News

Povestea ”țepei Wednesday” luate de Netflix în România. Cum au ajuns americanii să fie păcăliți cu o schemă-fantomă

Producția Wednsday, unul dintre cele mai populare seriale Netflix în 2023, s-a încurcat în hățișurile birocratice și a părăsit România după primul sezon.
02.02.2024 | 10:02
Povestea tepei Wednesday luate de Netflix in Romania Cum au ajuns americanii sa fie pacaliti cu o schemafantoma
Primul sezon al serialului Wednesday a fost filmat în România, în 2021 / Sursă foto: IMDb
ADVERTISEMENT

Cu toate că au reușit să revoluționeze industria cinematografică, americanii de la Netflix nu au răzbit cu autoritățile de la București. La sfârșitul anului 2023, ministrul culturii, Raluca Turcan, a dezvăluit că ”statul român a tras țeapă unor investitori din industria cinematografică, (…) cum a fost, de exemplu, serialul Wednesday,  care a fost filmat în România și a plecat cu coada între picioare pentru că au fost păcăliți că vor primi acest ajutor de stat, după care statul le-a spus – ne pare rău”.

Americanii, induși în eroare că vor primi bani

FANATIK a aflat că producătorii serialului Wednesday, (al patrulea cel mai vizionat serial Netflix în 2023), s-au lovit de indolența și nepăsarea autorităților române, motiv pentru care au preferat ca al doilea sezon să-l filmeze în Irlanda. Wednseday este singurul serial de televiziune regizat de Tim Burton, cu o distribuție de excepție din care face parte actori precum Jenna Ortega, Emma Myers sau Christina Ricci. Producția a obținut 57 de nominalizări la festivaluri de film, și a fost premiat de 19 ori.

ADVERTISEMENT

Ana-Georgia Milea, manager interimar al Oficiului de Film și Investiții Culturale, a explicat pentru FANATIK modul în care producătorii americanii (Tim Burton Production, MGM Television și Millar Gough Ink, pentru Netflix) au fost induși în eroare cu o schemă de ajutor promovată de Guvernul României încă din anul 2018, care, în mod aproape inexplicabil, nu a mai fost aplicată timp de trei ani.

Ce înseamnă și cum se acordă schema de ajutor

Schema de ajutor pentru producția de opere audiovizuale, cunoscută și sub denumirea de ”rebate”, presupune returnarea de către stat a unui procent din investițiile și cheltuielile alocate de producătorii de film pe teritoriul României. Schema este aplicată cu succes de mulți ani în statele vecine, efectul fiind crearea de locuri de muncă, învigorarea turismului și creșterea prestigiului țării respective. Un exemplu în acest sens îl reprezintă Croația, care a inclus în circuitul turistic locațiile în care s-a filmat serialul Game Of Thrones. Investiția platformei HBO în acest proiect a fost de 180,7 milioane euro.

ADVERTISEMENT

Alegerea României de către producătorii seriei Wednesday în detrimentul altor state ar fi trebuit să fie mană cerească pentru autoritățile de la noi, care aveau ocazia să profite la maxim de ”Legea rebate”, intrată în vigoare în 2018. Cum, de multe ori, viața bate filmul, americanii veniți în 2021 în România au constatat că nici măcar nu au cu cine să stea de vorbă. Comisia de Film, organismul care aprobă, verifică și gestionează acordurile de finanțare, nu se mai întrunise încă din 2019. Motivul: Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de afaceri, furnizorul schemei de ajutor, nu decontase proiectele aprobate în anii precedenți.

Șefa Oficiului de Film: ”Producătorii serialului Wednesday erau convinși că vor beneficia de rambursarea costurilor”

”Pe tot parcursul anului 2021, industria cinematografică și solicitanții au așteptat ca furnizorul schemei de ajutor de stat să demareze analiza cererilor de plată depuse pentru proiectele aprobate în sesiunile 2018 și 2019, să finalizeze analiza și să demareze acordurile de finanțare pentru proiectele depuse în sesiunea 2020 și să deschidă o nouă sesiune de primire a cererilor de finanțare.

ADVERTISEMENT

În anul 2021, producătorii serialului Wednesday au așteptat un semn pozitiv cu privire la funcționarea schemei de ajutor de stat, fiind convinși să programul va fi reluat de furnizor și că vor putea beneficia de rambursarea parțială a costurilor realizate pe teritoriul României, ocazionate de această producție.

Serialul a fost produs în România în anul 2021 fără a putea depune o cerere de finanțare în cadrul programului de finanțare reglementat de Hotărârea de Guvern nr 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea producției de opere audiovizuale pe teritoriul României”, a explicat Ana-Georgia Mirea, pentru FANATIK.

ADVERTISEMENT

Pentru ca țeapa să fie totală, americanii nu au nici măcar posibilitatea de a-și recupera pierderea în instanță, pentru că nu au ajuns să semneze vreun acord sau măcar o promisiune care să implice Guvernul României.

Hățișurile birocratice care au făcut imposibil proiectul

Schema de ajutor pentru cinematografie a reprezentat, încă de la intrarea ei în vigoare, în 2018, o ”struțocămilă” menită să nu funcționeze niciodată. Inițial, dosarele erau aprobate de Comisia de Film în România (care aparține de Ministerul Culturii) și erau trimise către Comisia Națională de Strategie și Prognoză, în calitate de furnizor al schemei de ajutor de stat.

Pentru că sistemul s-a dovedit ineficient, în 2020, guvernul stabilește ca noul furnizor al schemei de ajutor de stat să fie Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.

Rezultatul a fost unul dezastruos: în 2020, Comisia de Film în România nu a mai fost convocată, iar în 2021, 2022 și 2023 nu s-au mai organizat sesiuni de primire a cererilor de finanțare. Abia la finalul anului 2023, ministrul Raluca Turcan a solicitat ca Ministerul Culturii să devină furnizor și a înființat Oficiul de Film și Investiții Culturale, care a devenit administrator al schemei de ajutor de stat.

Raluca Turcan speră să recâștige încrederea marilor producători de film

În decembrie 2023, Ministerul Culturii a anunțat că a realizat două plăți dintre proiectele aprobate în sesiunile 2019 – 2020: 2,39 milioane lei pentru producția ”Parquet” (co-producție România – Rusia) și 3 milioane lei pentru ”Lumea care va veni” (producție SUA).

”Estimăm că analiza, aprobarea și decontarea cererilor de finanțare și a cererilor de plată depuse în sesiunile 2018 – 2020 și nesoluționate se va finaliza în prima jumătate a anului 2024”, a mai declarat Ana-Maria Mirea, managerul Oficiului de Film și Investiții Culturale, pentru FANATIK.

În prezent, statul român are 20 de procese având ca obiect decontarea sumelor stabilite prin schema de rebate. Următoarea sesiune de selecție a proiectelor pentru producătorii români sau străini ar putea fi organizată în cursul lunii martie.

ADVERTISEMENT