Școala de șoferi este locul unde ar trebui să înveți să conduci o mașină, dar cu toate acestea instructorii auto omit un lucru important atunci când te urci la volan. Expertul în conducere defensivă, Titi Aur, a precizat ce detaliu le scapă atât instructorilor, cât și cursanților.
Poziția în timpul mersului cu mașina este relevantă pentru a executa manevrele fără nicio problemă, dar inclusiv cea a picioarelor. Acestea nu sunt ținute întotdeauna corect și așa apare riscul de a confunda pedalele și să produci un accident, asta în cazul în care apeși pe accelerație în loc de frână.
Orice mașină este alcătuită din trei pedale: ambreiaj, situat pe partea stângă, frână, situată pe mijloc, și accelerație, situată pe partea dreaptă. Ele sunt amplasate sub volan, acesta fiind de obicei pe partea stângă a autovehiculului. Titi Aur spune că atunci când confundăm pedalele are loc un fenomen psihologic.
”Se întâmplă acel fenomen psihologic: cu cât apeși mai tare și mașina nu se oprește, ba dimpotrivă, merge mai repede, cu atât apeși și mai tare, apeși disperat pentru că subconștientul tău spune că ai apăsat pe pedala de frână, dar tu apeși pe accelerație, intri în panică.
În niciun caz, în fracțiunea aceea de secundă, nu te gândești că e pedala greșită și să ridici piciorul și să te duci pe pedala cealaltă”, a spus Titi Aur pentru emisiunea DC Conducem. Pentru aceeași sursă a precizat și că elevii de la școlile auto nu sunt instruiți să țină călcâiul în podea, în dreptul frânei.
Dacă vei menține călcâiul pe podea, în dreptul frânei, vei putea reacționa mai rapid dacă ți se ivește un obstacol în cale și nu vei avea tendința de a te duce mai mereu spre accelerație. Aceasta se folosește des, dar sunt și situații în care piciorul trebuie luat de pe ea.
”În primul rând, ai învățat sau nu ai învățat unde să ții piciorul corect și școlile de șoferi nu te învață unde să ții piciorul corect (…) Îi învață (pe cursanți, n.r) cum să ia piciorul de pe ambreiaj, să facă acel balans ca să plece de pe loc.
Piciorul trebuie ținut cu călcâiul în podea, călcâiul trebuie să stea în dreptul pedalei de frână. Te duci pe frână și te duci pe accelerație. Când te duci pe accelerație te duci într-o parte, nu te duci de pe accelerație pe frână sau din dreptul accelerației.
Călcâiul trebuie să stea jos ca să ai stabilitate, nici să nu obosească piciorul, și să ai și control foarte bun, mai ales că lucrezi cu acel picior în continuu când ești la volan. Nu poți să-l ții suspendat în continuu pentru că nu ai nici precizie și îți obosește mușchiul la un moment dat.”, a mai detaliat Titi Aur.