News

Piața europeană de mașini electrice, un lac chinezesc? Franța vrea anchetă antidumping, Germania exclude orice război cu Beijingul

Franța cere o ripostă împotriva mașinilor electrice chinezești. Bruxelles și Berlinul nu vor să înceapă un război comercial cu Beijingul.
12.09.2023 | 13:33
Piata europeana de masini electrice un lac chinezesc Franta vrea ancheta antidumping Germania exclude orice razboi cu Beijingul
Franța pune presiuni asupra Ursulei von der Leyen pentru măsuri antidumping împotriva Chinei./ Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Franța pune presiuni asupra președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, pentru a riposta la mașinile electrice chinezești. Bruxelles și Berlinul sunt din ce în ce mai deranjate de demersul francez, care ar putea declanșa un război tarifar cu Beijingul.

Europa își predă piața gigantului asiatic

Uite decuplarea de China, nu e decuplarea de China. Trecerea la 100% mașini electrice, preconizată din 2035, dă dureri de cap industriei europene de profil. Pentru că o asemenea oportunitate – boom-ul electricelor ca vaccin eco universal (despre efecte se vorbește cât mai puțin până la data fatidică pentru motoarele diesel și pe benzină) – nu poate și nu va fi ratată de tocmai industria de care, teoretic, UE ar vrea să se decupleze: cea chineză.

ADVERTISEMENT

Deja, încurajați de stăpânirea tehnologiei și a materiilor prime, producătorii chinezi de automobile își împing pionii (mulți) în Europa. Producătorii chinezi își freacă mâinile. Prin impunerea mașinii electrice ca unică soluție pentru tranziția ecologică din 2035, Europa dă cheile pieței sale noilor mărci ale gigantului asiatic, majoritatea necunoscute până mai ieri.

Mașinile electrice, scurtătura strategică a Chinei

La 40 de ani de la invazia producătorilor japonezi, există un risc real ca piața europeană să devină un lac chinezesc. Iar ceea ce este pe cale să se întâmple a fost prezis cu mult timp în urmă. Conștienți că avansul tehnologic al producătorilor occidentali în domeniul motoarelor pe benzină era irecuperabil, chinezii au pariat pe vehiculul electric, mai puțin din motive ecologice, cât din motive de putere economică.

ADVERTISEMENT

Concentrându-și eforturile asupra bateriei și a motoarelor și bateriilor, nu numai că au dobândit un avans în aceste tehnologii, dar au și asigurat lanțul de aprovizionare cu materiile prime necesare pentru producerea acestor componente. Profitând de o forță de muncă mai ieftină, se subvenții guvernamentale generoase, chinezii sunt acum capabili să vândă pe piețele europene vehicule cu un design apropiat de standardele vechiului continent și la prețuri mai atractive.

Ceea ce a spus Raymond Levy, președintele Renault, la sfârșitul anilor ’80 despre ofensiva japoneză este mai relevant ca niciodată. „Nu trebuie să ne lăsăm intoxicați de acest pseudo-ideal al liberalismului economic pentru care nu suntem plătiți în schimb de japonezi”, spunea el la acea vreme, scrie Le Figaro.

ADVERTISEMENT

Protecționism și supraviețuire

Acum, europenii caută măsuri protecționiste deși mulți agreează că, pentru sectorul auto de pe continent, totul se va rezuma mai degrabă la chestiunea supraviețuirii în fața acestui asalt asiatic. Și, pentru unii, precum Germania, fiind exclusă orice măsură care ar irita Beijingul, care controlează cea mai mare piață auto din lume, fără de care giganți germani precum Volkswagen ar avea mari probleme în cazul unui război comercial.

Dar Franța are o altă abordare. Parisul face presiuni asupra președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, pentru ca ea să anunțe o nouă anchetă împotriva vehiculelor electrice chinezești, în discursul său anual privind starea Uniunii, miercuri, în ciuda temerilor din întregul bloc comunitar că Beijingul ar putea riposta, scrie Politico.

ADVERTISEMENT

De luni de zile, guvernul francez și reprezentanții săi din industrie și din Comisia Europeană fac presiuni asupra executivului UE pentru a lansa o anchetă antidumping împotriva producătorilor chinezi de vehicule electrice. Acest lucru ar putea deschide calea pentru ca Europa să impună taxe suplimentare asupra vehiculelor chinezești despre care consideră că sunt vândute la prețuri inechitabil de mici, pentru a zdrobi concurenții europeni.

Franța nu aruncă prosopul

Germania, principala țară producătoare de automobile din Europa, se opune oricăror măsuri punitive asupra Beijingului, având în vedere că marile sale mărci sunt puternic expuse pe piața chineză și au mult de pierdut din orice război comercial. Dar, în ciuda acestei împotriviri din partea Berlinului și a oficialilor săi din industrie, Parisul nu renunță la această idee. Franța susține că menționarea anchetei în discursul de miercuri al șefului UE, care va fi urmărit îndeaproape, ar putea da un nou impuls acestei inițiative.

„Nu renunțăm la ea”, a declarat un oficial francez. „Nu ar strica să o avem în privind starea Uniunii, pentru că este vitală pentru industria auto ca parte a sectorului industrial. Ar fi destul de satisfăcător să vedem că se mișcă ceva”.

Franța susține de multă vreme măsuri europene de apărare comercială mai puternice și o politică industrială mai puternică. Comisarul UE pentru piața internă, Thierry Breton, care este francez, a avertizat în mod special cu privire la creșterea exporturilor de automobile electrice chinezești într-un discurs de săptămâna trecută. „Vedem că se conturează o tendință de a fi împinși la importuri nete de vehicule electrice sau de panouri solare, înlocuind astfel dependența noastră de combustibilii fosili cu dependențe industriale și tehnologice”, a declarat Breton.

„Nici o șansă ca acest lucru să meargă”

Dar la Bruxelles și la Berlin există o iritare din ce în ce mai mare din cauza cererii franceze, deoarece politicienii, funcționarii publici și oficialii din industrie se tem de represaliile chinezești. Trei diplomați comerciali ai UE, cărora li s-a acordat anonimatul deoarece nu au fost autorizați să vorbească în public, au declarat că sunt foarte sceptici cu privire la șansele de succes ale Parisului. „Pur și simplu nu există nici o șansă ca acest lucru să meargă”, a declarat unul dintre ei.

„Franța face tam-tam despre nimic”, a spus un oficial din industria auto. „Este doar o postură, deoarece nimeni nu vrea un război comercial de tip cu China, care ar ar arunca în aer Volkswagen”. În marja Salonului auto de la Munchen din această lună, directorii și politicienii de rang înalt au fost clari în legătură cu faptul că orice escaladare a tarifelor ar fi contraproductivă. Producătorii auto americani și europeni au mari fabrici în China. Iar o mare parte din mașinile electrice exportate din China sunt, de asemenea, mărci occidentale.

„Va fi un autogol”

„Nu vom vedea obstacole semnificative din cauza dependenței dintre Germania și China, cu investiții de ambele părți”, a declarat Martin Benecke de la compania de consultanță S&P Global Mobility. „Dacă (europenii) vor începe cu protecționismul, va fi un autogol”. „Francezii nu au probleme atât de mari, deoarece nu sunt atât de activi în China, dar în cazul producătorilor auto germani ei vor face orice pentru a evita barierele comerciale”, a adăugat el.

Piața auto din Germania este mult mai expusă decât Franța la contraatacurile Beijingului, dar producători francezi precum Renault și Stellantis se tem, de asemenea, că un asalt total al constructorilor auto din China le va reduce cota pe principalele piețe interne europene.

Mărcile cu sediul în China, cum ar fi BYD, Great Wall și MG, continuă să avanseze cu strategiile de lansare în Europa și, având acces la baterii mai ieftine la scară de producție masivă, sunt din ce în ce mai capabile să concureze la nivel de costuri cu operatorii tradiționali. Acest lucru reprezintă o amenințare pentru producătorii europeni de automobile. „Pe piața premium, mărcile germane au un avans incontestabil”, a declarat un director executiv de rang înalt în marja Salonului de la Munchen, referindu-se la BMW, Mercedes-Benz și Audi.

Europa, în jurul cozii

Dar nu doar Berlinul este reticent în ceea ce privește declanșarea unei dispute comerciale majore cu China. Majoritatea capitalelor UE, la fel ca o mare parte a Comisiei Europene, se ferește să declanșeze un conflict comercial total cu Beijingul. Spre deosebire de abordarea mai conflictuală a SUA, Bruxelles-ul încearcă să continue comerțul cu Beijingul, diminuându-și în același timp dependențele.

Șeful UE pentru comerț, Valdis Dombrovskis, urmează să se deplaseze la Beijing la sfârșitul acestei luni pentru a discuta cu omologii săi chinezi despre reducerea barierelor comerciale. Sigrid de Vries, șefa celui mai mare lobby auto European, ACEA, a pledat recent pentru o „abordare echilibrată” față de amenințarea reprezentată de mașinile electrice chinezești,  și pentru o concentrare mai mare pe o „strategie industrială robustă” pentru a sprijini producătorii europeni de vehicule electrice.

Dumping?

În afară de aspectele geo-economice, există și o problemă mai tehnică. Pentru a lansa o investigație antidumping – care, potrivit oficialului francez menționat mai sus, este în continuare opțiunea preferată de Paris – Comisia Europeană, după ce primește o plângere oficială, trebuie să stabilească dacă mașinile fac obiectul unui dumping pe piața europeană, ceea ce înseamnă că sunt vândute sub prețul practicat în țara producătoare.

„Dacă vă uitați la prețuri, va fi foarte dificil să susțineți acest caz”, potrivit unui avocat specializat în antidumping. Poate că, temându-se să nu atragă atenția asupra unei anchete privind concurența, producătorii chinezi de automobile nu au scos încă pe piață o mașină electrică cu producție de masa la un preț de 25 000 de euro. Însă banca UBS a avertizat recent într-un studiu că, în cazul în care una dintre mărci se angajează să producă local în interiorul UE – evitând astfel un tarif de import de 10 % – atunci ar fi „aproape imposibil” pentru un jucător local să concureze cu chinezii la nivel de preț în segmentul inferior.

Bruxelles poate, de asemenea, să acționeze din proprie inițiativă și să lanseze o așa-numită investigație „din oficiu”, dar este puțin probabil să facă acest lucru dacă nu există un sprijin suficient din partea industriei și a tuturor țărilor UE, în special într-un caz atât de sensibil ca acesta. „În ciuda tuturor acestor zvonuri, este puțin probabil ca Comisia Europeană să demareze o investigație din oficiu dacă nu are sprijinul industriei”, a declarat un oficial european din industrie. „Industria urăște așa ceva din două motive: va viza parțial produsele proprii ale Europei și din cauza fricii de represalii”.

ADVERTISEMENT
Tags: