O înregistrare video atribuită BBC pretinde că face dezvăluiri despre președinția ucraineană. Cum că Kievul ar fi cheltuit 1,2 miliarde de dolari în Marea Britanie pentru a difuza articole laudative la adresa armatei sale. Dar videoul este un fals și face parte dintr-o campanie de dezinformare rusă numită „Doppelganger”.
Pentru a-și păstra sprijinul populației, orice soluție ar fi bună pentru liderii de la Kiev. Chiar dacă ar însemna să cheltuiască miliarde de dolari pe informații false. Cel puțin așa susține un videoclip postat pe canalele pro-rusești de pe Telegram, începând cu 12 ianuarie. Potrivit textului care însoțește imaginile, ONG-ul de investigații Bellingcat a dezvăluit că Ucraina a cheltuit 1,2 miliarde de dolari în 2023 pentru a „crea și publica rapoarte false despre victoriile armatei ucrainene”.
Comenzile pentru acest material ar fi fost plasate la cinci „cele mai mari companii de relații publice” din Marea Britanie, continuă clipul care afișează logo-ul BBC. Numai că rețeaua franceză de televiziune TF1Info a dorit să afle mai multe.
Videoclipul este alcătuit din imagini dintr-o redacție de știri, cu ilustrații care arată bancnote de o sută de dolari și imagini de arhivă de pe linia frontului dintre Rusia și Ucraina. Nici una dintre ele nu oferă vreo dovadă. În text se afirmă că scopul acestor așa-zise „false reportaje”, care nu apar de altfel niciodată în clip, a fost acela de a „ridica moralul soldaților ucraineni”.
Cu toate acestea, președinția de la Kiev ar fi reziliat contractul cu o companie londoneză anul acesta, dându-și seama că „aceste publicații nu ajutau la creșterea sprijinului pentru mobilizarea în Ucraina”. Nici una dintre căutările de cuvinte cheie făcute de TF1Info nu a relevat existența unui reportaj pe această temă publicat de canalul britanic sau a unei investigații realizate de Bellingcat.
De fapt, când jurnaliștii francezi au încercat să afle mai multe detalii, au descoperit că singurele publicații pe această temă neagă în mod oficial autenticitatea acestui videoclip. „Un alt raport de știri false care citează informații fabricate de Bellingcat ne-a parvenit”, se putea citi pe rețelele de socializare ale ONG-ului de investigație, de exemplu. Această așa-zisă „investigație” a fost, așadar, creată din nimic.
Nu este prima dată când mass-media britanică este plagiată pentru a transmite propaganda rusă. Bellingcat afirmă că a identificat „alte trei reportaje false ale BBC care folosesc” informații false atribuite ONG-ului. Acest fenomen face parte dintr-o campanie mult mai amplă care afectează mass-media din toate țările.
După cum TF1 Info a remarcat și în luna mai a anului trecut, numeroase titluri de presă franceze, americane și germane și-au descoperit clonele rusești de la începutul invaziei din Ucraina. În septembrie anul trecut, organizația EU Disinfo Lab a numărat nu mai puțin de 17 site-uri media europene falsificate în șase luni. O campanie botezată „Doppelganger” de acest ONG specializat în lupta împotriva dezinformării. Și, în mod evident, este încă în desfășurare.
În limba germană, „Doppelganger” este un personaj care este dublura sau geamănul unui alt personaj, reprezintă alter-ego-ul unui personaj sau ascunde o identitate secretă. În lumea paranormalului, „Doppelganger” se referă la o dublură malefică, fantomatică, care caută să facă rău unei persoane. Se mai numește și geamăn malefic. Conceptul a apărut pentru prima dată în folclorul german și a fost popularizat ulterior de frații Grimm. Gemenii malefici au apărut ulterior în romanele lui Edgar Allan Poe, Dostoievski și Robert Louis Stevenson.
În privința propagandei Doppelganger, prin producerea de articole false care par a proveni de la importante site-uri de știri (Le Figaro și Le Parisien în Franța, Der Spiegel, Die Welt și Bild în Germania, BBC în Marea Britanie etc.) ea răspândește propagandă pro-rusă. Încă din 2022, organizații precum EU DisinfoLab și Meta au observat deja începuturile operațiunii, iar compania-mamă a Facebook chiar a dezmembrat o parte a rețelei vizând direct Rusia. Meta a crezut că a dat lovitura finală, dar nu a fost să fie așa.
În vara anului trecut, Franța a acuzat Rusia că a desfășurat o vastă operațiune de interferență digitală prin publicarea de articole false, ostile Ucrainei, care ar fi fost publicate de marile cotidiene franceze. Campania a vizat mai multe site-uri media, precum și Ministerul Afacerilor Externe și alte site-uri guvernamentale, creând site-uri în oglindă, raporta Atlantico.
Cel puțin patru cotidiene franceze – Le Parisien, Le Figaro, Le Monde și 20 Minutes – au fost victimele operațiunii, dar au fost vizate și alte media importante, în special din Germania (FAZ, Der Spiegel, Bild, Die Welt etc.). Hackerii au produs articole false pe o pagină identică din toate punctele de vedere cu cele de pe site-ul oficial al acestor mijloace de informare, dar cu un nume de domeniu diferit, de exemplu „.ltd” în loc de „.fr.”. Aceste articole false sunt apoi distribuite prin intermediul rețelelor sociale.
Structura inițială a operațiunii se numea RRN, după numele site-ului pro-rus RRN.world, pentru Reliable Recent News (denumit anterior Reliable Russian News), un site creat la câteva luni după începerea războiului din Ucraina, care a difuzat numeroase intoxicări, în special despre un presupus masacru înscenat la Bucea. De asemenea, s-a angajat în alte operațiuni de influență, cum ar fi producerea de graffiti anti-Zelenski sau de narațiuni pro-ruse și dezinformarea prin intermediul unor așa-numite site-uri de „reinformare”. Această operațiune face parte dintr-un model deja de lungă durată și bine documentat de influență rusă.
Printre temele recurente ale narativului propagandei Doppelganger se numără personalitatea președintelui Volodimir Zelenski, presupusul impact contraproductiv al sancțiunilor asupra economiilor occidentale, presupusul barbarism al armatei ucrainene pe câmpul de luptă, care este formată din „neonaziști”, tensiunile dintre Kiev și Biserica Ortodoxă, așa-numitele „escrocherii” comise de refugiații ucraineni care ar avea un impact negativ asupra țărilor gazdă sau cheltuielile războiului din Ucraina, care „nu este al nostru”
Un alt obiectiv al acestor articole de propagandă este de a fi citate și preluate de mijloacele media din Rusia și de a ajunge la populația rusă, evident via o realitate alternativă pe care Kremlinul o ține în viață și o alimentează după războiul început de Vladimir Putin.
În al treilea rând, propaganda rusă trebuie să ajungă și la susținătorii pro-ruși din țările occidentale. Un exemplu mai recent în acest sens sunt articole care s-au folosit de conflictul dintre Israel și Hamas pentru a defăima și discredita țările din Occident. Ideea pe care vroia să o inducă Kremlinul este că Israelul va deturna sprijinul internațional pentru Ucraina în favoarea sa, Kievul urmând să fie anandonat de perfidul Occident