Locomotiva cu aburi a unui tren turistic ce circula în localitatea Moldovița a lovit, duminică, în jurul orei 10.30, o mașină care ieșea din curtea unei case, însă din fericire incidentul nu s-a soldat cu victime, ci doar cu pagube materiale, informează Antena 3.
Locomotiva mocăniței a sărit de pe șine, iar automobilul a fost serios avariat, însă cei 20 de turiști care se aflau în tren au scăpat teferi, fără să sufere leziuni. Atât mecanicul de 53 de ani, cât și șoferul de 43 de ani au fost testați pentru consumul de alcool, dar rezultatele au fost negative.
Primele verificări au indicat faptul că vina pentru producerea accidentului o poartă conducătorul auto care nu a acordat prioritate trenului. Din acest motiv, polițiștii l-au amendat și i-au suspendat permisului de conducere.
Circulația pe drumul județean adiacent căii ferate se face pe un singur sens, polițiștii dirijând circulația până la momentul când mocănița va fi repusă pe șine, iar circulația mașinilor se va putea face în condiții de siguranță.
Ultimul incident feroviar în care a fost implicată o mocăniță a avut loc în august 2019, când un astfel de tren a deraiat la Vișeu de Sus, județul Maramureș. În mocăniță se aflau circa 200 de turiști, iar 12 dintre ei au suferit răni ușoare.
Mocănița este un tren care circulă pe linii ceva mai înguste, linii care odinioară erau folosite pentru transportul lemnelor sau al persoanelor. Garnitura este tractată de o locomotivă cu aburi. În România mai există câteva linii deservite de mocănițe, însă acestea sunt folosite exclusiv în scop turistic.
Este vorba de nouă linii pe distanțe scurte pe care încă mai trec trenuri tractate de locomotive cu abur: Vișeu de Sus (Maramureș), Oravița-Anina (Caraș-Severin), Sibiu-Agnita (Sibiu), Comandău (Covasna), Moldovița (Suceava), Sovata (Mureș), Abrud-Turda (Alba și Cluj), Brad (Hunedoara), Abrud-Câmpeni (Alba).
Traseul inițial al mocăniței de la Moldovița era de 23,9 kilometri, de la Moldovița la Rososa, însă acum traseul a fost redus la doar 11,5 kilometri. Mocănița era folosită strict pentru transportul de lemn, însă acum este o atracție pentru turiștii care vizitează Bucovina.
Mocănița cu traseul cel mai lung este cea care leagă orașele Turda și Abrud, ce parcurge 94 de kilometri pe Valea Arieșului. După ce a fosc scoasă din circulație în 1998, a fost repusă pe linie în 2019, cu două vagoane și o locomotivă produsă în Germania, în anul 1964.