Mitul vârstei câinilor, demontat de cercetătorii americani. Cum se calculează, de fapt, anii acestor animale

03.07.2020 | 11:32
Mitul varstei cainilor demontat de cercetatorii americani Cum se calculeaza de fapt anii acestor animale

Mai mulți oameni de știință de la Facultatea de Medicină din San Diego din cadrul Universităţii California au demontat mitul potrivit căruia un an din viața unui câine este echivalent cu 7 ani umani. Potrivit studiului american un an din viața acestor animale ar însemna mult mai mult decât ce se știa până acum.

Studiul efectuat pe o anumită rasă de câini a fost publicat în jurnalul Cell Systems, joi, 2 iulie. Se pare că cercetătorii americani au ajuns la concluzia că un câine în vârstă de un an are de fapt aproximativ 30 de „ani umani”. Cercetarea a fost efectuată pe exemplare de Labrador Retriever și urmează să fie luate în calcul și alte rase de câini.

Pentru acest studiu s-au luat în calcul modificările epigenetice de la nivelul ADN-ului, care nu intervin asupra secvenţei ADN, însă pot activa sau dezactiva gene. Așadar, constatările sugerează că un câine de un an are circa 30 de ani umani, în timp ce la 4 ani ar avea aproximativ 54 de ani.

Cercetătorii americani au demontat mitul vârstei câinilor în comparație cu oamenii

Echipa care a lucrat la acest studiu a comparat modul în care anumite molecule, numite grupuri metil, s-au acumulat de-a lungul anilor pe anumite regiuni ale genomului uman cu cel în care aceste molecule s-au acumulat în zone similare din genomul câinelui.

Concret, s-a ajuns la concluzia că în primul an de viață, câinii acumulează mult mai rapid grupări metil în genom în comparație cu oamenii. Acest lucru sugerează că animalele îmbătrânesc într-un ritm mult mai rapid, însă în timp rata de îmbătrânire, încetinește.

„Acest lucru are sens, dacă stai să te gândeşti – în definitiv, un câine de nouă luni poate avea pui, deci deja ştiam că proporţia 1:7 nu este o metodă corectă de estimare a vârstei”, a declarat Trey Ideker, cercetător la Facultatea de Medicină din San Diego, informează The Guardian.

Formula după care se calculează vârsta câinilor, este potrivit oamenilor de știință: vârsta umană = 16 ln (vârsta câinelui) + 31. În matematică, ln se referă la logaritmul natural al unui număr.

De asemenea, echipa de cercetători a mai precizat că, în cazul câinilor tineri și bătrâni, relația aceasta pare să reflecte vârstele la care oamenii și câinii ating anumite puncte de referință.

„De exemplu, epigenomul a tradus şapte săptămâni la câini în nouă luni la oameni, ceea ce corespunde stadiului de sugar, când apar dinţii definitivi atât la căţeluşi cât şi la bebeluşi”, au mai spus oamenii de știință americani, potrivit sursei citate.