În condițiile în care mai multe sectoare au încetinit, Germania speră să revină pe creștere economică. Temerile legate de declinul economic domină începutul toamnei în cea mai mare economie a Europei și au pus sub presiune guvernul lui Olaf Scholz.
Un vast plan de stimulare a fost anunțat la sfârșitul lunii august în încercarea de a relansa creșterea economică a Germaniei. Mult timp forța dominantă pe Bătrânul Continent, economia germană este acum în urmă. Atât de mult încât expresia „bolnavul Europei”, folosită de revista The Economist la sfârșitul anilor 1990 pentru a descrie Germania, a reapărut în ultimele săptămâni.
Potrivit Fondului Monetar Internațional (FMI), Germania va fi probabil singura mare țară industrială care va cunoaște o recesiune în 2023. Economia sa a stagnat în al doilea trimestru, după două trimestre de scădere în timpul iernii.
Motivul? Atunci când exporturile și industria tușesc, întreaga Germanie răcește. Acești doi piloni ai „made in Germany” sunt deosebit de sensibili la creșterea prețurilor și a ratelor dobânzilor de la Banca Centrală Europeană (BCE), care au încetinit proiectele de construcții, precum și la dificultățile economiei chineze post-Covid-19, cel mai important partener economic al Germaniei.
„Aproximativ 50% din PIB-ul nostru provine din exporturi. Exporturile ne-au îmbogățit (…), dar atunci când economia mondială slăbește, Germania primește o lovitură mai mare decât ceilalți”, a explicat ministrul Economiei, Robert Habeck, săptămânalului liberal Die Zeit la începutul lunii august, într-un articol în care descria o „stare crepusculară care domină întreaga țară”.
Industria germană a plătit scump pentru dependența sa de gazul rusesc, afectată puternic de creșterea prețurilor la energie în urma războiului din Ucraina. Facturile ridicate au afectat puternic industria auto, a sticlei și a metalelor. De asemenea, a fost evidențiată povara birocrației, alături de lipsa forței de muncă calificate, îmbătrânirea populației și companiile care sunt prea lente în digitalizare, scrie France 24.
Salonul auto de la Munchen (IAA), care și-a deschis marți porțile, simbolizează declinul Germaniei. O serie de constructori auto chinezi sunt vedetele salonului, eclipsând producătorii germani. După ce au suplinit deja Volkswagen, Mercedes și BMW pe segmentul motoarelor electrice în China, aceștia urmăresc acum să facă același lucru pe piața europeană.
Dar, spre deosebire de o recesiune tradițională, piața muncii din Germania este într-o formă bună: rata șomajului a fost de doar 2,9% în mai, mult sub media de 6,5% din zona euro. La sfârșitul lunii august, cancelarul german a anunțat un vast plan de stimulare a activității economice, care include un pachet de stimulente fiscale în valoare de peste 7 miliarde de euro pe an până în 2028.
De asemenea, va fi facilitat accesul la piețele de capital pentru companiile tinere. Planul guvernului vizează, de asemenea, să ușureze povara birocratică din jurul autorizațiilor de construcție, cu ajutorul inteligenței artificiale. Berlinul se bazează, de asemenea, pe adoptarea rapidă a unui proiect de lege privind imigrația calificată, care ar trebui să rezolve problema lipsei de forță de muncă și care nu a fost încă votat în parlament. În fine, coaliția vrea să garanteze întreprinderilor o aprovizionare cu energie la prețuri accesibile, cu prețuri subvenționate care nu se doresc a fi permanente.
„Această recesiune reprezintă o oportunitate de a corecta anumite tendințe economice”, scrie Ernst Stetter, economist la Fundația Jean-Jaurès, într-un articol publicat pe 8 iunie. „Între intervenția statului dorită de cancelarul Olaf Scholz și dorința industriei de a avea mână liberă, există o oportunitate de a trasa un curs pentru transformarea ecologică a Germaniei, dezvoltând mai multe tehnologii verzi de care întreaga lume va avea în curând o nevoie vitală.”
Cu toate acestea, cercurile de afaceri nu au fost entuziasmate de catalogul de măsuri prezentat de Olaf Scholz. Deși o lege pentru „stimularea” creșterii este importantă pentru „îmbunătățirea condițiilor-cadru pentru investiții”, măsurile „nu sunt încă capabile să remedieze creșterea slabă a Germaniei”, a declarat Veronika Grimm, membră a Consiliului înțelepților economici, pentru cotidianul economic Handelsblatt.
Marți, cancelarul german Olaf Scholz i-a îndemnat pe producătorii germani de automobile să nu se lase intimidați de ascensiunea producătorilor chinezi de vehicule electrice, calificând drept „stimulantă” concurența cu jucătorii europeni. „Concurența ar trebui să ne stimuleze, dar nu să ne sperie”, a declarat Scholz în timpul discursului său de deschidere la Salonul Auto de la München (IAA), care se desfășoară până la sfârșitul săptămânii.
O serie de constructori auto chinezi sunt vedetele acestui eveniment, unde-i pun în umbră pe producătorii germani. Acești noi actori „oferă produse atractive la prețuri competitive”, a recunoscut Scholz, dar s-a arătat convins că „o concurență loială stimulează afacerile și inovația”, scrie Euronews.
„În anii 1980, se spunea că mașinile japoneze vor invada toate celelalte piețe; douăzeci de ani mai târziu, era vorba de mașinile made in Korea; astăzi, se spune că este vorba de mașinile electrice chinezești”, a relativizat cancelarul german. Cu toate acestea, „nu există niciun dubiu cu privire la competitivitatea internațională a Germaniei ca țară producătoare de automobile”, a spus el.
„Nu cunosc aproape nici un alt loc în lume care (…) să aibă o asemenea expertiză în domeniul producției de automobile, o asemenea densitate de furnizori și IMM-uri care sunt lideri pe piața mondială și o asemenea cercetare aplicată în domeniul automobilelor ca Germania”, a insistat el.
Olaf Scholz a răspuns în special Federației Constructorilor Germani de Automobile (VDA), al cărei președinte, Hildegarde Müller, a avertizat anterior asupra lipsei de competitivitate, a lipsei de investiții și a naturii greoaie a birocrației europene.
„Mulți investitori se îndepărtează de Germania, preferând locuri unde prețurile energiei sunt mai ieftine, cum ar fi Statele Unite, care beneficiază de IRA (Inflation Reduction Act). Noi vrem să rămânem aici, dar avem nevoie de ceva mai bun”, spune Hildegarde Müller. Turul lui Olaf Scholz pe culoarele expoziției s-a concentrat pe standurile producătorilor germani, precum BMW, Mercedes, Volkswagen, Bosch, Continental și ZF, fără a se opri la producătorii chinezi.
De asemenea, el a urcat la bordul unei mașini aparținând producătorului american Tesla și a vizitat Samsung, precum și producătorul chinez de baterii CATL, care anul acesta a deschis prima sa fabrică europeană în centrul Germaniei. O mână de activiști au încercat să-i întrerupă vizita, urcându-se pe mașinile BMW și Mercedes sau afișând bannere pe care scria „petrecerea s-a terminat”, înainte de a fi evacuați de securitate, au constatat jurnaliștii AFP.