Din cauza ritmului alert, mulți români își fac cumpărăturile pe grabă. De multe ori, aproape că nimeni nu se uită dacă prețul de la raft coincide cu cel de pe bon și, respectiv, cu suma pe care o achită. Astfel de practici sunt destul de dese, iar specialiștii trag un semnal de alarmă. Nu trebuie tolerate, ci trebuie acționat în consecință.
Foarte puțini sunt românii care acordă atenție sporită prețurilor. De obicei, se reține suma rotunjită, nicidecum totul la virgulă. Însă, de multe ori se întâmplă ca prețul de la raft să nu coincidă deloc cu cel de la casa de marcat.
Cei care au trecut prin astfel de situații știu foarte bine că prețurile de la casă sunt, de obicei, mai mari decât cele de la raft. Însă, întrebarea este cum se ajunge în astfel de situații.
Ei bine, este foarte posibil ca în sistem prețul să nu fie modificat. Deși la raft produsele intră cu prețul nou, sistemul și, implicit, casa de marcat să afișeze în continuare prețul vechi. Este foarte posibilă și situația inversă, când prețul de la raft este cel vechi.
De obicei, angajații magazinului vor folosi mereu aceeași scuză. Și anume, faptul că sunt foarte multe produse și prea puțin timp. În plus, eroarea este umană.
Mulți români nu știu cum să procedeze în astfel de situații. Unul dintre drepturile consumatorului prevede faptul că orice client este îndreptățit să plătească prețul de la raft al produsului. Evident, dacă acesta este mai mic, căci nimeni nu vrea să plătească mai mult.
De asemenea, orice comerciant este obligat să afișeze lizibil prețurile la raft, în dreptul produselor corecte. Orice confuzie creată de comerciant reprezintă un motiv în plus care poate fi invocat de client.
Dacă la casă vi se refuză dreptul de a plăti prețul cel mai mic, cel de raft, nu trebuie să vă dați bătuți. Tot ce aveți de făcut este să depuneți o reclamație în registrul de reclamații la APCSP.
Pentru ca reclamația să aibă argumente solide, este recomandat să faceți poze pentru a evidenția eroarea. Dacă se demonstrează că reclamația a avut motive întemeiate, persoana juridică primește o amendă cuprinsă între 3.000 și 6.000 de lei.
Din păcate, aceasta nu este singura practică de înșelătorie care se regăsește în magazinele din România. În urmă cu câteva luni, inspectorii ANPC au descoperit faptul că și unele cântare din magazine nu funcționau așa cum ar trebui. Acestea indicau o cantitate mai mare, respectiv, un preț mai mare de plătit.
Ba mai mult, la raft s-au găsit produse care aveau inscripționate o anumită cantitate pe ambalaj. După ce au fost cântărite, s-a descoperit faptul că acestea aveau un gramaj mult mai mic.