Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat că ajustările planificate pentru examenul de Bacalaureat îl vor face mai “relevant” și a subliniat importanța certificării competențelor elevilor.
Aceste comentarii vin în contextul în care Asociația Elevilor din Constanța a solicitat abolirea examenului de Bacalaureat și a criticat evaluarea elevilor după 12 ani în sistemul de învățământ.
Deca a argumentat că fiecare etapă a educației, mai ales finalizarea învățământului obligatoriu, trebuie să includă o certificare a competențelor. Ea a subliniat că examenul de Bacalaureat are o istorie și o tradiție în România, dar este necesară o adaptare la noile cerințe ale societății și ale elevilor.
De asemenea, reformele planificate pentru Bacalaureat se vor concentra mai mult pe evaluarea competențelor, pe abilitățile lingvistice și pe profilul individual al elevului, mai arată ministrul.
„Cred că fiecare ciclu educaţional – mai ales când vorbim despre finalizarea învăţământului obligatoriu – trebuie să se finalizeze cu certificarea unor competenţe. Examenul de Bacalaureat are o istorie în România, o tradiţie, un anumit tip de abordare.
Sigur, în legea Educaţiei există o schimbare de perspectivă: insistăm mai mult pe probele de competenţe, pe zona limbilor străine, avem şi un focus mai mare pe profilul pe care elevul îl are. Eu cred că reformele care vor fi aduse examenului de Bacalaureat îl vor face mai relevant atât pentru elevi, cât şi pentru întreaga societate”, a spus Ligia Deca.
În ceea ce privește rezultatele simulărilor la examenele naționale, Liga Deca a declarat că s-au luat măsuri la nivelul inspectoratelor școlare pentru intervenții la nivel școlar și că activitățile de remediere trebuie să fie disponibile în principal la școală, fără costuri suplimentare pentru familii.
„Imediat ce vom avea un raport similar şi pentru simularea examenului de Bacalaureat, vom discuta măsurile şi vom face inclusiv ajustările necesare, ca urmare a acestor exerciţii de simulare. Ne dorim să avem o corectură obiectivă, subiecte care într-adevăr să vizeze atingerea profilului absolventului şi ne dorim să nu existe niciun fel de incident la examene. (…)
Scopul simulărilor a fost să vedem unde trebuie intervenit în procesul de consolidare, recapitulare, recuperare chiar, în unele cazuri. (…) M-a interesat mai mult care sunt acei itemi de evaluare unde performanţa este scăzută şi dacă există anumiţi factori asociaţi acestui lucru. Scopul nostru este să creştem performanţa la Evaluarea Naţională şi la Bacalaureat”, a afirmat Deca.
Ministrul educației a menționat că experții lucrează la elaborarea planurilor cadru și că acestea vor fi adaptate nevoilor elevilor și vor oferi opțiuni mai variate în educație. Ea a subliniat că aceste planuri trebuie să fie flexibile și personalizate, în funcție de interesele și aptitudinile elevilor și să permită o tranziție fluidă între diferitele trasee educaționale.