News

Mașinile cu hidrogen au ”murit” înainte să devină populare. Cum au pierdut toate avantajele în fața vehiculelor electrice 

Automobilele cu propulsie bazată pe hidrogen au rămas în urma vehiculelor electrice și e foarte puțin probabil să mai fie relevante la nivel global vreodată.
12.02.2022 | 17:16
Masinile cu hidrogen au murit inainte sa devina populare Cum au pierdut toate avantajele in fata vehiculelor electrice
Mașinile electrice nu mai au șanse în fața celor cu hidrogen. Sursa foto: pixabay.com.
ADVERTISEMENT

Hidrogenul pare să fi ratat șansa pe care o avea pentru a se impune drept combustibil al viitorului pentru automobile, în detrimentul bateriilor.

Cel puțin aceasta este concluzia la care au ajuns cercetătorii, care au observat că bateriile sunt superioare celulelor cu hidrogen folosite pentru propulsia automobilelor.

ADVERTISEMENT

Studiul publicat recent în jurnalul Nature Electronics sugerează că mașinile și camioanele cu hidrogen au șanse mici să devină viabile din punct de vedere comercial. În plus, urgența imediată a crizei climatice îi împinge pe decidenți să se concentreze asupra vehiculelor cu propulsie electrică.

”Hidrogenul va juca un rol vital în industrii precum cea a transporturilor maritime sau în dezvoltarea unor combustibili sintetici pentru aeronave, însă în ceea ce privește transportul rutier, nu mai putem aștepta ca tehnologia cu hidrogen să vină din urmă, astfel că ar trebui să ne concentrăm pe vehicule cu baterii, fie că e vorba de mașini personale sau de camioane pentru transportul mărfurilor”, arată dr. Patrick Plotz, de la Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research.

ADVERTISEMENT

Pe scurt, acesta spune că ”fereastra de oportunitate pentru a crea o piață relevantă a mașinilor cu hidrogen este practic închisă.”

Plotz arată că în 2021 erau cam 25.000 de automobile cu hidrogen în circulație și două modele de vehicule disponibile pentru achiziție: Toyota Mirai și Hyundai Nexo. În plus, în întreaga lume existau 540 de stații de încărcare cu hidrogen active.

ADVERTISEMENT

Mașinile cu hidrogen au pierdut toate avantajele în fața celor electrice

În comparație, până la începutul lui 2022 sunt cam 15 milioane de vehicule pe baterii sau hibride pe drumurile din întreaga lume și mai toți producătorii importanți oferă cel puțin un astfel de model. În prezent, poți alege dintre aproximativ 350 de vehicule cu propulsie electrică disponibile pe piețele globale.

Noile progrese tehnologice au anulat avantajele hidrogenului: autonomia și încărcarea rapidă. ”Când vehiculele electrice aveau autonomii limitate, de sub 150 de kilometri, iar încărcarea dura câteva ore, vehiculele cu celule de combustibil cu hidrogen aveau un avantaj la drum lung”, arată dr. Plotz, care spune că acest avantaj a dispărut, deoarece ”mașinile pe baterii din prezent oferă autonomii reale de 400 de kilometri, iar cele mai noi generații de vehicule de acest fel se încarcă în 15 minute pentru a asigura un drum de 200 de kilometri.”

ADVERTISEMENT

Provocarea logistică din prezent o reprezintă transportul de mărfuri pe distanțe lungi, unde trebuie acoperiți 100.000 de kilometri anual și unde e nevoie de multă energie, deoarece un camion încărcat are un consum mult mai mare.

Aici a mai existat un avantaj al mașinilor cu hidrogen, conform lui Plotz, care spune că ”mai mulți producători de camioane, dar și furnizori de celule cu hidrogen și de stații de încărcare și-au unit forțele pentru a aduce pe șoselele Europei 100.000 de vehicule de transport propulsate astfel.”

Totuși e improbabil să se mai întâmple asta, deoarece anunțurile referitoare la producția acestor camioane sugerau că primele loturi ar urma să ajungă pe drumuri abia în 2027. ”Până atunci, a doua generație de vehicule electrice va fi deja disponibilă comercial.”

Plotz explică faptul că, deși condusul unui camion mai mult de 500 de kilometri într-o zi, pe baterie, reprezintă o provocare, regulile europene oricum obligă șoferii să ia o pauză de 45 de minute la 4 ore și jumătate.

”În acest timp, un camion încărcat ar putea călători până la 400 de kilometri, astfel că o autonomie reală a bateriei de 450 de kilometri ar putea fi suficientă, dacă este dezvoltată o infrastructură de stații de încărcare rapidă pentru aceste vehicule”, arată dr. Plotz. conform chargedevs.com.

Plotz face trimitere către specificațiile sistemului de încărcare megawatt, MCS, care ar putea permite încărcări până la nivelul de 3,75 MW. Acest standard ar urma să fie anunțat până la finele lui 2022, iar finalizarea acestuia va urma în 2023.

ADVERTISEMENT