News

Nereguli la CFR Călători, descoperite de Corpul de control. Raportul a fost trimis procurorilor de la DNA

28.04.2020 | 19:51
Nereguli la CFR Calatori descoperite de Corpul de control Raportul a fost trimis procurorilor de la DNA
ADVERTISEMENT

Corpul de control al primului ministru a făcut un control la CFR Călători privind activitatea compania în perioada 2017-2018, fiind descoperite nereguli legate de nerealizarea proiectelor de investiții, organizarea ilegală a Consiliului de Administrație și majorarea prin acte adiționale a unor contracte care au adus prejudicii operatorului feroviar. Pe lângă decidenții guvernamentali, raportul a fost trimis și DNA ”spre informare și valorificare”, transmite News.ro.

Conducerea CFR Călători, fără obiective de performanță

În primul rând, Corpul de control a descoperit că CFR Călători a pus în aplicare doar formal hotărârile unor instanțe judecătorești prin care s-a dispus reangajarea unor persoane pe funcțiile deținute anterior, funcții de fuseseră desființate. Astfel, doi director și un director general adjunnct au fost reinstalați pe post, dar fără să aibă personal și compartimente subordonate funcționale.

ADVERTISEMENT

De asemenea, 22 de persoane s-au perindat în Consiliul de Administrație în perioada 1 ianuarie 2017-31 decembrie 2019 fără să treacă prin procedura de selecție impusă de normele legale privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice. În plus, membrilor CA nu li s-a cerut să atingă criterii și obiective de performanță astfel că activitatea lor s-a derulat fără o evaluare a eficienței administratorilor companiei.

Structura CA a fost incompletă în diferite intervale de timp, respectiv într-o perioadă au fost ocupate cinci din cele şapte posturi, iar în alte trei perioade au fost ocupate şase din cele şapte posturi, nefiind respectate prevederile art. 23 alin. (1) din Actul constitutiv (forma în vigoare în perioada 1 ianuarie 2017-31 decembrie 2019). În perioada 20 aprilie 2018-15 mai 2018 un număr de 12 decizii ale CA au fost adoptate cu un număr de şase administratori, nefiind respectată nici obligaţia prevăzută la art. 137 alin. (1) din Legea societăţilor nr. 31/1990, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit căreia, în situaţia în care societatea pe acţiuni este administrată de mai mulţi administratori, numărul acestora trebuie să fie totdeauna impar”, se spune în raportul Corpului de control.

ADVERTISEMENT

Astfel, Consiliul de Administrație a delegat unele atribuții către directori, cu mandate provizorii. ”Lipsa componentei de management a planului de administrare a avut ca efecte: inexistenţa unor obiective specifice stabilite în sarcina directorilor, asumate formal de aceştia şi, implicit, lipsa unor criterii de evaluare clare şi formalizate a activităţii persoanelor cărora le-au fost delegate atribuţii de conducere a societăţii”, se arată în documentul citat.

Cheltuieli mari cu personalul și investiții nerealizate

Nereguli grave au fost depistate în cadrul unui contract pe care l-a încheiat CFR Călători cu o companie pentru revizia capitală a 12 automotoare. Prin acte adiționale, valoarea contractului a fost majorată de la 13,45 milioane de lei cu încă 506.000 de lei. În plus, termenul limită pentru realizarea contractului a fost prelungit, de două ori de la 19 august 2018 la 30 iunie 2019.

ADVERTISEMENT

Chiar și așa, termenele de reparații pentru patru automotoare au fost depășite, dar compania a achitat banii. Au fost emise facturi de penalități de 663.000 de lei, însă nu au fost încasate,  deoarece contractul nu prevedea automat ca din plata obligațiilor CFR să fie deduse penalitățile de întârziere.

În plus, serviciile suplimentare/imprevizibile, necesar a fi efectuate în cazul a șase automotoare, au fost constatate pe fluxul de reparaţie cu circa 10 luni întârziere faţă de termenul la care reprezentanţii prestatorului şi cei ai beneficiarului aveau obligaţia contractuală de a le constata.

ADVERTISEMENT

Astfel, au fost nerespectate prevederile caietului  de sarcini și ale contractului, iar acțiunile în instanță împotriva prestatorului au fost inițiate abia la un an de la data la care automotoarele ar fi trebuit să reintre în funcționare.

În al patrulea rând, Corpul de control a descoperit că nu au fost respectate planurile de investiții ale CFR Călători, cu impact direct asupra profitului companiei.

”Astfel, în anul 2017 CFR Călători nu a realizat/finalizat niciun proiect de investiţii ce a avut ca obiect modernizarea sau achiziţia materialului rulant, iar în perioada 2018-2019 unele dintre proiectele de investiţii în acest domeniu au fost realizate parţial sau nu au fost realizate”, se precizează în raport.

Controlul a reliefat că, între 2014-2018, compania a trecut de la un profit de 70.000.000 de lei la pierderi de 82.000.000 lei. Unul dintre motive este creșterea cheltuielilor cu personalul, chiar dacă numărul angajaților a scăzut.

Ponderea cheltuielilor cu personalul din totalul cheltuielilor de exploatare a devenit cea mai mare în 2018 (36,05%) şi primul semestru al anului 2019 (38,71%), devansând ponderea cheltuielilor materiale (35,85% în 2018 şi 35,62% în semestrul 1 2019).

ADVERTISEMENT