Life

Misterele care înconjoară metroul bucureștean. Singura stație care, de fapt, nici nu trebuia să existe. A fost construită în secret

Misterele din jurul metroului bucureștean. Ce stație, care nu trebuia să existe, a fost construită în mare secret, în subteran.
14.05.2023 | 07:00
Misterele care inconjoara metroul bucurestean Singura statie care de fapt nici nu trebuia sa existe A fost construita in secret
Ce secrete ascunde metroul din Bucuresti. Sursa foto: Romania TV
ADVERTISEMENT

Metroul din București, unul dintre cele mai utilizate mijloace de transport din Capitală, este traversat zilnic de mulțimi de oameni. Puțini sunt însă cei care îi cunosc istoria sau misterele care îl înconjoară. De asemenea, numele singurei stații care, de fapt, nu trebuia construită.

Misterele metroului bucureștean. Ce stație a fost construită pe ascuns

Pe data de 19 decembrie 1979 avea să fie deschis metroul din București, după multă trudă a muncitorilor și lucrări pe ascuns. Asta din cauza nemulțumirilor fostului cuplu prezidențial, Nicolae și Elena Ceaușescu. Cei doi au invocat tot felul de motive ca proiectul să iasă după doleanțele lor, iar dacă le erau ascultate în totalitate, rezultatul ar fi fost unul greșit.

ADVERTISEMENT

Românii care au contribuit la realizarea metroului din București își aduc aminte de cum au executat în secret săpături pentru stația Piața Romană, de frica fostei Prime Doamne, Elena Ceaușescu. În 1985, ea voia ca locul să fie scos din proiect, din cauză că ”sunt prea multe staţii, mai răriţi-le!”, a rememorat pentru Historia Sorin Călinescu, unul dintre proiectanți.

Soția fostului dictator spunea că tineretul și clasa muncitoare încep să acumuleze kilograme, astfel că trebuie să mai fie lăsați să meargă pe jos. În pofida ordinelor ei, proiectanții au pregătit tronsonul Piața Universității-Piața Victoriei, fără a sufla vreo vorbă, într-un timp record de trei luni.

ADVERTISEMENT

Constructorii au făcut galerii în spatele zidurilor groase actuale, în ideea de a fi transformate în peroane. Forma din prezent, de arcadă a stației Piața Romană, are o explicație în spate. Până să se aprobe realizarea, metroul a circulat fără oprire, timp de 12 luni, între Universitate-Piața Victoriei.

Cum s-a aprobat construirea stației Piața Romană de la metrou

Au urmat presiuni asupra soților Ceaușescu, solicitări pentru aprobarea stației Piața Romană, iar în cele din urmă aceștia au acceptat. Ulterior, s-au spart cu pickamerul pereții locului, în așa fel încât să se poată crea culoarul de acces.

ADVERTISEMENT

”Am primit comandă de la partid să excludem cel puţin o staţie din schemă, ceea ce ne era aproape imposibil pentru că şi-aşa erau puţine şi ne dădeau planurile peste cap, tehnic vorbind. Am decis să eliminăm, doar pe hârtie, staţia cea mai importantă, ca ulterior să fim «obligaţi» s-o punem la loc. Este vorba de Piaţa Romană”,  a mai spus Sorin Călinescu, unul dintre proiectanți.

Inițial, Nicolae Ceaușescu și Elena Ceaușeascu gândeau metrou București ca pe un mijloc de transport a muncitorilor. Îl luau de acasă, la fabrică sau la punctele de lucru și invers. Drept urmare, și stația Basarab a fost ridicată tot pe ascuns. Abia după anii 90 a fost pusă în funcțiune.

ADVERTISEMENT

Curiozități despre metroul bucureștean

Au mai fost probleme legate și de confuzia ”escalatoarelor” a lui Nicolae Ceaușescu cu ”excavatoarele”. În timp ce muncitorii îi explicau că ar fi utile scările rulante (escalatoarele), dictatorul ar fi spus: ”Ce ne trebuie nouă excavatoare aici?”.

După ce a înțeles despre ce ”excavatoare” este vorba, Nicolae Ceușescu tot nu a fost înduplecat. A refuzat escalatoarele tot pe motiv că bucureștenii încep să se îngrașe. A zis că au nevoie de cât mai multă mișcare, pentru a fi buni de muncă în continuare. Începând cu anii 90, s-au construit și scări rulante la metrou.

Așadar, misterele metroului din București, adevărate secrete ale orașului rămân în picioare chiar și după atâția ani. Unele dintre ele țin de construcția metroului, altele de stații de metrou sau anomaliile din metroul bucureștean. Cert este că istoria metroului bucureștean, infrastructura metroului și tot ce ține de transport public București sunt strâns legate și de familia Ceaușescu. Cu timpul au devenit o legendă urbană, legenda metroului bucureștean.

ADVERTISEMENT