News

Cum să alegi cele mai bune anvelope de vară și când trebuie să le montezi pe mașină

Vine vara și trebuie să punem pe mașini anvelopele de vară. FANATIK îți „spune” cum să alegi cele mai bune anvelope de vară și când trebuie să le montezi în locul celor de iarnă.
18.04.2022 | 16:39
Cum sa alegi cele mai bune anvelope de vara si cand trebuie sa le montezi pe masina
Cum să alegi cele mai bune anvelope de vară și când trebuie să le montezi pe mașină. Foto: colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Trebuie să știi cum să alegi cele mai bune anvelope de vară. Asta pentru că ele deja revin pe… mașini și, implicit, pe carosabil. Vremea se încălzește, chiar dacă anotimpurile s-au dat peste cap și iarna se mai zvârcolește cu ultimele zăpezi pe la munte.

Cum să alegi cele mai bune anvelope de vară

Așadar, ca să mergi liniștit la volan, cu o mașină sigură „sub” tine și, de ce nu?, ca să eviți cozile la vulcanizări, mergi din timp să-ți schimbi anvelopele de iarnă cu cele de vară. Dacă acestea sunt vechi și s-au uzat, nu risca să-ți „pocnească” pe mașină sau să patinezi pe suprafața lor tocită.

ADVERTISEMENT

Cum să alegi cele mai bune anvelope de vară din sutele de oferte? Nu-i ușor, așa că FANATIK încearcă să-ți facă viața mai ușoară, alegerea mai ușoară cu câteva sfaturi preluate de la specialiști.

În primul rând trebuie să-ți cunoști foarte bine mașina, ce „poate”, ca și ce vrei tu de la ea. Și astfel să poți alege anvelopele de vară cele mai potrivite. În concordanță cu clasa mașinii, greutatea, viteza maximă pe care o poate atinge.

ADVERTISEMENT

Datele astea le găsești pe talonul mașinii tale și în cartea tehnică. După ce le-ai învățat pe de rost, ca la școală, trebuie obligatoriu să înveți și să citești marcajele de pe partea laterală a oricărei anvelope.

Iată mai jos cele mai importante marcaje după care să te orientezi, conform anvelope.ro. Să luăm drept exemplu inscripționare 195/65 R15.

ADVERTISEMENT
  • 195 – lățimea anvelopei, implicit a jantei, exprimată în milimetri.
  • 65 – raportul dintre lățimea și înălțimea anvelopei. 65% din lățimea anvelopei este înălțimea flancului. Manevrabilitatea al unei mașini este ușurată de anvelopele cu flancuri cât mai mici.
  • R – tipul de construcție al anvelopei. R înseamnă „arhitectură” radială, ceam ai des întâlnită. Mașinile grele, industriale (camioane, autobuze, tiruri) necesită anvelope cu structură de tip diagonal, marcate cu litera B.
  • 15 – diametrul cercului interior al anvelopei și, implicit, diametrul jantei pe care se potrivește, exprimat în 15 inch (țoli). 1 inch = 2,54 mm.

Apoi trebuie să ții cont de cum folosești mașina, cât de des, pe ce distanțe, în ce stil conduci, cu ce viteze, cât accelerezi și cât frânezi de des, cât ești de „nervos” în șofat, cât soliciți mașina și, implicit, anvelopele.

ADVERTISEMENT

Indicii de viteză ai anvelopelor de vară sau de iarnă

Și pentru asta este foarte important indicele de viteză de pe anvelopă. Viteza maximă cu care puteți să „zburați” cu anvelopele respective. „Redată” prin litere. Iată cum sunt indicate vitezele maxime pe anvelope.

  • F – 80 km/h
  • G – 90 km/h
  • J – 100 km/h
  • K – 110 km/h
  • L – 120 km/h
  • M – 130 km/h
  • N – 140 km/h
  • P – 150 km/h
  • Q – 160 km/h
  • R – 170 km/h
  • S – 180 km/h
  • T – 190 km/h
  • U – 200 km/h
  • H – 210 km/h
  • V – 240 km/h
  • ZR – peste 240 km/h
  • W – 270 km/h
  • Y – 300 km/h

Mai întâlnim pe anvelope indicele de sarcină (indicele de greutate), un număr de 2 sau 3 cifre care „dă” masa, greutatea maximă pe care o poate suporta anvelopa umflată corect.

Martorii de uzură îi găsești la baza canelurilor benzii de rulare. Atenție să nu fie mai mici de 1,6 milimetri, caz în care este obligatoriu să înlocuiești anvelopa respectivă!

Indicatorul DOT, crucial în alegerea anvelopelor de vară

Data de fabricație ți-o dă indicatorul DOT, patru cifre, din care primele două înseamnă săptămâna de fabricație, iar ultimele două anul în care a fost făcută anvelopa. De exemplu, indicatorul DOT 2321  „spune” că anvelopa a fost făcută în săptămâna 23 din anul 2021.

Anvelopele, indiferent de cauciuc, indiferent de anotimp, de vară sau de iarnă, „îmbătrânesc” și dacă nu sunt folosite, așteptând în depozite să fie cumpărate, așa că și acest DOT trebuie să fie un criteriu la achiziționarea de „gume” noi.

Atenție: niciodată să nu cumperi anvelope de vară cu un DOT mai mare de 8 ani!

Pe anvelope mai sunt indicative ca A/T (all-terrain), A/S (all-season), H/T (off-road), M+S sau M&S (noroi și zăpadă), TL (fără cameră), TT (cu cameră), DSST, EMT, RFT, ROF, RSC, SSR sau ZP (pneuri de tip run-flat).

Înlocuiește minimum două anvelope odată!

Niciodată, dar niciodată să nu înlocuiești o singură anvelopă! Minimum două noi să-ți cumperi și să le împerechezi pe roțile de tracțiune, pentru celelalte roți alegând din anvelopele vechi pe cele mai puțin uzate.

Ideal ar fi, însă, dacă nu vrei să ai nicio problemă de stabilitate a mașinii în timpul rulării să schimbi toate cele 4 anvelope în același timp.

Și încă un sfat: nu „combina” anvelope de mai multe tipuri și de la producători diferiți. În cel mai rău caz, potrivește anvelope identice pe roțile de pe aceeași osie.

Ce face diferența în alegerea anvelopelor bune de vară

Poate ți se pare o întrebare redundantă, dar nu totul ține de preț, dacă la asta te-ai gândit în primul moment. Prețul este clar un element foarte important în alegerea anvelopelor noi, fie de vară, fie de iarnă, dar în niciun caz cel mai important.

La fel de clar să fie că nu vorbim aici de anvelope second hand, pentru că sunt atâtea riscuri în achiziționarea acestora încât nu ne-ar ajunge o zi să le scriem ca să fie ghidul tău complet.

Așadar când cumperi anvelope noi de vară principala diferență o dă calitatea.  Iar calitatea o dă producătorul. Mărcile consacrate. Brandurile tradiționale.

Cele mai bune 10 mărci de anvelope de vară ar fi, conform anvelomag.ro, în ordine: Michelin, Continental, Pirelli, Good Year, Dunlop, Firestone, Kormoran, Austone Athena, General Tire Altimax Comfort și Debica Passio 2.

Majoritatea anvelopelor „no-name”, atractive printr-un preț mic, sunt făcute din plastic de slabă calitate și nu asigură aderență sau durată mare de viață.

Nici mărcile chinezești nu sunt de ales, calitatea, pornind din condițiile de execuție, poate fi cel puțin îndoielnică. Copiază și fac ei, chinezii, de toate, dar mai dau și „rasol”, cum se spune în popor, mărcile lor de cauciucuri n-au „prins” piața ca alte produse.

Fiindcă am „ajuns” în Asia, ai în vedere, totuși, când îți alegi noile anvelope de vară, brandul sud-corean Hankook. Face unele dintre cele mai bune cauciucuri, cu o bună aderență și rezistente în timp. Iar prețul chiar este în concordanță cu calitatea, într-un raport corect.

De ce nu trebuie să circuli vara cu anvelopele nepotrivite

Când temperatura rămâne, zi și noapte, peste 7 grade Celsius, este important să-ți schimbi cauciucurile de iarnă cu anvelope de vară. Nu rămâne peste vară cu „gumele” de iarnă, din economie sau comoditate, te expui unui risc crescut de accident.

Atenție, nu uita acest „amănunt” esențial: anvelopele de vară „frânează” mai repede cu 5 metri decât cele de iarnă la temperaturi mai mari de 15 grade Celsius.

Anvelopele de vară au o flexibilitate ridicată a cauciucului și profil mai pronunțat, caneluri mai adânci, extrem de utile pe drumuri cu apă, mult mai des întâlnite în sezonul cald decât în cel hibernal.

Anvelopele de vară sunt fabricate din alt fel de cauciuc față de cele de iarnă. Anvelopele de vară devin mai moi când este cald și aderența crește și se întăresc, se rigidizează la temperaturi joase.

În schimb, anvelopele de iarnă sunt exact „pe invers”: mai moi când este frig și mai tari când este cald. Iar aceste diferențe esențiale duc mereu la scăderea aderenței și puterii, eficienței de frânare când folosim anvelopele în anotimpul greșit.

Și nu în ultimul rând mai este vorba și de confortul nostru. Pentru că zgomotul făcut de anvelopele de iarnă în timpul mersului pe asfalt uscat, majoritar vara, este incomparabil mai mare decât cel „scos” de anvelopele de vară și poate deveni obositor, chiar agasant.

  • 6 ani este timpul minim de viață al anvelopelor, fie de vară sau de iarnă, părerile specialiștilor fiind foarte variate, de la 6 la 10 ani de „funcționare” a unor cauciucuri care „aleargă” o medie de 15.000 de kilometri pe an
  • 1,6 milimetri este mărimea minimă pe care trebuie să o aibă martorii de uzură ai anvelopelor de vară (4 mm în cazul cauciucurilor de iarnă).
ADVERTISEMENT