News

e-Factura devine obligatorie de la 1 ianuarie 2024. Ghidul serviciului, publicat de Ministerul Finanțelor

Schimbare importantă în domeniul financiar: de la 1 ianuarie 2024, e-Factura devine obligatorie. Ghidul serviciului, prezentat de de Ministerul Finanțelor.
13.12.2023 | 09:01
eFactura devine obligatorie de la 1 ianuarie 2024 Ghidul serviciului publicat de Ministerul Finantelor
Sistemul e-Factura, obligatoriu de la 1 ianuarie. Beneficiile serviciului pentru administrația publică și mediul privat. Sursa foto: mfinante.gov.ro
ADVERTISEMENT

De la 1 ianuarie 2024, sistemul e-Factura devine obligatoriu în România. Ministrul finanțelor, Marcel Boloș, spune că acest serviciu va ajuta la eliminarea riscului privind utilizarea facturilor false sau duplicate. Ghidul serviciului a fost publicat de Ministerul Finanțelor.

Sistemul e-Factura, obligatoriu de la 1 ianuarie. Beneficiile serviciului pentru administrația publică și mediul privat

Modificare importantă în sectorul fiscal autohton. Din prima zi a anului viitor, sistemul RO e-Factura devine obligatoriu. Acesta vizează toate livrările de bunuri și prestările de servicii care au loc în România, realizate între persoane impozabile stabilite în țară (B2B) (business to business).

ADVERTISEMENT

Acest sistem este operațional începând din 2022. El era impus doar pentru facturile emise de companiile private în relațiile cu entitățile de stat (B2G), pentru cele aferente bunurilor cu risc fiscal și pentru agențiile de turism care emit facturi în baza tichetelor de vacanță.

Potrivit unui ghid transmis de Ministerul Finanţelor, procesul de implementare e-Factura va fi realizat în două etape:

ADVERTISEMENT

Prima etapă, în perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024

Operatorii economici – persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA, au obligația să raporteze în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relația B2B și în relația cu instituțiile publice, altele decât cele efectuate în relația B2G, pentru care există obligația utilizării Ro e-Factura începând cu data de 01 iulie 2022.

În plus, operatorii economici persoane impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România au obligația, începând cu 1 ianuarie 2024, să raporteze în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relația B2B pentru livrări de bunuri și prestări de servicii care au locul livrării sau prestării în România.

ADVERTISEMENT

Foarte important! Sunt exceptate de la obligația utilizării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura:

  • livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către furnizor sau de altă persoană în contul său;
  • livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către cumpărătorul care nu este stabilit în România sau de altă persoană în contul său, cu excepția bunurilor transportate de cumpărătorul însuși și care sunt folosite la echiparea ori alimentarea ambarcațiunilor și a avioanelor de agrement sau a oricărui altui mijloc de transport de uz privat;
  • livrările intracomunitare de bunuri.
ADVERTISEMENT

Furnizorii, persoane impozabile stabilite în România, pentru operațiunile efectuate în relația B2B, persoane impozabile stabilite în România pentru operațiunile efectuate în relația cu instituții publice, altele decât cele efectuate în relația B2G, și persoane impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România, sunt obligați să transmită facturile emise către destinatari conform prevederilor art.319 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția situației în care atât furnizorul/prestatorul, cât și destinatarul sunt înregistrați în Registrul RO e-Factura”, se mai arată în ghid.

Amenzi uriașe pentru cei care nu respectă termenul limită privind transmiterea facturilor în sistemul e-Factura

De notat că termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării sau prestării în România, în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii.

Cei care nu respectă termenul limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică pot primi amenzi importante. Vorbim de sumele următoare: 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, definiți potrivit legii, 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii, definiți potrivit legii, și 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum și pentru persoanele fizice.

Există o excepție. În perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura nu se sancționează.

A doua etapă: începând cu data de 1 iulie 2024

De la 1 iulie 2024 facturile se vor transmite numai prin e-Factura și numai facturile transmise și validate în sistem vor fi considerate facturi originale. Începând de la acea dată, facturile primite în orice alt format nu vor mai avea valoare fiscală.

Totodată, primirea și înregistrarea de către destinatari – persoane impozabile stabilite în România conform art.266 alin. (2) din Codul fiscal, a unei facturi emise de operatori economici stabiliți în România, în relația B2B, fără a fi transmisă prin sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, constituie contravenție și se sancționează cu o amendă egală cu cuantumul TVA înscris în factură”, se mai precizează în ghid.

Marcel Boloș, despre e-Factura:”Un instrument în care am mare încredere că va consolida eforturile noastre de a proteja bugetul public”

Ministrul finanțelor, Marcel Boloş, este optimist că ”implementarea facturării electronice va contribui la sporirea transparenţei, la monitorizarea precisă a tranzacţiilor şi la raportarea în timp real către autorităţile fiscale”. Oficialul a subliniat și importanța eliminării riscului utilizării facturilor false sau duplicate.

Acest instrument va consolida eforturile noastre de a proteja bugetul public şi de a asigura o concurenţă echitabilă între contribuabili. Facturarea electronică oferă avantajul unei înregistrări precise şi verificabile a tranzacţiilor comerciale, simplificând procesele de verificare şi audit. Astfel, ne asigurăm că tranzacţiile respectă reglementările fiscale şi nu sunt supuse manipulărilor frauduloase.

Prin impunerea facturării electronice, eliminăm riscul utilizării facturilor false sau duplicate, deoarece fiecare tranzacţie este înregistrată în mod unic. În contextul implementării acestei măsuri, sprijinul acordat contribuabililor este esenţial, tocmai de aceea lansăm un ghid care să răspundă tuturor întrebărilor pe care le-am primit în ultimul timp”, a scris ministrul Marcel Boloş, pe Facebook.

ADVERTISEMENT