News

SUV-urile electrice riscă să frâneze tranziția energetică. Ecologiștii le-au găsit un nou cusur

Pentru ecologiști, nici mașinile electrice nu mai sunt bune. SUV-urilor care nu mai poluează li s-a găsit un alt nod în papură
10.11.2023 | 13:00
SUVurile electrice risca sa franeze tranzitia energetica Ecologistii leau gasit un nou cusur
Dacă nu erau electrice, SUV-urile erau criticate. Acum, și electrice fiind, tot nu sunt bune în ochii războinicilor climatici / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Prea grele, prea mari, SUV-urile electrice riscă să provoace penurie de metale critice, esențiale pentru tranziție, avertizează organizația World Wide Fund for Nature (WWF). Ecologiștii cer pur și simplu ca mașinile electrice să fie musai mici și oferta să fie înregimentată în acest sens. Pentru familiile numeroase și cei care preferă mașinile mai mari, războinicii climatici au soluții vagi.

Mașina electrică, noua Biblie

După episodul Dieselgate, în spatele căruia s-a urmărit pur și simplu distrugerea producătorului german Volkswagen, insistența de a găsi toate nodurile în papură posibile mașinilor cu motoare diesel sau pe benzină a devenit sport mondial.

ADVERTISEMENT

Guvernele, ONG-urile și opinia publică, uniți în cuget și-n rar consens au ridicat mașina electrică la rang de nouă Biblie și pe patronul Tesla, Elon Musk, pe soclul de Mesia al kilowaților. Virajul, de fapt, tăvălugul electric nu a ocolit nici un producător care dorește să (mai) rămână în cărți și să lupte (inegal) cu China.

Din orice gamă trebuie eliminate cât mai multe modele cu motor termic și înlocuite cu electrice sau hibride. Uniformizarea cu ștecher de coadă a devenit un must have, la fel și vânătoarea moștenirilor lui Rudolf Diesel și lui Nikolaus Otto. Trecere la „totul electric” se face în mare viteză, în timp ce a fost statutat ca mașinile clasice se află pe contrasensul istoriei.

ADVERTISEMENT

SUV-uri electrice, dar tot nu-i bine

Dar, după ce groparii motorinei și benzinei au primit satisfacție și drumul către Nirvana verde a fost netezit, tot aceștia sunt nemulțumiți. În cauză este pus un mai vechi dușman cu care s-au răfuit ecologiștii: modelele SUV (Sport Utility Vehicle). SUV-urile, în ochii verzilor, au toate păcatele din lume: motoare mari, consumă mult, dimensiuni mari, poluează, sunt mai periculoase pentru pietoni, sunt scumpe, etc.

Pe scurt, sunt incompatibile cu obiectivele climatice, chiar dacă SUV-urile au înregistrat (și înregistrează) vânzări record. Dar și SUV-urile au trecut, de la motoare termice la combinația cu cele hibride și, în final, și la motoare electrice. Cu toate acestea, pentru organizații mondiale cum este World Wide Fund for Nature (WWF), nici așa nu e bine. Chiar dacă SUV-urile electrice nu mai poluează, (obiectivul declarat) li s-a găsit altă hibă: sunt prea mari, deşi au aceleași dimensiuni ca „frații” pe benzină.

ADVERTISEMENT

„Facem apel la factorii de decizie politică și la sectorul auto să reducă vânzările de vehicule supradimensionate și să ofere soluții de mobilitate mai ușoare, mai puțin dăunătoare pentru climă și mai favorabile pentru puterea noastră de cumpărare”, a declarat WWF France.

ONG-l merge și mai departe afirmând că, prea mari și prea grele, SUV-urile electrice riscă să provoace penuria de metale critice, esențiale pentru tranziția energetică. Cererea pentru aceste metale, care sunt esențiale pentru întreaga tranziție energetică, dar care există în cantități limitate, ar putea crește de 30 de ori în 20 de ani, alimentată de producția de vehicule mari, deosebit de consumatoare de energie, mai argumentează WWF, notează Franceinfo.

ADVERTISEMENT

Tranziția eco merge cu XXS

Mașinile electrice sunt bune, dar mașinile electrice mici sunt și mai bune, spune WWF France. Dacă Franța nu încurajează reducerea dimensiunilor și a greutății vehiculelor electrice, ale căror vânzări sunt în prezent reprezentate în proporție de 41% de SUV-uri, țara se va confrunta în curând cu o penurie de metale „critice”, a avertizat, joi,ONG-ul într-un nou „studiu”.

„Tranziția ecologică are nevoie de vehicule electrice, dar problema este dimensiunea acestora”, a declarat Jean Burkard, director de advocacy la WWF Franța. Studiul relevă că „un SUV electric de mari dimensiuni consumă de trei ori mai mult cupru și aluminiu și de cinci ori mai mult litiu, nichel și cobalt decât o mașină electrică de oraș”.

Cererea pentru aceste metale, care sunt esențiale pentru întreaga tranziție energetică, dar care există în cantități limitate, ar putea crește de 30 de ori în 20 de ani. Deoarece în Franța se produc foarte puțin din aceste metale, în caz de penurie va trebui „să alegem între a avea vehicule electrice, turbine eoliene sau rețele electrice”.

Și cu taxarea XXL

Pentru a remedia această problemă, studiul WWF, la fel ca și alte organizații de mediu, solicită politici proactive pentru a încuraja reducerea dimensiunii vehiculelor și a dependenței de automobile. Prin urmare, acesta solicită guvernului să introducă „o penalizare specifică a greutății” SUV-urilor electrice și, în paralel, „să rezerve bonusul ecologic pentru mașinile electrice cu o greutate mai mică de 1,6 tone”, față de 2,4 tone în prezent.

În ceea ce privește malus-ul (taxă suplimentară care trebuie plătită la prima înmatriculare a anumitor vehicule poluante, în funcție de emisiile de CO2, de puterea motorului și de greutatea acestora), aceasta se aplică în prezent în Franța vehiculelor electrice care cântăresc mai mult de 1,8 tone și ar trebui să se aplice celor care cântăresc mai mult de 1,6 tone până în 2024.

Prin urmare, WWF recomandă „să li se ceară constructorilor auto să publice în fiecare an greutatea medie a mașinilor electrice înmatriculate” și să se introducă o penalizare europeană de 5 euro pe kilogram de îndată ce se depășește pragul de 1,6 tone. În cazul familiilor numeroase, care au nevoie de autoturisme mai mari, WWF nu a mai fost așa explicit în taxe și idei. Doar a propus o derogare (în termeni vagi) pentru familiile numeroase, obligate să opteze pentru un vehicul de mari dimensiuni, care ar beneficia de „regimuri speciale”.

Teorii bune pentru foste dictaturi

Încă din 2020, francezii ecologiști au admis ca prețul vehiculelor să crească treptat odată ce acestea depășesc 1,4 tone, însă măsura preconizată s-a lovit de ponderea industriei auto. Dacă nu se iau măsuri, Franța se va expune la „riscuri geostrategice”, potrivit lui Jean Burkard. Cererea de metale „critice” a țării ar fi atunci între 5 și 15% prea mare „în raport cu ponderea sa economică”, a adăugat el.

În schimb, scenariul sobru ar permite Franței să exporte o parte din litiul său, un metal prețios al cărui preț a urcat de la 13.000 la 70.000 de euro pe tonă între 2020 și 2021. „Lipsirea pieței energetice de SUV-uri” prin adoptarea dimensiunilor mai mici „va permite deja reducerea cererii de metale critice cu 17% în 2035, comparativ cu un scenariu de menținere a situației actuale”, adaugă raportul WWF.

Prin urmare, WWF este expert și în minerale și în industria auto, locuințe și stil de viață. Rezultă printre altele din acest lobby făcut citadinelor electrice (subvenționate de stat) că, fie și electrice, mașinile trebuie reduse la aceleași dimensiuni, mici, și înregimentate în această tendință. Concluzie la care au ajuns și fostele dictaturi din Europa de Est și URSS: un singur model pentru popor (sau două-trei), de dimensiuni mici sau medii, neperformant, scump și construit cu maximă economie.

ADVERTISEMENT