News

Porturile de la Dunăre și Marea Neagră, extinse pentru a primi cereale ucrainene. Planurile de viitor ale guvernului

Porturile românești vor fi extinse pentru a primi o cantitate mai mare de cereale ucrainene, lucrările urmându-se să se desfășoare în ritm accelerat.
16.02.2024 | 15:41
Porturile de la Dunare si Marea Neagra extinse pentru a primi cereale ucrainene Planurile de viitor ale guvernului
Ministrul Sorin Grindeanu vrea ca transportul de cereale ucrainene prin România să fie accelerat/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a semnat un ordin prin care este aprobată o schemă de ajutor de stat prin care este stimulată construirea de instalații portuare pentru încărcarea, descărcarea și depozitarea mărfurilor de la porturile românești de la Dunăre și Marea Neagră, astfel încât să poată primi o cantitatea cât mai mare de produse din Ucraina. Scopul schemei de ajutor nu este legat doar de cerealele ucrainene, investițiile realizate urmând să fie folosite și în cadrul procesului de reconstrucție postbelică a Ucrainei.

Măsură pentru ușurarea exporturilor de cereale ucrainene

Bugetul alocat schemei de ajutor de stat este de 126.000.000 de euro, din care jumătate este furnizată de către Uniunea Europeană, prin Fondul de coeziune prin Programul Transport 2021—2027, iar cealaltă din fonduri de la bugetul de stat.

ADVERTISEMENT

Se are în vedere acordarea de ajutoare de stat pentru investiții în suprastructura porturilor maritime și interioare din România aflate la granița estică a Uniunii Europene (UE), afectate de fluxurile de marfă ale Ucrainei (Constanța, Galați și Giurgiu)/ în porturile situate de-a lungul Canalului Dunăre—Marea Neagră (inclusiv Poarta Albă—Midia—Năvodari), de-a lungul Canalului Sulina sau în porturile din zonele Midia și Mangalia (parte a Portului Constanța) pentru a facilita expedierea produselor, în special agricole, din Ucraina și accesul Ucrainei la piețele internaționale și la lanțurile de aprovizionare globale, prin integrarea acestor porturi în lanțuri eficiente de transport și de logistică, dar și pentru creșterea volumului de mărfuri manipulate în porturi”, se spune în actul normativ publicat, joi, în Monitorul Oficiale.

Obiectivele schemei de ajutor sunt consolidarea unei rute logistice care să reducă efectele blocadei navale instituite de flota militară rusă din Marea Neagră asupra porturilor ucrainene. Prin creșterea capacității de încărcare/ descărcare și depozitare a porturilor românești va putea crește volumul de marfă care vine din Ucraina sau merge către țara vecină. Cerealele ucrainene ar putea ajunge mai ușor pe piețele internaționale, lucru important pentru guvernul de la Kiev care obține venituri importante de pe urma exportului de produse agricole.

ADVERTISEMENT

Însă obiectivul pe termen mai lung nu este doar securizarea exporturilor ucrainene, intenția Guvernului fiind să folosească structurile portuare astfel create și pentru procesul de reconstrucție a Ucrainei, preconizat pentru perioada de după încheierea războiului.

Implementarea prezentei scheme va contribui la fluidizarea, creșterea capacității de operare în porturile maritime și fluviale în care se operează mărfuri din și spre Ucraina aflate pe teritoriul României și la eforturile UE de a sprijini economia și redresarea economică a Ucrainei, precum și la stabilizarea piețelor alimentare globale și la îmbunătățirea securității alimentare la nivel mondial”, motivează Ministerul Transporturilor implementarea schemei de ajutor de stat.

ADVERTISEMENT

Proiectele trebuie finalizate până în decembrie 2025

Schema de ajutor de stat se referă exclusiv la echipamente la instalații portuare de operare, utilaje portuare de operare, spații de depozitare. Ajutorul de stat se acordă sub formă de grant, iar valoarea maximă nu poate depăși 10.000.000 de euro pentru fiecare întreprindere, iar banii primiți trebuie să reprezinte cel mult 65% din costul total, fără TVA. Asta înseamnă că vor fi finanțate cel puțin 16 proiecte de extindere a capacităților portuare de la Dunăre și Marea Neagră.

În cererea de finanțare, trebuie să se demonstreze că investiția propusă este legată de fluxurile de marfă afectate de conflictul din Ucraina și că va contribui la reducerea timpului de transport pe fluxurile de marfă care vin sau duc către această țară. Guvernul de la București pare interesat ca proiectele să se realizeze cât mai repede, întrucât termenul-limită pentru acordarea banilor este fixat la 31 decembrie 2024, iar investiția trebuie să devină complet operațională până cel târziu la 31 decembrie 2025.

ADVERTISEMENT

Exportul de cereale ucrainene a fost blocat după invazia Rusiei pe 22 februarie 2022, însă Turcia a reușit să medieze un acord prin care Moscova a permis exportul cerealelor ucrainene pe cale maritimă, acord ce a intrat în vigoare în august 2022. Cu unele sincope, acordul a funcționat până în iulie 2023, când Rusia a anunțat că nu este de acord cu prelungirea lui. În acest condiții, exporturile pe cale maritimă ale Ucrainei se fac pe un coridor în apele teritoriale ale României și Bulgariei, iar porturile de la Dunăre, îndeosebi Giurgiu au devenit foarte importante.

Înainte de război, câteva sute de mii de tone de cereale ucrainene treceau pe Dunăre pentru ca apoi tranzitul să se identifice la 2 milioane de tone pe an. Construirea de noi instalații portuare ar putea intensifica și mai mult utilizarea fluviului pentru pentru exporturile făcute de către țara vecină, mai ales că transportul pe cale terestră – rutieră sau feroviară – este mai scump și riscă să genereze și alte proteste ale fermierilor din țările est-europene.

ADVERTISEMENT