News

“Regulile scrise în sânge” au salvat sute de vieţi în accidentul aviatic de la Tokyo. Cum a fost posibil ca niciun pasager să nu fie rănit

Un accident catastrofal în urmă cu aproape 40 de ani a făcut ca Japan Airlines să fie o companie atât de sigură. Filosofia sa e de a trage foloase chiar şi de pe urma tragediilor.
03.01.2024 | 17:41
Regulile scrise in sange au salvat sute de vieti in accidentul aviatic de la Tokyo Cum a fost posibil ca niciun pasager sa nu fie ranit
Imagine de la accidentul din data de 2 ianuarie, de pe Aeroportul Haneda, din Tokyo Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Privind filmările cu avionul în flăcări al companiei Japan Airlines rulând pe aeroportul Haneda din Tokyo , pare miraculos că cineva a scăpat nevătămat din acel iad. Cu toate acestea, în timp ce, în mod tragic, cinci dintre cei șase membri ai echipajului avionului Gărzii de Coastă lovit în timpul aterizării au murit, cei 379 de pasageri și membri ai echipajului avionului Airbus A350 au supraviețuit accidentului.

Japan Airlines şi-a regândit filosofia după o tragedie din 1985

În timp ce sunt în desfăşurare investigațiile cu privire la ceea ce s-a întâmplat în incidentul în urma căruia avionul Japan Airlines a sfârșit prin a fi cuprins de flăcări, experții spun că evacuarea reușită se datorează unei combinații dintre standardele moderne de siguranță și propria cultură riguroasă de siguranță a Japan Airlines şi, în general, culturii nipone.

ADVERTISEMENT

„Am fost surprins de ceea ce am văzut în videoclip și, totodată, uşurat că toată lumea a ieșit din aeronavă”, a declarat pentru CNN Graham Braithwaite, profesor de securitate și investigare a accidentelor la Universitatea Cranfield din Marea Britanie.

„A fost o coliziune serioasă și o provocare pentru orice aeronavă, dar știind multe despre această companie aeriană și cât de mult efort au depus pentru siguranța și pregătirea echipajului, faptul că au făcut o treabă atât de bună nu ar trebui să surprindă”, explică Braithwaite.

ADVERTISEMENT

De fapt, un accident catastrofal petrecut în urmă cu aproape 40 de ani a făcut ca Japan Airlines să fie o companie aeriană atât de sigură. Pe 12 august 1985, zborul JAL 123 de la Tokyo la Osaka s-a prăbușit, ducând la moartea a 520 dintre cei 524 de pasageri și membri ai echipajului, după o reparație defectuoasă a cozii avionului, de către tehnicienii Boeing, în urma unui incident anterior.

“În mod clar, impactul a fost uriaş asupra companiei aeriene. Într-o cultură precum cea japoneză, ei și-au asumat această responsabilitate ca grup și au vrut să se asigure că nimic de genul acesta nu se va mai întâmpla vreodată. Astfel că, atunci când lucrurile merg prost, ei privesc situaţia în funcție de ceea ce pot învăța din ea. Totul pentru ei este o oportunitate de a îmbunătăți lucrurile”, adaugă Braithwaite.

ADVERTISEMENT

În 2005, dându-și seama că mulți angajați care s-au alăturat companiei nu au nicio amintire despre accidentul din 1985, Japan Airlines a deschis la sediul său un spațiu în care au expus părți din epavă, precum și poveștile echipajului și ale pasagerilor.

Aproape patru decenii mai târziu, acel accident are încă un efect profund asupra mentalității companiei Japan Airlines. “Au o cultură foarte strictă a procedurilor standard de operare și fac totul corect. Acesta este unul dintre motivele pentru care echipajul a procedat atât de bine în acest caz”, a explicat Braithwaite.

ADVERTISEMENT

Deși nu este clar cine a fost vinovat pentru accidentul de marți, Braithwaite spune că evacuarea cu succes a aeronavei este un lucru pozitiv, care se datorează Japan Airlines: “Dacă vreţi un motiv pentru care ar trebui să zburaţi cu ei, cred că tocmai l-aţi văzut”.

Japan Airlines este clasată în mod regulat printre cele mai sigure companii aeriene din lume, în lista anuală a Airlineratings.com. Redactorul-șef Geoffrey Thomas spune: “Japan Airlines se bucură de o reputație excelentă în materie de siguranță încă din 1985. Acel accident nu a fost vina companiei aeriene, ci a fost cauzat de o reparație defectuoasă făcută de către Boeing”.

Toţi pasagerii trebuie evacuaţi în maxim 90 de secunde

Incidentele pe pistă, așa cum sunt ele clasificate, sunt rare, dar pot avea urmări catastrofale. Cu diferite companii aeriene și operatori tereştri care se deplasează pe pistă, aeroporturile sunt unităţi foarte complicate și deloc ușor de securizat.

Cu toate acestea, mesajul din industria aviației este unanim: reacțiile rapide ale echipajului par să fi salvat sute de vieți. La câteva secunde de la oprirea avionului trapele de evacuare erau deja umflate, iar cei de la bord au fost evacuați rapid, chiar dacă interiorul s-a umplut de fum.

„Sunt extrem de impresionat de piloți, echipaj și pasageri, pentru ceea ce a fost o evacuare manuală în cele mai extreme condiții”, a spus pilotul unei mari companii aeriene europene, care a vorbit sub rezerva anonimatului, deoarece nu era autorizat să vorbească în numele companiei sale.

“Procedurile s-au îmbunătățit pe măsură ce aeronavele au devenit mai mari, astfel încât toți pasagerii pot fi evacuați în 90 de secunde. Însoțitorii de zbor ai unor companii aeriene pot iniția acum o evacuare, economisind secunde vitale, fără a-l mai aștepta pe comandant să o inițieze”, a mai spus acesta.

După cum știu foarte bine angajații Japan Airlines, reglementările de siguranță ale aviației moderne sunt, spune pilotul în cauză, „scrise în sângele altora care nu au fost la fel de norocoși”. Accidentele devin lecții, care sunt „împărtășite în întreaga industrie, astfel încât fiecare echipaj să devină mai bun la locul de muncă”.

Accidentul Aeroflot din 2019, în care avionul a luat foc la aterizarea la Moscova, soldat cu moartea a 41 din cele 73 de persoane aflate la bord, este semnificativ în acest sens.

Zborul Saudia 163, din 1980 – în care toți cei 300 de pasageri au murit din cauza inhalării de fum după ce avionul a aterizat de urgență la Riad, iar piloții nu au ordonat o evacuare – a fost impulsul pentru a acorda personalului de cabină autoritatea de a evacua pasagerii.

Un alt accident care a avut un impact major asupra siguranței viitoare a fost accidentul British Airtours, din 1985, de pe aeroportul din Manchester. Avionul a avut o decolare nereușită și a luat foc. Când s-a oprit pe pistă, pompierii au sosit rapid, dar 55 de persoane au murit, majoritatea din cauza inhalării de fum.

Piloţii exersează în simulatoare pline cu fum sintetic

Standardele internaționale minime de siguranță stabilite de Organizația Aviației Civile Internaționale (ICAO, parte a ONU) impun exerciții de evacuare de urgență pentru echipajul de cabină în fiecare an. Producătorii de avioane trebuie, de asemenea, să demonstreze că orice aeronavă nouă poate fi evacuată complet în 90 de secunde.

Pilotul care a vorbit cu CNN trece prin exerciții de evacuare în simulatorul companiei al cărei angajat este la fiecare șase luni. De asemenea, trebuie să exerseze într-un simulator plin cu fum sintetic. “Acest lucru face o diferență în comparație cu antrenamentul din generația anterioară. Îndepărtează factorul șoc în cazul unui scenariu real. Dobândim astfel gânduri și acțiuni raționale în loc de cele instinctive”, a mai spus pilotul, pentru CNN.

Un alt fapt remarcabil este că pasagerii din cursa Japan Airlines s-au evacuat fără să-și ia bagajele cu ei, o practică atât de des văzută în videoclipurile altor evacuărilor recente. Mika Iamake, al cărui soț se afla în avion, a declarat pentru CNN că „tocmai a ieșit cu telefonul mobil. A trebuit să lase totul în urmă”.

Un pilot al unei mari companii aeriene europene, care a vorbit sub protecţia anonimatului, a declarat că ar putea exista şi un aspect cultural în salvarea atât de multor vieți.

„Există cu siguranță provocări în toate companiile aeriene și culturile în care unii oameni își acordă prioritate lor înşişi și colegilor lor de pasageri, în detrimentul bagajelor sau bunurilor lor în detrimentul siguranței lor. Să părăsești totul și să ieși afară ar trebui să fie singura ta prioritate. Când se întâmplă acest lucru, toată lumea are cele mai bune șanse de supraviețuire”, conchide acesta.

ADVERTISEMENT