Premierul Marcel Ciolacu și președintele Camerei Deputaților Alfred Simonis au inițiat împreună un proiect de lege pentru amenajarea și administrarea unor trasee turistice pedestre de interes național. Proiectul este menit să completeze și să modifice unele prevederi ale HG 1252/2022 privind traseele pedestre, act normativ pe care tot guvernul Ciolacu l-a adoptat. Acum însă premierul a ajuns la concluzia că unele prevederi ale hotărârii de guvern nu sunt destul de clare, iar altele trebuie detaliate.
„Actuala reglementare nu cuprinde mijloacele juridice necesare pentru a asigura amenajarea, administrarea și conservarea traseelor turistice de anvergură ce prezintă un interes național, din moment ce nu sunt delimitate în mod clar responsabilitățile administratorului de traseu și cele ale autorităților administrațiilor locale”, se spune în expunerea de motive a proiectului inițiat de Marcel Ciolacu și Alfred Simonis.
Prevederea esențială este posibilitatea amenajării de către operatori privați a unor trasee „de interes național” prin care turiștii pot să colinde mergând pe jos porțiuni mari din țară. Spre deosebire de HG 1252/2022, acestea nu vor mai putea fi desființate de către autoritățile locale, dacă au primit acordul de amenajare de la Ministerul Economiei.
Traseele turistice pedestre trebuie să îndeplinească mai multe condiții pentru a intra în categoria celor „de interes național”: să străbată cel puțin opt județe pe o lungime de cel puțin 500 de kilometri, iar cel puțin 70% din traseu să se afle în mediul rural sau natural al țării.
De asemenea, traseele trebuie să unească situri cu importanță culturală și istorică majoră, orașe cu semnificație culturală importantă, peisaje naturale unice, arii protejate. Traseele pot traversa și suprafețe de teren privat dacă proprietarii acestora își dau acordul. Traseele vor fi administrate de către operatorul privat împreună cu unitatea administrativă pe teritoriul căreia trece.
Amenajarea unor trasee pedestre care să traverseze România a fost prevăzută în PNRR ca o măsură de stimulare a turismului, fără să aducă prejudicii mediului înconjurător precum cele provocate de turismul de masă. În PNRR erau menționate și amenajarea de trasee cicloturistice. Angajamentul trebuia îndeplinit de țara noastră încă din primul trimestru, acesta fiind motivul pentru care a fost adoptată HG 1252.
Actul normativ reglementa traseele turistice pedestre, prevăzând ca omologarea acestora să se facă pe segmente, fiecare cu o durată de parcurgere estimată la 9 ore, care să aibă la capăt un loc de cazare. Însă proiectul lui Marcel Ciolacu vizează în special traseele pe distanțe mari, potrivit intențiilor anunțate prin PNRR.
Deocamdată, în octombrie 2022 a fost inaugurat drumul Via Transilvanica, un traseu spectaculos de lungă distanță care traversează țara de la Putna la Drobeta-Turnu Severin. Amenajarea traseului de 1.400 de kilometri a durat patru ani fiind semnalizat cu marcaje vopsite, stâlpi indicatori, iar la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.
Via Transilvanica trece prin 10 județe: Suceava, Bistrița-Năsăud, Mureș, Harghita, Sibiu, Brașov, Alba, Hunedoara, Caraș-Severin și Mehedinți. Traseul este împărțit în șapte ținuturi cultural-istorice: Bucovina, Ținutul de Sus, Terra Siculorum, Terra Saxonum, Terra Dacica, Terra Banatica, Terra Romana. Proiectul s-a dovedit un succes, fiind deja un traseu foarte frecventat de către turiști care merg fie pe jos, fie cu bicicleta.