News

Modificări scandaloase la Codul Rutier: lege mai blândă pentru şoferii care comit infracţiuni

10.11.2020 | 13:00
Modificari scandaloase la Codul Rutier lege mai blanda pentru soferii care comit infractiuni
Românii, din ce în ce mai inventivi atunci când sunt prinși afară după ora 23:00.Foto: Inquam Photos - George Călin
ADVERTISEMENT

Un proiect de lege depus la Senat prevede ca măsura anulării permisului de conducere în urma săvârșirii unor infracțiuni pe legislația rutieră să poată fi dispusă doar pentru categoria vehiculului cu care a fost comisă respectiva infracțiune.

În cazul în care proiectul ar fi adoptat, s-ar putea ajunge la situații precum cea în care un șofer de autoturism care spulberă un pieton de trecere să poată conduce în continuare, dar un camion sau alt tip de autovehicul cu care poate pune în pericol viețile altora.

ADVERTISEMENT

Inițiatorul proiectului de lege este Severica-Rodica Covaciu, senator PMP de Maramureș.

Infracțiunile rutiere, diferențiate după tipul de autovehicul

În esență, proiectul constă în adăugarea unui alineat la articolului 114 din OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, articol care se referă la condițiile anulării permisului de conducere. În momentul de față, permisul este anulat dacă titularul a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru o infracţiune care a avut ca rezultat uciderea sau vătămarea corporală a unei persoane, săvârşită ca urmare a
nerespectării regulilor de circulaţie. La aceasta se adaugă și alte categorii de infracțiuni, precum circulația cu numere de înmatricularea false, obținerea frauduloasă a permisului ș.a.

În proiectul lui Covaciu, anularea nu va mai fi completă, ci doar parțială. „Măsura anulării se dispune pentru categoria de permis în exercitarea căreia a fost comisă fapta”, se arată în alineatul introdus de senatorul PMP. Astfel, rănirea sau chiar uciderea unei persoane pe drumurile publice nu va fi duce la interzicerea dreptului de a mai conduce, vinovatul putând să schimbe doar tipul de autovehicul folosit.

ADVERTISEMENT

Senatorul susține că măsura este justificată întrucât că obținerea permisului este condiționată de câte un examen pentru fiecare categorie de vehicul în parte, iar astfel anularea completă a permisului ar fi „discriminatorie”.

În mod discriminator, potrivit dispoziţiilor legale actuale, o condamnare pentru săvârşirea unei infracţiuni la regimul rutier, atrage anularea permisului de conducere pentru toate categoriile. O nouă redobândire a permisului de conducere, se poate realiza după curgerea unui termen de cel puţin 1 an, dacă prin sentinţa de condamnare nu s-a stabilit un alt termen”, scrie Severica Covaciu în expunerea de motive.

ADVERTISEMENT

Pe lângă caracterul discriminatoriu al anulării permisului de conducere pentru toate categoriile, prin aplicarea unei astfel de măsuri destul de drastice, nu se mai respectă scopul de prevenţie al pedepsei. Conducătorul auto (…) care a săvârşit o infracţiune la regimul rutier în timp ce conducea o motocicletă, poate în virtutea dreptului conferit de deţinerea permisului de conducere categoria C sau D, este angajat în calitate de conducător auto. Prin anularea tuturor categoriilor de permis, acesta îi poate pierde locul de muncă, ceea ce constituie un risc crescut de recidivă”, mai spune senatoarea.

Ea mai invocă și faptul că o parte dintre infracțiunile rutiere sunt săvârșite din culpă, fără să existe intenția comiterii lor. În plus, instanțele au deja posibilitatea aplicării unor pedepse complementare.

ADVERTISEMENT

Nebun pe motocicletă, dar șofer responsabil pe camion

Însă raționamentul care sta la baza propunerii legislative este unul profund viciat din punct de vedere logic pentru că șoferii, indiferent dacă sunt la volunul unei mașini, camion sau pe o motocicletă, trebuie să respecte aceeași lege, iar infracțiunile prevăzute în legislația rutieră nu sunt diferențiate în funcție de categoria de permis pe care o are făptașul.

În al doilea rând, anularea permisului nu este aplicată în cazul unor simple contravenții, precum depășirea vitezei legale sau neacordarea de prioritate, ci pentru fapte grave precum conducerea sub influența alcoolului peste un nivel al alcoolemiei de 0,40 g/l alcool pur în aerul expirat sau pentru vătămarea corporală sau chiar uciderea unei persoane.

Dacă asemenea fapte sunt comise de către o persoană aflată pe o motocicletă, nu există nicio garanție că i se va schimba comportamentul atunci când se află la volanul unui autoturism sau al unui camion.

Munca în folosul comunității, „înjositoare” pentru infractori

Un alt argument invocat de Covaciu, la fel de discutabil, este practica actuală a instanțelor care, în unele cazuri, dispun aplicarea unei amenzi penale și mai puțin pedeapsa cu închisoarea. Și în acest caz, anularea permisului este inevitabilă,  motiv pentru care autorii cer amânarea aplicării pedepsei astfel încât să poată păstra permisul. Amânarea aplicării pedepsei este posibilă fie prin instituirea unor măsuri de supraveghere, fie prin prestarea unei munci în folosul comunității.

Senatorul PMP susține că munca în folosul comunității fie se face fictiv, prin obținerea din partea primăriilor, fie ar duce la umilirea respectivei persoane pentru că face o muncă „inferioară statusului” său!

Persoanele condamnate sunt obligate să realizeze activităţi inferioare statusului şi pregătirii  profesionale. Din nou insisţăm asupra rolului educativ al pedepsei, care nu trebuie să constituie un mijloc de înjosire şi umilire a persoanelor condamnate”, motivează inițiatoarea legii, care susține ca amenda penală să nu mai fie însoțită de anularea permisului.

ADVERTISEMENT