News

Mașini electrice tot mai multe, dar stații de încărcare insuficiente. Germania vrea să-și bage benzinăriile în priză

Germania vrea să construiască 8.000 de noi stații de încărcare a mașinilor electrice. „Mobilitatea individuală” a mașinilor electrice, deocamdată restrânsă
02.10.2023 | 16:31
Masini electrice tot mai multe dar statii de incarcare insuficiente Germania vrea sasi bage benzinariile in priza
Germania vrea un parc auto electric dar de unde atâtea stații de încărcare? Foto: colaj, Hepta
ADVERTISEMENT

Guvernul german plătește aproximativ 1,8 miliarde de euro pentru operatorii comerciali de stații de încărcare a mașinilor electrice. Demersul este pentru a reduce panica legată de disponibilitatea încărcării, care îi împiedică pe oameni să cumpere EV-uri.

15 milioane de mașini electrice până în 2030

Adoptarea mașinilor electrice este o parte esențială a strategiei climatice a Germaniei pentru sectorul mobilității, guvernul urmărind să aibă 15 milioane de vehicule electrice pe drumurile germane până în 2030.

ADVERTISEMENT

Cu toate acestea, preocupările legate de necesitatea de a încărca mașinile electrice pe drumurile publice în timpul călătoriilor lungi fac ca mulți consumatori să ezite încă să aleagă un model electric, potrivit unei analize guvernamentale.

„Pentru a construi o rețea de încărcare rapidă cuprinzătoare, bazată pe necesități, în toată Germania, la viteza necesară, activitățile operatorilor de infrastructură de încărcare, care sunt orientate spre piață, nu sunt suficiente”, a declarat Kurt-Christoph von Knobelsdorff, directorul general al companiei de stat NOW GmbH, care coordonează activitățile guvernamentale privind infrastructura de încărcare, notează Euractiv.

ADVERTISEMENT

8.000 de noi stații de încărcare rapidă

Din acest motiv, guvernul a început să plătească 1,8 miliarde de euro operatorilor de stații de încărcare comerciale, obligându-i să construiască 8.000 de noi stații de încărcare rapidă în 900 de locații din zonele mai puțin populate, scrie Euractiv.

Săptămâna trecută, guvernul a anunțat cele zece companii care au fost selectate pentru anumite părți ale noii rețele „Deutschlandnetz”, inclusiv gigantul petrolier Total Energies, furnizori de energie electrică precum E.On și BayWa, precum și operatori de încărcare bine stabiliți pe piață, cum ar fi Allego și Fastned.

ADVERTISEMENT

Scopul este de a umple „golurile” din rețeaua de încărcare rapidă, pentru a le oferi oamenilor încrederea că vor găsi un punct de încărcare acolo unde au nevoie, chiar și pentru călătorii lungi, a declarat Ministerul german al Transporturilor.

„Mobilitatea individuală este un bun prețios într-o societate liberă”, a declarat ministrul Transporturilor, Volker Wissing (FDP/Renew Europe), referitor la acest anunț, descriindu-l ca fiind „un pas important pentru a se asigura că utilizatorii au la dispoziție o gamă fiabilă de opțiuni de încărcare rapidă în Germania”.

ADVERTISEMENT

Calea subvențiilor a fost deschisă în decembrie 2022, când Comisia Europeană a dat undă verde programului de subvenționare, după ce operatorii tradiționali de reîncărcare s-au plâns Comisiei că acesta ar putea denatura concurența.

Industria auto se teme de sancțiuni

Între timp, producătorii de automobile fac presiuni pentru o mai mare rapiditate. „Oamenii trebuie să fie siguri că își pot încărca mașinile electrice oriunde și în orice moment la prețuri corecte și accesibile, dacă se dorește ca transformarea către o mobilitate neutră din punct de vedere climatic să fie un succes”, a declarat pentru Euractiv un purtător de cuvânt al asociației germane a industriei auto, Uniunea Industriei Auto (VDA).

„Germania mai are încă mult de recuperat”, a spus purtătorul de cuvânt, adăugând că „la începutul acestui an, aproximativ jumătate din municipalitățile germane nu aveau nici un punct de încărcare public”.

În conformitate cu standardele UE privind emisiile de CO2 pentru autoturisme și camionete, constructorii de automobile trebuie să reducă semnificativ emisiile medii ale mașinilor nou vândute până în 2030, ceea ce înseamnă că trebuie să stimuleze adoptarea de mașini electrice sau să se confrunte cu sancțiuni mari.

Benzinării cu prize

În cadrul Salonului auto IAA de la München, la începutul lunii septembrie, cancelarul Olaf Scholz (SPD/S&D) a promis constructorilor de automobile că vor lucra ca o „echipă” pentru a încuraja adoptarea mașinilor electrice, politicienii fiind responsabili de asigurarea existenței unui număr suficient de puncte de încărcare și a unei electricități ieftine pentru reîncărcarea acestora.

Scholz a adăugat că guvernul său va face în curând obligatoriu ca „aproape toți” operatorii de benzinării să ofere facilități de încărcare rapidă pentru mașinile electrice.

Un purtător de cuvânt al clubului german al conducătorilor auto ADAC a declarat că „este dificil de estimat dacă obiectivul de a risipi temerile rămase ale consumatorilor va fi atins”, dar a descris cele 8.000 de puncte noi ca fiind „un pas important către o acoperire extinsă, ceea ce este important pentru consumatori”.

ChargeUp, o asociație comercială care reprezintă operatorii privați de încărcare, a declarat că „o mare parte din anxietatea legată de autonomie provine din faptul că oamenii pur și simplu nu știu ce opțiuni de încărcare există”.

Nici o garanție de preț pentru stațiile subvenționate

În ciuda faptului că a injectat 1,8 miliarde de euro din bani publici în noul sistem, guvernul german nu a reușit să stabilească condiții stricte pentru operatorii privați de stații de încărcare subvenționate, cum ar fi un preț maxim pe kilowatt-oră de electricitate.

Întrucât punctele de încărcare subvenționate sunt construite în zone în care concurența este redusă, operatorii ar putea profita prin aplicarea unor prețuri mai mari decât în cazul unui mediu concurențial.

Inițial, guvernul a sperat să introducă un preț maxim de 44 de eurocenți pe kWh, dar a trebuit să renunțe la această idee în timpul negocierilor cu Comisia Europeană, care a considerat că aceasta denaturează concurența.

„Un plafon de preț ar fi fost cu siguranță de dorit pentru a proteja consumatorii și din motive de transparență”, a declarat purtătorul de cuvânt al ADAC, menționând totuși că acest lucru „se aplică la nivel global și nu doar la Deutschlandnetz subvenționat”.

„ADAC solicită, în general, o mai mare transparență la stațiile de reîncărcare, de exemplu prin afișarea în timpul procesului de plată, a prețurilor de reîncărcare etc., comparabilă cu oficiul de transparență a pieței pentru carburanți”, a adăugat purtătorul de cuvânt.

În timpul discursului său de la München, Olaf Scholz a declarat că dorește ca încărcarea vehiculelor electrice să fie „la fel de ușoară sau chiar mai ușoară” decât cea tradițională.

Un purtător de cuvânt al Ministerului Transporturilor a declarat că „operatorii selectați s-au angajat să perceapă doar taxe adecvate”, care sunt standard pe piață, și că acest lucru este monitorizat de guvern, care va fi pregătit să informeze autoritatea de concurență dacă va găsi dovezi de taxare excesivă.

ADVERTISEMENT
Tags: