News

Criză unică în lume. Țara care pierde miliarde de dolari pentru că mașinile electrice au devenit prea populare

O situație unică se întâmplă într-o țară europeană, unde mașinile electrice au devenit atât de populare, încât apare o gaură în buget, din lipsa taxelor pe motoare clasice.
19.11.2021 | 20:00
Criza unica in lume Tara care pierde miliarde de dolari pentru ca masinile electrice au devenit prea populare
Există un moment în care mașinile electrice pot deveni prea populare. Sursa foto: pixabay.com.
ADVERTISEMENT

Promovarea mașinilor electrice se face în din ce în ce mai multe state din lume. Autoritățile oferă bonusuri pentru șoferii care achiziționează astfel de automobile noi și impun taxe mai drastice pentru motoarele clasice, pe benzină sau diesel.

Și în România există astfel de inițiative, cu toate că piața mașinilor electrice este încă dezvoltată foarte timid. Îmbunătățirea infrastructurii, prin prisma pregătirii mai multor stații de încărcare în țară, în afara localităților, ar putea sprijini acest avânt electric.

ADVERTISEMENT

Între timp, însă, putem învăța și din problemele altora, situații la care nu mulți s-ar fi gândit în urmă cu câțiva ani. Norvegia este, fără doar și poate, liderul mondial în ceea ce privește achiziția de noi vehicule electrice de către cetățeni. În septembrie, vânzările de astfel de mașini au însumat 77,5% din totalul automobilelor noi vândute în țară. Pe de altă parte, în România, în iulie 2021, mașinile electrice înmatriculate reprezintă doar ceva mai mult de 2% din totalul lunii.

Popularitatea foarte mare a mașinilor electrice în Norvegia se datorează unei serii de măsuri fiscale care ajută atât vânzătorii, cât și cumpărătorii. Astfel, un automobil Tesla poate deveni competitiv în fața mașinilor cu combustie internă. Totuși, toate aceste bonificații și dorința norvegienilor de a renunța la mașinile clasice a dus la o situație unică în lume: sunt din ce în ce mai puține mașini ”obișnuite” care să fie taxate de guvern.

ADVERTISEMENT

Istoria promovării mașinilor electrice în Norvegia: un Fiat Panda, un activist de mediu și multe amenzi neplătite

Problema este una mai mare decât pare și are implicații serioase pentru bugetul țării. Guvernul anterior, o coaliție de centru-dreapta, a fost înlocuit de un executiv minoritar de centru-stânga în octombrie. Acesta a estimat că popularitatea mașinilor electrice duce acum la o gaură în bugetul anual de 2,32 miliarde de dolari, o sumă deloc de neglijat. Mașinile electrice sunt excelente pentru mediul înconjurător, dar încep să creeze îngrijorări pe parte fiscală.

Lungul drum al electrificării vehiculelor din Norvegia a început acum mai bine de 3 decenii, în 1988. Activistul Frederic Hague, alături de câțiva membri ai trupei A-ha, au ajuns în Berna, Elveția, unde au găsit un Fiat Panda roșu, transformat de proprietar astfel încât să funcționeze cu o baterie de plumb. Grupul a preluat mașina și a folosit-o pentru a convinge guvernul norvegian să încurajeze adopția mașinilor electrice.

ADVERTISEMENT

Fiatul a devenit vedeta unei campanii de nouă ani de zile, în care Hague și ceilalți colegi conduceau mașina pe drumurile cu taxă din Norvegia, fără să plătească. Când se adunau amenzile pe care aceștia nu le plăteau, mașina era confiscată și scoasă la licitație. Acolo, Hague o cumpăra din nou și începea din nou ciclul.

Ideea era ca astfel, guvernul să fie forțat să adopte o serie de măsuri care să stimuleze într-un fel sau altul achiziția de mașini electrice, începând prin eliminarea taxelor de drum. Asta s-a întâmplat, însă, abia după un deceniu de eforturi, dar lucrurile au început să se miște. Mașinile electrice n-au mai plătit taxe de drum și nici pentru parcare. De asemenea, le-a fost permis accesul pe benzile speciale pentru autobuze. Mai important e că taxele au fost reduse semnificativ pentru astfel de mașini. Așa a ajuns un Volkswagen e-Golf să coste cu 790 de euro mai puțin decât un Golf cu motor clasic.

ADVERTISEMENT

Anumite taxe ar putea fi reintroduse pentru vehiculele pe baterii

Oamenii au răspuns prea bine acestor motivații, astfel că guvernul rămâne acum fără o importantă sursă de venit.

Într-o încercare de a recupera o parte din acești bani pierduți, guvernul elimină acum o parte din bonificațiile oferite pentru mașini electrice. Asta a dus la controverse pe tema periclitării țelului asumat de Norvegia, acela de a nu mai vinde mașini noi cu combustie internă până în 2025. Taxele de drum au fost reintroduse în 2017, iar acum, guvernul caută să elimine și alte gratuități.

Cu toate acestea, există însă multă incertitudine cu privire la taxele care ar putea fi reintroduse. Cel mai probabil, vor fi reintroduse taxele pentru hibride plug-in, taxa pentru vânzările de automobile electrice second hand, o taxă pentru electricele de lux (care costă peste 68.650 de dolari). Acestea ar putea fi susținute și de reintroducerea impozitului anual pentru mașini electrice.

Momentan, parlamentarul Frode Jacobsen a confirmat că există propuneri pentru creșterea taxelor la anumite vehicule plug-in. În bugetul pentru 2022 nu este prevăzută taxa pentru mașinile de lux, dar aceasta ar putea fi introdusă în anii următori.

Pare contraintuitiv faptul că un guvern de stâna ar putea susține astfel de practici. Totuși, Lasse Fridstrøm, economist la Institute of Transport Economics, din Oslo, spune că mai toate formațiunile politice sunt de acord că mașinile electrice nu mai sunt o noutate și trebuie taxate. Desigur, ecologiștii nu sunt încântați de cele mai recente decizii. Aceștia spun că nu sunt împotriva taxării mașinilor electrice, dar asta cât timp și taxele pentru mașini obișnuite rămân mari.

Este prea devreme pentru a introduce taxe pe mașinile electrice?

Îngrijorarea este că taxele nepotrivite ar putea reveni prea devreme. Spre exemplu, mașinile considerate de lux sunt de fapt foarte utile mai ales în zonele rurale, unde oamenii conduc mai mult și au nevoie de o autonomie mai ridicată a bateriei. Momentul taxelor este o problemă, deoarece o taxă pe vânzări ar putea submina piața înainte să se dezvolte, în vreme ce o taxă pe hibride îi dezavantajează pe norvegienii ce trăiesc în nordul țării, unde rețeaua de încărcare nu este la fel de extinsă.

Consensul în Norvegia pare să fie că hibridele sunt o tehnologie de tranziție, care însă ar putea sta în calea electrificării complete. Ecologiștii sunt de părere că aceste mașini sunt încă necesare, deoarece mașinile electrice nu au ajuns la maturitate în piață. În prezent, vehiculele pe baterii sunt doar 15% din totalul parcului auto norvegian. Numărul e substanțial comparativ cu cel din alte state, dar ”mai e mult până departe.”

Guvernul trebuie să găsească o soluție nu doar pentru ca rata adoptării vehiculelor electrice să se mențină în următorii ani. Autoritățile vor trebui să găsească un plan și pentru momentul în care toate mașinile vor fi electrice. Unii cred că ar trebui ca atenția să se îndrepte către mașini comerciale poluante, precum dubele sau camioanele, iar alții cred că ar trebui ca eforturile să fie îndreptate împotriva autobuzelor, trenurilor sau a tramvaielor, arată wired.com.

Din dezbaterile curente lipsește și situația Norvegiei, a căror exporturi de petrol însumează o șesime din PIB-ul anual. În fapt, țara extrage mai mult petrol pe cap de locuitor decât Arabia Saudită sau Rusia.

ADVERTISEMENT