperi petrol

Prețul unui baril de petrol West Texas Intermediate (WTI) se prăbușise la începutul acestei săptămâni la -36,38 de dolari pe piața futures, o cotație uluitoare, dacă luăm prin comparație cu luna ianuarie, când prețul era situat la 61 de dolari, cu plus. Chiar dacă acesta și-a mai revenit între timp și a ajuns în jurul valorii de 10 dolari pe baril, suma este una una infimă în comparație cu perioada de dinaintea crizei cauzate de covid-19.

ADVERTISEMENT

Cum se explică însă această fluctuație dramatică de preț, dar și situația în care au fost puși producătorii la începutul acestei săptămâni? Din cauza faptului că cererea a fost prea mică, aceștia nu au mai avut cui să vândă petrol. Aici trebuie luat în considerare nu doar faptul că oamenii stau în case, ci și că industria transportului sau a turismului sunt puse pe pauză din cauza pandemiei de covid-19. De exemplu, companiile aeriene și-au redus cursele cu peste 90%, motiv pentru care și cererea de combustibil s-a diminuat corespunzător.

De asemenea, important de spus este că la WTI vorbim despre petrolul american cu livrare în luna mai! Astfel, contractele cu scadență în lunile mai îndepărtate au păstrat un preț pozitiv.

ADVERTISEMENT

Totuși, de ce au vândut cu preț negativ petrolul al cărui dată de livrare era luna viitoare? Specialiștii explică faptul că este mult mai scump să oprești extracția pentru cateva ore, decât să vinzi la un preț minim sau chiar să plătești alte companii să-ți ia petrolul.

Petrolul a ajuns să fie stocat și în minele de sare!

Imediat după ce s-a declanșat această situație, președintele american Donald Trump a ieșit și a anunțat că statul american va prelua 75 de milioane de barili de petrol pentru a-și completa rezerva federală. Cu toate acestea, gestul lui Trump nu a fost de ajuns.

ADVERTISEMENT

Cei de la Reuters scriu că zilele acestea cererea de tancuri petroliere a fost una deosebită. Astfel, zeci de nave au fost închiriate pentru a fi stocate cu combustibil. Acestea au ajuns, practic, adevărate platforme plutitoare, în condițiile în care depozitele terestre erau deja pline.

Potrivit sursei citate, 130 de milioane de barili au fost stocați în facilități plutitoare, iar alte 30 de milioane își caută un depozit. Criza de depozitare a acestor stocuri a fost însă atât de mare încât unele companii au ales să depoziteze petrol chiar și în minele de sare din Suedia, dar și în vagoanele de tren din întreaga lume.

ADVERTISEMENT

De ce această situație nu va afecta România

Românii care și-au făcut însă planuri că vor putea să primească bani de la benzinărie pentru un plin de carburant se pot însă liniști. Asta pentru că, în primul rând, țara noastră se raportează la cotația Brent, nu la cea WTI. Și aceasta se află la rândul său în scădere, dar în niciun caz atât de dramatic. Barilul de petrol pe piața europeană rămâne situat în continuare la un nivel de 20-25 de dolari.

Ministrul Economiei și Energiei, Virgil Popescu, a anunțat însă că această situație nu va afecta pe termen scurt țara noastră, care este  un importator net de petrol:

„În ceea ce privește România, pe un termen scurt nu cred că vom fi afectați. Poate să avem o scădere a prețului carburanților la pompă, dar din punct de vedere al extracției petroliere, nu cred că vom fi afectați. România este importator net de petrol, circa 60% din capacitate. Dacă am fi fost exportatori de petrol, am fi avut o problemă din cauza înmagazinării producției de petrol și închiderea unor sonde, care o dată închise, sunt foarte greu de închis. Cred că pe termen scurt România nu va fi afectată și sper din suflet ca această situație să se termine cât mai repede”, a spus Popescu, la un post de televiziune.

„Pe termen scurt continui să afirm că nu vom avea probleme referitoare la scăderea producției de petrol din România. Prețul pot scădea la pompă, dar asta automat se va traduce la o scădere a încasărilor la buget, pentru că acciza și redevența se calculează la volumul de carburanți tranzacționați. Sper că o dată cu repornirea economiei, ceea ce se va întâmpla pe panta descendentă a pandemiei, să ne așteptăm ca lucrurile să reintre în normal și consumul să crească”, a mai spus ministrul.

Așadar, chiar dacă Statele Unite dau tonul cu privire la economia globală, se pare că România va fi ferită de fluctuațiile pieței de petrol de peste ocean. Însă este de așteptat ca prețul litrului de carburant de la pompă să sufere o mică scădere de câteva zeci de bani, nesemnificativă în comparație cu situația dramatică dn SUA.

ADVERTISEMENT