Premierul israelian Benjamin Netanyahu a anunțat săptămâna aceasta că cea mai secretă dintre forțele speciale israeliene, unitatea „Sayeret Matkal” a intrat în Fâșia Gaza pentru a elibera ostaticii Hamas. Armata israeliană va folosi împotriva grupării teroriste palestiniene și un utilaj, pe cât de descurajant pe atât de eficient. Un buldozer de 70 de tone, poreclit, cinic, de armata israeliană „ursulețul de plus”.
Ca și în trecut, forțele de apărare israeliene (IDF) se vor baza pe un instrument foarte eficient – buldozerul blindat D9R – pentru a elimina militanții Hamas și pentru acțiuni de deminare. Buldozerele au fost folosite pe scară largă de toate armatele lumii încă din al Doilea Război Mondial, când britanicii au dezvoltat primul buldozer blindat, un tractor Caterpillar D7 de dimensiuni medii (14 tone, echipat cu blindaj de protecție pentru șofer).
Produse în pregătirea bătăliei din Normandia, buldozerele D7 au avut ca misiune pentru curățarea plajelor de obstacole de pe plajele de invazie și pentru a face rapid accesibile drumurile. În zilele, săptămânile și lunile următoare, buldozerele D9R israeliene își vor asuma sarcini similare într-un mediu la fel de periculos, sau chiar mai periculos, notează Forbes.
Bazat pe modelul D9 de 452 CP al producătorului american Caterpillar, în greutate de 50 de tone, D9R este poreclit „Doobi” – „ursuleț de plus” în ebraică. Deși aceste mașini masive numai drăgălașe nu sunt, ele au salvat multe vieți israeliene și, fără îndoială, și multe vieți palestiniene. Doobi sunt operate de Corpul de geniu de luptă al IDF, ale cărui roluri includ deschiderea de breșe în drumuri, contra-mobilitatea forțelor inamice, construcții și distrugeri sub foc, sabotaj, explozivi, dezamorsare de bombe și contracararea armelor de distrugere masivă.
Buldozerele D9 de pe piața comercială sunt importate în Israel de către dealerul local Caterpillar, Israeli Tractors and Equipment (ITE), parte a grupului de construcții Zoko Enterprises. Lucrând în colaborare cu Corpul de tehnologie și mentenanță al IDF, Zoko/ITE și Israel Aerospace Industries adaugă blindaj avansat buldozerelor, inclusiv blindaj cu lamele la buldozerele D9 de bază.
Kitul de blindaj oferă protecție pentru motorul și sistemele hidraulice ale buldozerului D9, precum și pentru cabina operatorului. D9R are un echipaj format dintr-un șofer/operator și un comandant. Geamurile antiglonț și stâlpii blindați ai cabinei sunt completate de un blindaj cu lamele care împiedică grenadele propulsate de rachete, rachetele antitanc și alte proiectile să se fixeze în jurul structurii cabinei. Kitul, inclusiv blindajul ventral și o lamă de buldozer întărită, adaugă aproximativ 15.422 kg la greutatea totală a lui D9.
D9R pot fi echipate cu mitraliere și lansatoare de grenade acționate de echipaj. Buldozerele integrează, de asemenea, sistemele de protecție activă (APS) utilizate la tancurile Merkava ale IDF, inclusiv sistemul de protecție Iron Fist al Elbit Systems, pentru care a fost atribuit un contract în 2019.
În viitor, armele cu energie dirijată ar putea fi integrate și, în mod logic, și-ar găsi aplicarea în operațiunile de deminare sau a dispozitivelor explozive improvizate în care sunt folosite aceste utilaje. Unele dintre aceste tipuri de operațiuni sunt efectuate în prezent de versiuni fără pilot ale buldozerului, variantele mai vechi D9N denumite „Raam HaShachar” („tunetul zorilor”).
Pilotate cu ajutorul unor senzori optici care transmit o prezentare vizuală unui operator de la distanță, D9N s-au descurcat bine în timpul celui de-al Doilea Război din Liban din 2006 și al Operațiunii Cast Lead din Gaza în 2008-2009. Versiunile anterioare ale buldoexcavatorului blindat D9 (D9L, D9N) au fost esențiale pentru campaniile din Fâșia Gaza, inclusiv pentru operațiunile din timpul celei de-a doua Intifada (2000-2005), precum bătălia de la Jenin (2002).
Utilizarea pe câmpul de luptă a buldozerelor Caterpillar se întinde până în Războiul din Sinai din 1956, Războiul de Șase Zile din 1967, Războiul de Yom Kippur (1973) și Operațiunea „Pace pentru Galileea” din 1982. Cu câțiva ani în urmă, ITE a încheiat un parteneriat cu compania israeliană de comunicații prin satelit, hiSky Ltd, pentru a integra terminalul de satelit Smartellite al hiSky cu o serie de mașini și platforme de vehicule furnizate de ITE.
Se aștepta ca terminalele să ofere conectivitate IoT, permițând transmiterea și recepția de date către/de la centrele de control, localizarea și analiza datelor, diverse aplicații telematice, desemnarea sarcinilor pe platforme, transmiterea de date de la distanță și actualizări informatice, prin intermediul sistemului de comunicații prin satelit hiSky. Un serviciu care ar funcționa acolo unde rețelele locale celulare și radio nu există sau nu funcționează. Cum ar fi în Fâșia Gaza.
Deși observatorii nu au reușit să confirme integrarea terminalelor Smartellite în buldozerele D9R ale IDF, aceasta ar avea sens în scenariile tactice și ar permite coordonarea cu comanda și controlul al IDF și cu alte mijloace/personal militar pe străzile pline de moloz din orașul Gaza. Începând de săptămâna trecută, Corpul de geniu de luptă a adunat aproximativ 100 de D9R-uri la marginea Gaza, cărora li s-a alăturat un număr mare de tancuri și transportoare blindate.
Acestea se vor alătura unor sisteme de drone mai avansate, munițiilor de precizie lansate din aer și vehiculelor robotizate de mici dimensiuni pentru a duce lupta în Gaza și – de sperat – pentru a reduce la minimum numărul victimelor israeliene și palestiniene. Dar una dintre ironiile războiului este că mașinile concepute ca instrumente pentru a facilita munca omului și dezvoltarea umană sunt adesea la fel de eficiente și în distrugerea acesteia.