News

Reguli la locul de muncă, pe perioada stării de alertă. Ce vor fi obligați să facă angajații în fiecare zi

17.05.2020 | 12:26
Reguli la locul de munca pe perioada starii de alerta Ce vor fi obligati sa faca angajatii in fiecare zi
ADVERTISEMENT

Ministerul Muncii şi Ministerul Sănătăţii au stabilit ce reguli vor trebui respectate la locul de muncă, pe perioada stării de alertă.

Ce reguli trebuie respectate la locul de muncă, pe perioada stării de alertă

Cei care vor reveni la locul de muncă vor trebui să respecte anumite reguli stricte, după ce Ministerul Muncii şi Ministerul Sănătăţii au pus la punct noile reglementări, informează News.ro.

ADVERTISEMENT

Regulile noi vor presupune ca angajatorul să asigure culoare speciale de acces şi de circulaţie şi să limiteze accesul angajaților la zonele comune.

Tot în sarcina angajatorului intră și asigurarea de dezinfectant la intrarea la locul de muncă şi în toate zonele de lucru. Recomandarea celor două ministere este ca patronul să pună la dispoziţie și măşti de protecţie, în timp ce angajaţii vor purta mască şi vor accepta termometrizarea.

ADVERTISEMENT

Pe site-ul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale a fost postat Ordinul privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS Cov-2 şi pentru asigurarea desfăşurării activităţii la locul de muncă în condiţii de securitate şi sănătate în muncă, pe perioada stării de alertă.

Măsurile pentru angajatori și angajați

Ordinul este semnat atât de ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, Violeta Alexandru, cât şi de ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru și prevede ce reguli vor trebui impuse la locul de muncă, măsuri ce vor trebui respectate de angajați și angajatori deopotrivă.

ADVERTISEMENT

Așadar, angajatorii vor trebui să îi instruiască pe angajați în legătură cu modificările în domeniul securităţii şi sănătăţii survenite cât lucrătorii au stat la domiciliu în perioada stării de urgenţă.

”Informează angajaţii, prioritar prin mijloace electronice, cu privire la riscurile de infectare şi de răspândire a virusului, cu privire la măsurile de protecţie şi la regulile de distanţare socială care se aplică în cadrul unităţii, precum şi cu privire la regulile pentru gestionarea situaţiilor în care angajaţii sau alte persoane care au acces la locul de muncă prezintă simptome ale infectării cu coronavirului SARS CoV – 2”, se arată în ordinul comun.

ADVERTISEMENT

Angajatorii pot asigura, deci nu este obligatoriu, echipamente individuale specifice de protecţie (mască de protecţie, mănuşi), în timp ce angajaţii vor fi obligaţi să le poate pe durata programului de lucru.

”Pot individualiza programul de lucru al angajaţilor astfel încât între aceştia să se asigure existenţa unui interval de minim o oră la începerea şi la terminarea programului de muncă, pe parcursul a minim trei ore, în tranşe de minim 20% din personal, fără a afecta durata programului normal de lucru, în cazul angajatorilor cu un număr mai mare de 50 de angajaţi care desfăşoară activitatea în acelaşi spaţiu de lucru.

Măsura are în vedere inclusiv spaţiile de lucru cu mai mult de 50 de angajaţi, indiferent dacă salariaţii aparţin unor angajatori diferiţi, fără a afecta durata programului normal de lucru”, mai prevede ordinul cu privire la regulile de la locul de muncă.

Tot în sarcina angajatorului intră și verificarea temeperaturii angajaților la începerea programului de lucru și ori de câte ori va fi nevoie și se va asigura că sunt amplasate soluții dezinfectante la intrarea în incinta de lucru, dar și în fiecare sector de muncă.

Angajaţii trebuie să respecte și ei anumite reguli, enumerate în continuare, așa cum sunt prevăzute în ordinul comun:

a) respectă toate instrucţiunile prevăzute în planul de prevenire şi protecţie şi instrucţiunile proprii de securitate şi sănătate în muncă întocmite de către angajator pentru prevenirea răspândirii coronavirusului SARS CoV – 2;

b) poartă măştile de protecţie care să acopere nasul şi gura la locurile de muncă organizate de angajatori;

c) îşi pot schimba echipamentul de protecţie utilizat în drum spre locul de muncă (mască şi mănuşi) cu un echipament nou;

d) acceptă verificarea temperaturii corporale la intrarea în sediu, la începutul programului şi ori de câte ori revin în sediu;

e) înştiinţează imediat angajatorul dacă prezintă, la începutul sau în timpul programului de lucru, simptome ale infectării cu virusul SARS CoV – 2 (tuse, strănut, rinoree, dificultăţi respiratorii, febră, stare generală alterată);

f) rămân la domiciliu dacă, înaintea începerii programului de lucru, prezintă simptome ale infectării cu virusul SARS SARS CoV – 2 şi anunţă angajatorul cu privire la acest lucru;

g) contactează, imediat, medicul de medicină a muncii responsabil al unităţii/medicul de familie sau, în cazul în care starea acestuia este gravă, serviciul unic de urgenţă 112;

h) în cazul necesităţii izolării la domiciliu, angajatul va intra în concediu medical, în baza adeverinţei eliberate de medicul de familie după perioada de izolare la domiciliu;

i) în cazul carantinei instituţionalizate, revenirea la serviciu se va face cu adeverinţa pentru concediu medical, eliberată în baza avizului epidemiologic emis de către Direcţia de Sănătate Publică din judeţul în care îşi desfăşoară activitatea/Municipiul Bucureşti, la încheierea perioadei de carantină; angajatorii de tip instituţii/autorităţi publice suportă integral indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate aferente certificatelor de concediu medical pentru carantină ale propriilor angajaţi;

j) se va întrerupe orice contact între angajator/angajat/alte persoane aflate în incinta instituţiei şi persoana simptomatică;

k) dezinfectează spaţiul de lucru şi obiectele necesare activităţii proprii;

l) îşi spălă şi dezinfectează mâinile;

m) identifică şi foloseşte culoarele de circulaţie asigurate de către angajator;

n) evită staţionarea în spaţiile comune;

o) aeriseşte frecvent (minim o dată pe zi) spaţiul închis în care îşi desfăşoară activitatea;

p) în cazul muncii la domiciliu sau a telemuncii, angajaţii îşi desfăşoară activitatea sub coordonarea angajatorului şi în conformitate cu pregătirea şi instruirea lor, precum şi cu instrucţiunile primite din partea angajatorului, astfel încât să nu expună la pericol de accidentare sau îmbolnăvire profesională sau contaminare epidemiologică cu coronavirus Sars-Cov2 nici propria persoană, nici alte persoane care pot fi afectate de acţiunile sau omisiunile sale în timpul procesului de muncă.

q) evită, pe cât posibil, comunicarea prin intermediul documentelor tipărite, atât în interiorul, cât şi în exteriorul unităţii/instituţiei pentru a limita contactul direct între persoane

ADVERTISEMENT
Tags: