În Marea Britanie ia naștere o nouă industrie. Aceea a firmelor care convertesc mașini clasice în mașini electrice, în locuind motoarele cu combustie internă cu motoare electrice și baterii care altfel ar fi condamnate la casare.
Oswald este un Morris Minor negru din 1953. Acum este silențios ca un șoarece, după ce i-a fost înlocuită inima consumatoare de combustibili fosili cu un motor electric reciclat.
Imaginea vehiculelor electrice (EV) ca elegantă și futuristă se schimbă, scrie BBC.
Oswald este deținut de Matthew Quitter, care, în misiunea de a ajuta la salvarea bătrânele mâncătoare de benzină de la cimitirul de mașini, l-a convertit în automobil electric și a înființat o companie numită London Electric Cars în 2017.
Lucrând dintr-un garaj sub un pod de cale ferată din Vauxhall, compania înlocuiește motoarele cu combustie internă din mașinile clasice cu motoare electrice și baterii care altfel ar fi casate.
Aceste piese provin de obicei de la vehicule electrice accidentate, cum ar fi Tesla și Nissan Leaf, care sunt considerate daună totală de firmele de asigurări, dar au motoare și baterii care nu sunt deteriorate.
„Suntem reciclarea supremă”, spune Quitter.
În prezent, firma percepe aproximativ 20.000 de lire sterline pentru o conversie, deci nu este ieftină. Dar compania spune că își propune să reducă acest cost până la 5.000 de lire sterline pentru a o face accesibil pentru mai mulți oameni.
În timp ce guvernul britanic oferă în prezent o subvenție de 2.500 de lire sterline pentru costul cumpărării unui nou vehicul electric, Quitter susține că ar trebui să ia în considerare și introducerea de subvenții pentru conversii.
„Este un dezastru să păstrăm milioane de mașini vechi [pe benzină și motorină] pe drumurile noastre, iar subvențiile pentru vehicule ale guvernelor încurajează casarea”, spune el. “Guvernul trebuie să ofere conversii la prețuri accesibile la mașini vechi ieftine, pentru a utiliza bateriile EV uzate – care au materii prime care încă se ridică la preț”, adaugă el.
Steve Drummond, care conduce o altă firmă care convertește mașinile vechi pentru a funcționa cu energie electrică – Electrogenic din Oxford – este de acord. „Stimulentele sunt pentru cumpărarea de vehicule electrice noi, dar asta înseamnă să arunci o mașină întreagă atunci când ai putea schimba doar motorul”, spune el.
O purtătoare de cuvânt a Departamentului Transporturilor declară că analizează problema: „Remodelarea vehiculelor cu baterii este o piață emergentă și lucrăm cu cercetători pentru călătorii ecologice”.
Între timp, mașinile clasice transformate în electrice vin cu unele stimulente financiare. La fel ca toate mașinile clasice (clasificate în prezent în Marea Britanie ca fiind construite înainte de 8 ianuarie 1981), acestea sunt scutite de impozitul pe vehicul dacă nu sunt utilizate în scopuri comerciale.
În plus, asigurarea auto clasică este de obicei ieftină, cel puțin dacă vehiculul nu face mult kilometraj. Cu toate acestea, dacă vă convertiți vehiculul în energie electrică, va trebui să vă informați furnizorul de asigurări, iar prima ar putea crește.
Cert este că transformarea unei mașini vechi să funcționeze cu electricitate produce mai puțin dioxid de carbon (CO2) decât producerea unei mașini electrice noi.
Parteneriatul Zemo, finanțat de guvernul britanic (denumit anterior Parteneriatul pentru vehicule cu emisii reduse de carbon din Marea Britanie), spune că o mașină nouă complet electrică creează de obicei 18 tone de CO2 pe parcursul vieții sale, din care 46% vine în timp ce este fabricat. Aceasta se compară cu 24 de tone pentru un vehicul pe benzină standard.
Matthew Quitter spune că durează între trei și șase luni pentru a efectua o conversie, depinzând de faptul că are sau nu experiență în convertirea modelului respectiv de mașină și complexitatea dorințelor și specificațiilor unui client.
Oswald are o autonomie de 40 de mile, despre care domnul Quitter spune că este în jur de o săptămână de condus prin Londra, iar încărcarea costă 1 liră sterlină.
El adaugă, totuși, că unele mașini clasice sunt mai potrivite pentru conversia electrică decât altele. Aston Martin este aparent o provocare, deoarece natura lor ușoară și agilă „nu este încă realizată la fel de bine de electricitate”, în timp ce Bentley și Rolls-Royces sunt „făcute pentru a fi electrice, deoarece sunt construite pentru a conduce fără probleme”.
Între timp, se pare că șoferii vechilor Jaguaruri decapotabile preferă electricitatea, deoarece nu mai sunt nevoiți să „circule într-un nor de fum”.
Drummond spune că, la Electrogenic, vechile Mini și Land Rover sunt cele mai ieftine mașini clasice pe care le pot converti.
Distanța anuală acoperită de mașinile istorice din Marea Britanie este mai mică de 0,25% din kilometrajul total al autovehiculelor din țară, potrivit Departamentului pentru Transporturi. Wayne Scott, director al Federației Cluburilor Britanice pentru Vehicule Istorice, susține că această statistică arată că nu este necesară transformarea mașinilor clasice în electrice din motive de mediu.
Însă David Lorenz, fondatorul firmei de transformare a mașinilor electrice de ultimă generație, Lunaz, spune că industria automobilelor clasice „trebuie să se gândească la ce putem face pentru a le face relevante … o perspectivă viabilă și durabilă”.
Firma sa a primit investiții de la fostul fotbalist David Beckham și percepe până la 500.000 de lire sterline pentru un Rolls-Royce electric.
Potrivit lui Lorenz spune că “sunt obiecte frumoase care sunt foarte amenințate și există senzația că șoferii mai tineri vor să păstreze și să promoveze moștenirea acestor mașini [făcându-le electrice]”.