Un monument deosebit în România, construit acum 115 ani, cunoscut sub numele de ceasul-turn al Brăilei, o emblemă a orașului, se pregătește să intre în proces de restaurare.
Monumentul istoric a fost afectat în perioada comunistă, când pe vârful turnului metalic au fost adăugate simbolurile secera și ciocanul. Denumit și “Orologiul de la Dunăre,” a fost edificat în 1909, îndeplinind visul unui cetățean de onoare al orașului, Petru Naum.
Bărbatul a donat 8.000 de lei aur municipalității în 1898, cerând ridicarea unui turn metalic cu un ceasornic mare în vârf, în Piața Sf. Arhangheli Mihail și Gavriil.
Acest frumos obiect urban din centrul Brăilei este realizat din metal și a fost produs de firma cehă Carol Sakar. Ceasul are patru cadrane orientate spre cele patru străzi principale ale orașului, iar culoarea sa albastră reflectă apele Dunării.
Un simbol distinct al monumentului este velierul, reprezentând faima portului Brăila în întreaga lume, iar la bază are pictată o corabie, ce marchează faptul că Brăila este un oraş-port.
Modificările aduse în anii ’50 de comuniști, care au așezat simbolurile secerei și ciocanului pe turn, au fost doar una dintre mutilările suferite de monument.
„Ceasul a fost reconstruit în 1968, atunci plasându-se în partea superioară însemnul comunist cu secera şi ciocanul, abandonat între timp. În partea de jos, spre vest, este pictată o corabie cu pânze, prezentă adesea şi în vechile sigilii ale oraşului. Cu timpul, velierele au fost înlocuite cu bastimente propulsate de maşini cu aburi, cu zbaturi sau elice.
Ceasul din centru a fost reper temporal pentru toţi trecătorii care se aflau în drum spre port sau spre gară. La fel de mult, el este şi un reper sentimental, întâlnirile la ceas intrând în obişnuinţa întregului oraş”, spune istoricul Ionel Munteanu, citat de adevărul.ro.
De-a lungul timpului, ceasul a fost recondiționat de trei ori, în 1968, 1993 și 2011, afectându-i aspectul original. Recent, Primăria Brăila a inițiat o licitație pentru reabilitarea ceasului, estimată la aproape 3 milioane de lei fără TVA, conștientizând valoarea sa istorică și unică în țară.