Mașina Dacia care i-a impresionat pe cei de la Top Gear. „A făcut România să funcționeze”, sunt de părere gazetarii celebrei reviste auto, care au inclus-o într-un clasament întocmit în urmă cu foarte puțin timp.
Autoturismul marca Dacia care a fost lăudat de jurnaliștii publicației auto Top Gear. Este emblematic pentru țara noastră. Doar câteva exemplare mai circulă în zilele noastre pe străzile din România, fiind o mașină de colecție.
Mai exact, este vorba de Dacia 1300 care este considerată piatră de temelie a companiei franceze Renault. Autovehiculul este inclus în catalogul auto cu mașini clasice realizat de renumita revistă din Marea Britanie.
Publicația este de părere că mașina a fost primită foarte bine de români, în ciuda faptului că prima versiune și primele unități au fost asamblate din kituri venite tocmai din Franța. Așadar, nu au fost realizate pe teritoriul României.
„Știm că Dacia nu a proiectat versiunea originală și că prima iterație a mașinii a fost asamblată din kituri expediate din Franța. Dar românii au fost de fapt destul de pragmatici în ceea ce privește externalizarea designului mașinii.
Poate că Dacia a început ca un proiect de vanitate pentru a arăta lumii puterea industrială a țării (și cu siguranță a reușit acest lucru, chiar dacă nu a fost chiar mesajul pe care se așteptau să îl transmită).
A existat suficient realism pentru a înțelege că mașinile trebuiau să fie asamblate sub licență, mai degrabă decât proiectate și construite de la zero. Pur și simplu nu exista în țară expertiza sau moștenirea în domeniul construcțiilor auto pentru toate acestea”, a notat publicația Top Gear.
Daci 1300 nu s-a remarcat niciodată pentru performanța motorizării, ci pentru că a excelat în fiabilitate și economie de combustibil. Modelul avea un motor de 1,3 litri și 53 CP, motiv pentru care reușea să atingă o viteză maximă de 89 de mile pe oră.
Accelerația era la rândul ei una modestă, dar chiar și așa mașina a ajuns în scurtă vreme să fie una esențială pentru România. Autoturismul construit între anii 1969 și 1984 era văzut ca unul perfect pentru familii.
Mașina a intrat în producție în august 1969 și avea la bază modelul Renault 12. La momentul respectiv modelul ieșea pe poarta fabricii cu un aspect modern și economic. Prima Dacia 1300 dispunea de o singură caroserie berlină cu 4 uși și 5 locuri.