News

Haos financiar la primăria lui Piedone. Val de nereguli descoperite de Curtea de Conturi. Instituția, obligată să recupereze un prejudiciu de peste 5 milioane

Un raport al Curții de Conturi arată că Primăria Sectorului 5 este obligată să recupereze circa 5,5 milioane lei, bani plătiți ilegal în 2022
28.03.2024 | 09:03
Haos financiar la primaria lui Piedone Val de nereguli descoperite de Curtea de Conturi Institutia obligata sa recupereze un prejudiciu de peste 5 milioane
Nereguli în lanț la primăria lui Piedone. Sursa foto: colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Peste 30 de nereguli majore au fost descoperite în urma unui control realizat de către Curte de Conturi la Primări Sectorului 5. Raportul Curții a fost finalizat, cu aprobările finale, la data de 7 martie 2024, și a vizat execuția financiară din anul 2022. În acel an, Primăria Sectorului 5 a fost condusă de către Popescu Piedone până în luna mai, atunci când a fost condamnat la închisoare în dosarul Colectiv. Din luna mai, și până în luna iulie 2023, atunci când Piedone și-a reluat atribuțiile la primărie, Sectorul 5 a fost condus de viceprimarul Horaţiu Nicolaidis, un apropiat al primarului și coleg de partid în PUSL.

Primăria Sectorului 5, obligată să recupereze un prejudiciu de peste 5 milioane lei

Printre zecile de nereguli descoperite de către Curtea de Conturi printre cele mai grave se numără plata nelegală a peste cinci milioane de lei, bani pe care instituția trebuie să-i recupereze. De altfel, în cazul acestei sume, Curtea menționează că este vorba de un prejudiciu, iar nedispunerea de măsuri pentru recuperarea acestuia este infracțiune ce se pedepsește cu închisoarea de la trei luni la un an.

ADVERTISEMENT

Concret, în cazul acestui prejudiciu este vorba în primul rând de bani plătiți fără acoperire către SC Economat Sector 5 SRL, rețeaua de magazine cu produse ieftine pentru nevoiași care de la înființare înregistrează pierderi uriașe. În acest caz e vorba de aproape 5 milioane lei, plătiți societății comerciale fără niciun motiv și fără a exista documente clare cu privire la această plată.

„Plata nejustificată în anul 2022 a sumei totale de 4.980.219 lei, către SC Economat Sector 5 SRL, cu titlu de „eșalonare de plată”, fără a exista obligația de plată, înregistrată în evidența Sectorului 5, în baza unor documente neclare, din care nu rezultă suma de plată, obiectul achiziției, recepția și prețurile unitare ale bunurilor achiziționate”, se arată în raportul Curții de Conturi, care menționează că Primăria Sectorului 5 a precizat că în legătură cu achizițiile făcute de societatea SC Economat există un dosar pe rolul DNA.

ADVERTISEMENT

Practic, auditorii curții susțin că primăria de sector și-a majorat nejustificat cheltuielile cu bunuri și servicii cu 4,9 milioane lei, bani care reprezintă prejudiciu adus bugetului. Rămâne de văzut în ce măsură va putea primăria să recupereze acești bani de la societatea la care este principalul acționar în condițiile în care SC Economat nu a avut niciodată profit, iar în 2022 pierderea înregistrată a fost de peste 10 milioane lei.

La fel de problematică s-ar putea dovedi recuperarea a peste 500.000 lei, „cheltuieli de personal nelegale” – bani care au fost plătiți în plus la indemnizația lunară a viceprimarului și a unor alți salariați. În ceea ce privește cauzele acestei abateri, auditorii curții vorbesc de „pasivitatea conducerii entității referitoare la respectarea prevederilor legale”. Prejudiciul de peste 5 milioane lei este completat cu suma de 83.400 lei, cheltuieli pentru reprezentare juridică care au fost făcute fără aprobarea Consiliului Local al Sectorului 5.

ADVERTISEMENT

Primăria Sectorului 5 are termen până la data de 30 aprilie 2024 să înceapă demersurile pentru recuperarea acestor sume de bani.

Debandadă totală în ceea ce privește plata salariilor

De altfel, auditorii Curții au găsit probleme la situația contabilă a primăriei nu doar în ceea ce privește salariul plătit viceprimarului, ci în ceea ce privește salarizarea întregului personal. Astfel, raportul Curții menționează „majorarea nejustificată a salariilor de bază cu suma de 4.305.093 lei”, în condițiile în care pentru anul 2022 fusese bugetată suma de 51,1 milioane lei, iar în evidența contabilă a fost înregistrată suma de 55,5 milioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește sporurile personalului, acestea au fost diminuate, tot fără vreo justificare contabilă, cu suma de 941.000 lei.

ADVERTISEMENT

De asemenea, probleme există și în ceea ce privește cheltuielile cu concediile medicale ale personalului. Astfel, valoarea acestora aprobată de conducerea primăriei din fondul de salarii este de 728.000 lei, însă în evidența contabilă valoarea acestora este înregistrată cu suma de 1,89 milioane lei, adică o diferență nejustificată de 1,16 milioane. Probleme similare au fost și cu cheltuielile privind norma de hrană, diminuate nejustificat cu 514.000 lei, cheltuielile cu voucherele de vacanță, diminuate și ele cu 878.000 lei, contribuțiile sociale, majorate nejustificat cu 830.000 lei și, în final, neînregistrarea în situația financiară a instituției a unor creanțe de 950.000 lei, reprezentând valoarea concediilor medicale suportate de CNAS.

La fel, au existat probleme și cu salariale plătite în cadrul unor proiecte europene. Aici, raportul Curții menționează că totalul cheltuielilor a fost diminuat cu peste un milion de lei, fără a exista vreo justificare pentru această măsură.

Haos și în cazul datoriilor primăriei

Haos exista și în ceea ce privește datoriile primăriei. Curtea acuză că Primăria Sectorului 5 și-a subevaluat datoriile prin simplul fapt că nici măcar nu a înregistrat în situația financiară a șase împrumuturi interne cu o sumă totală de peste jumătate de miliar de lei.

„Soldul contului 162 „Împrumuturi Interne” a fost diminuat cu suma totală de 524.219.319 lei, întrucât nu au fost raportate șase împrumuturi interne, și a fost majorat eronat cu suma de 374.494.653 lei întrucât au fost raportate eronat șase împrumuturi (neconforme cu datele din Anexa 3), iar pentru 11 conturi analitice nu se cunosc creditele corespondente”, se arată în raportul Curții de Conturi.

Ca situația să fie și mai gravă, auditorii subliniază că Primăria Sectorului 5 a încheiat încă din aprilie 2021 un contract cadru cu o firmă de audit financiar pentru „analize financiare fundamentale necesare accesului la lichiditate” și „servicii financiare de specialitate privind raportarea financiară fundamentală”. Problema a fost însă că firma a făcut analiza financiară pe baza unor cifre eronate, astfel că raportul firmei a fost unul eronat, pentru care primăria a plătit aproape jumătate de milion de lei.

„Întrucât raportările financiare referitoare la Datoria publică prin situațiile financiare au fost viciate încă din anul 2021 (raportat la faptul că soldurile inițiale ale anului 2022 au fost eronate), îndeplinirea obligațiilor prestatorului SC TUD Investment Consulting SRL nu au fost efectuate pe baza unor date corecte și reale. Acestea, în condițiile în care în anul 2022, Sectorul 5 al Municipiului București a decontat către SC TUD Investment Consulting SRL servicii în valoare de 490.875 lei, conform procesului verbal de predare-primire nr.784/22.03.2022”, se mai arată în raportul Curții de Conturi.

Același document menționează că raportarea eronată a contului de datorii a dus și la denaturarea conturilor pentru dobânzile la împrumuturile externe și interne. Soldul acestui cont a fost „diminuat cu suma totală de 99.409.970 lei întrucât au fost raportate eronat solduri negative și a fost majorat eronat cu suma de 101.852.744 lei, întrucât pentru 12 conturi analitice nu se cunosc creditele corespondente”.

De altfel, incompetența este atât de clară încât auditorii Curții de Conturi menționează că funcționarii primăriei au înregistrat greșit până și sumele plătite în contul datoriei publice, fapt ce a ieșit la iveală abia în timpul controlului.

Curtea de Conturi Piedone

Primăria, neinteresată să recupereze datoriile vechi

Dacă situația anilor precedenți reprezintă un indiciu, atunci locuitorii Sectorului 5 pot să fie îngrijorați în ceea ce privește dorința/ capacitatea instituției de a-și recupera datoriile. Prezentul raport vorbește de faptul că, în urma unor controale anterioare, în anii 2020 și 2021, Curtea a identificat prejudicii de 28 milioane lei, pe care primăria este obligată să le recupereze, dar care lipseau din evidența financiară a instituției.

Este vorba de 27 milioane lei, bani plătiți în 2020 și 2021 către Grupul de Acțiune Socială – Împreună Dezvoltăm Sectorul 5, un ONG care nu este recunoscut, motiv pentru care instituția trebuie acum să-și ia banii înapoi. Aceasta este asociația înființată de către fostul primar Daniel Florea și a fost folosită pentru a-l evacua pe Valeriu Nicolae și voluntarii săi din Școala nr.136. În luna mai a anului 2022, autoritățile din Capitală au realizat mai multe percheziții la această asociație în cazul achiziției, la prețuri supraevaluate, a mai multor bunuri și servicii din banii primiți de la primărie.

Debite primaria S5

La fel, lipsea din evidența contabilă și plata a peste un milion de lei, prejudiciu constatat în 2022, atunci când primăria a decontat nejustificat servicii de salubritate. Raportul Curții menționează că aceste sume nu sunt trecute în evidența contabilă a instituției, asta în condițiile în care primăria are obligația de a recupera acești bani. Documentul citat menționează însă că primăria de sector, în urma controalelor interne, a mai descoperit un prejudiciu de 575.000 lei, produs prin decontarea unor lucrări neprestate, însă nici această sumă nu apare în evidența contabilă a primăriei.

ADVERTISEMENT