Așadar, autoritățile au aprobat un protest în Piața Constituției din Capitală, la care vor participa aproximativ 500 de șoferi cu 500 de autoturisme. La acest protest ar trebui să participe nu doar taximetriști din București, ci din întreaga țară, în speranța că politicienii vor asculta și vor reglementa mai strict modul în care companiile alternative de transport precum Uber sau Bolt își pot desfășura activitatea.
Așadar, pe 29 ianuarie 2024, în intervalul orar 6:00 – 15:00, Asociaţia Şoferilor de Taxi București-Ilfov organizează o adunare publică de protest, în parcarea din Piaţa Constituţiei. Potrivit comunicatului oficial, ”protestul are ca principale revendicări modificarea legii 204/2019, modificare ce este așteptată din luna august 2023”.
Revendicările vizează practic ceea ce taximetriștii consideră a fi concurență neloială din partea firmelor de ride-sharing. La cel mai mare protest de acest gen, din vara anului 2023, taximetriștii au purtat panglici tricolore la oglinzile retrovizoare și pe antena taxi, în timp ce sloganurile și revendicările au fost puse pe geamurile laterale spate și lunetă.
Taximetriștii se plâng că statul român le acordă tratament preferențial celor de la Uber sau Bolt, astfel că taximetriștii își activitatea pusă în pericol. Dacă în vară protestele au atins 30 de orașe din România, acum oamenii par nemulțumiți că nimic concret nu s-a rezolvat de atunci, astfel că simt nevoia să iasă din nou pe drumuri.
Oficial, taximetriștii cer eliminarea companiilor de transport alternativ, sau cel puțin reglementarea lor la standardele impuse firmelor de taxi. ”Vrem respectarea recomandărilor Consiliului Concurenței legată de transparența modului de tarifare și eliminarea tarifului dinamic”, declara loan Pugna, vicepreședinte Asociația de Monitorizare Taxi Transilvania în acel moment.
Conform organizatorilor, aproximativ 60 de mașini din Craiova au plecat deja spre București, pentru a-și sprijini colegii. Așadar, pe lângă șoferii de taxi din București vor participa la acest protest șoferi din toată țara.
Taximetriștii din Craiova transmiteau în 2023 că mii de oameni ar putea rămâne fără locuri de muncă din cauza firmelor de transport alternativ. ”În momentul de față, începe să se vadă devierea deja în domeniul transporturilor. Este și normal.
În momentul în care nu reglementezi, nu te gândești la un randament într-o activitate începe câștigul să se diminueze și automat un haos general și retragerea oamenilor din activitate. La un moment dat, o să ajungă niște servicii destul de slab calitativ”, a declarat Iulian Ciucă, președintele Camerei Taximetriștilor Independenți din Craiova.
Desigur, chiar dacă aceste companii de tip ride-sharing sunt principala grijă a taximetriștilor, nu vor fi reglementate nici costurile mari ale RCA și ale carburanților. Rămâne de văzut dacă de această dată guvernanții vor lua măsuri concrete și vor lua în considerare revendicările taximetriștilor.