News

Relocarea saloanelor auto, în favoarea petrodolarilor din Golf. Cum a furat Qatarul spectacolul din Geneva

Europa nu mai dă bani pentru saloanele auto de prestigiu. În premieră, Salonul Auto de la Geneva a fost relocat în Qatar
02.11.2023 | 17:40
Relocarea saloanelor auto in favoarea petrodolarilor din Golf Cum a furat Qatarul spectacolul din Geneva
Qatarul devine o Mecca a mașinilor și a sporturilor cu motor / Foto: X
ADVERTISEMENT

Pandemia Covid-19, criza semiconductorilor, lipsa materiilor prime și războiul din Ucraina au reprezentat tot atâtea piedici în calea saloanelor auto de prestigiu. Dovada, marele Salon Auto de la Geneva a avut loc, pentru prima dată în istoria sa, afara granițelor Elveției, tocmai în Qatar. Relocarea este din ce în ce mai vizibil tendința organizării acestor evenimente extrem de costisitoare.

Declinul saloanelor europene

Opulente și scumpe, saloanele auto sunt acum considerate ca fiind legate de forme învechite și organizatorii încearcă să regândească atât tipul acestor evenimente cât și locul de desfășurare, concentrându-se mai mult pe locații exotice, „diferite” de orașele clasice precum Geneva și altele.

ADVERTISEMENT

Mulți producători auto generaliști se confruntă cu probleme de livrare (semiconductori, etc) și, uneori, au deja dificultăți în a-și livra comenzile. O serie de companii și-au redus investițiile pentru a atrage clienți ale căror comenzi vor fi greu de onorat. Din ce în ce mai mulți producători nu mai doresc să cheltuiască o avere pe un salon auto european, cu câștiguri din ce în ce mai limitate.

Pe de altă parte, pentru firme exclusiviste (precum Ferrari) participarea la un salon auto începe să-și piardă sensul, câtă vreme orice model nou este cumpărat de clienți chiar înainte de a ieși de pe banda de producție, având astfel o sănătate financiară asigurată. De ceva vreme, organizatorii au anticipat declinul atractivității salonului elvețian, mutând Salonul de la Geneva la Doha, în Qatar, unde există mai mulți clienți pentru vehiculele expuse, în general de lux-sport.

ADVERTISEMENT

În momentul în care în Europa bolizii pe benzină sunt pe cale de dispariție, odată cu convertirea la mașini electrice, relocarea acestor evenimente pune în evidență noile gazde (și cheltuielile lor). În cazul de față, este și aspectul privind aspirația Qatarului de a deveni o țară din ce în ce mai centrală în cadrul evenimentelor cu rezonanță globală.

„Zece premiere mondiale”

Salonul Internațional de Automobile de la Geneva a ajuns pentru prima dată în Qatar, având loc la Doha. A fost o ocazie de a lua pulsul regiunii pentru noile produse din acest sector, precum și pentru sporturile cu motor. Salonul Internațional de Automobile de la Geneva prezintă cele mai recente tendințe din industrie încă din 1905. Anul acesta, pentru prima dată în istoria sa, a avut loc în afara Elveției, în Qatar.

ADVERTISEMENT

Una dintre marile revelații ale acestei ediții din 2023 este noul McLaren 750S, care va fi pus în vânzare în regiune în decembrie. „Salonul reunește un public foarte divers, de la cei foarte bogați până la entuziaștii obișnuiți, pentru a vedea produsele care sunt atât de importante pentru noi”, a declarat Robert Holtshausen, director de piață auto la McLaren Middle East and Africa.

Dar 750S a fost doar una dintre numeroasele noutăți prezentate la Salonul Auto din Qatar. Zece premiere mondiale, 20 de relevații regionale, 30 de producători auto de renume, toate sub același acoperiș. „Este incredibil: avem zece mașini complet noi, care nu au mai fost prezentate nicăieri în lume, și nu suntem la Detroit, Frankfurt, Paris sau Tokyo”, s-a entuziasmet Berthold Trenkel, director de operațiuni la Qatar Tourism, scrie Euronews.

ADVERTISEMENT

Un salon „descentralizat”

Fie că este vorba de cumpărători, colecționari sau pasionați de mașini, Salonul Auto de la Geneva este considerat de mulți drept cel mai important salon auto din Europa. Organizatorii, care fac prima lor incursiune în Orientul Mijlociu, speră ca declinarea evenimentului în Qatar să devină în curând cel mai important salon auto din regiune.

„Pentru noi, prima provocare a fost să organizăm un spectacol descentralizat: ceea ce noi numim un festival”, a declarat Sandro Mesquita, directorul general al Salonului Internațional de Automobile de la Geneva. „Pentru că inima evenimentului se află în hale, la standuri, cu salonul auto, dar suntem prezenți și pe pista circuitului din Lusail, în deșert, pe bulevardul din centrul orașului Lusail”, a spus el. „Așa că am vrut să creăm o experiență cu prezentări statice, dar și dinamice”.

Gigantul german Volkswagen, prezent la salon, a comunicat: „Orientul Mijlociu este perfect pentru noi, deoarece cultura arabă este axată pe familie și relații. Suntem o marcă de lifestyle, o marcă de familie, iar acest lucru se potrivește perfect cu cultura arabă”, a spus Matthias Ziegler, director general al Volkswagen Orientul Mijlociu.

În Qatar, Mercedes-Benz a dezvăluit o serie de produse noi pentru regiune, de la motoare cu combustie tradiționale la vehicule electrice. „Ne concentrăm pe construirea de mașini dezirabile și pe creșterea segmentului premium pe piețele de lux, iar aceasta este regiunea de lux”, a declarat Selvin Govender, director de vânzări la Mercedes-Benz Middle East & Africa.

O Mecca a sporturilor cu motor

Iar Salonul Auto de la Geneva din Qatar nu se va opri aici. Acesta va reveni la Doha o dată la doi ani, în paralel cu Marele Premiu de Formula 1 din Qatar. În Qatar, mașinile puternice își au locul și pe circuit, în special pe Circuitul Internațional Lusail, o Mecca a sporturilor cu motor din Qatar. După ce a găzduit încă o ediție interesantă a Marelui Premiu de Formula 1 din Qatar, situl se pregătește să primească echivalentul competiției motocicletelor, cursa de MotoGP.

Amro Al-Hamad, directorul general al Circuitului Internațional Lusail, vorbește despre cel de-al doilea Mare Premiu de Formula 1 care va avea loc în Qatar. „A fost foarte emoționant să-i primim pe toți în noile noastre facilități, (…) ne-am adaptat echipamentele pentru a găzdui cursa de Formula 1 în timp record”, a spus el. „Prezența a fost enormă: 126.000 de persoane în trei zile, față de 15.000 pe zi în 2021. Dacă acest lucru ne spune un lucru, este că sporturile cu motor devin populare, sau cel puțin un eveniment la care să participi în Qatar”, spune el.

Noi evenimente în desfășurare

Dar noi evenimente majore sunt deja în curs de desfășurare. „Următoarea etapă va fi MotoGP, care va avea loc între 17 și 19 noiembrie, urmată de Campionatul de karting din Orientul Mijlociu și Africa de Nord, programat pentru luna decembrie”, a explicat Amro Al-Hamad. „Apoi vom trece la 2024, unde vom avea prologul Campionatului Mondial de Anduranță, apoi prima etapă a campionatului și, în cele din urmă, MotoGP în martie”, a spus el.

Directorul general al Circuitului Internațional Lusail a salutat prezența Salonului Internațional de Automobile de la Geneva în Qatar. „Alături de cursa de Formula 1, Salonul a dat naștere unui adevărat festival al sporturilor cu motor, mai degrabă decât la două evenimente separate, și, într-adevăr, ele se completează reciproc”, spune el. „Acest festival se va desfășura în următorii zece ani”, a anunțat Al-Hamad, reamintind obiectivul său general de promovare a sporturilor cu motor. „Tinerii trebuie să dorească să facă parte din aventura noastră în motorsport, iar organizarea tuturor acestor evenimente internaționale în Qatar ne ajută să atingem acest obiectiv”, spune el.

Din ce în ce mai multe vehicule electrice

Vehiculele electrice sunt o apariție tot mai frecventă la saloanele auto din întreaga lume. Se estimează că vânzările acestora vor crește cu 16% pe an până în 2035. Pentru Salonul Auto Internațional de la Geneva, două echipe au călătorit de la Geneva la Doha cu două Volkswagen ID. Buzz electric van, cu scopul de a depăși limitele electromobilității. Călătoria a fost supranumită „Turul excelenței”.

„Au fost multe provocări, multe probleme de depășit, dar a fost o călătorie plină de emoție, entuziasm și întâlniri interesante”, spune cel care a condus turul, Frank M. Rinderknecht, directorul general al Rinspeed AG. „Peisajul a fost extraordinar, așa că a fost foarte intens și probabil o experiență unică în viață”, adaugă el.

În urma acestui periplu, Frank M. Rinderknecht și echipa sa au fost primii care au traversat Arabia Saudită de la vest la est cu mașini electrice. A fost o experiență sinonimă cu spiritul de pionierat, dar și un succes de referință pentru această formă de motorizare. „Trebuie să ne îndepărtăm de combustibilii fosili pentru a ne orienta către energiile regenerabile, iar această etapă în modul nostru de a gândi lucrurile este deja un pas mare spre acest obiectiv, care nu este acela de a consuma combustibili generând emisii, ci de a face această industrie circulară”, a explicat Frank M. Rinderknecht.

O piață foarte disputată

De la modele van la autoturisme și autobuze, mașinile electrice au ocupat un loc important la Salonul Internațional Auto de la Geneva. Serviciul de transport din Qatar, Mowasalat, de exemplu, a prezentat un microbuz care nu numai că este complet electric, dar este și autonom. Aceste vehicule marchează o nouă etapă în parteneriatul dintre Mowasalat și compania chineză Yutong, care are ca scop promovarea utilizării autobuzelor electrice pentru publicul larg.

În același timp, noi mărci de modele electrice, precum Lucid, VinFast și Exeed, au prezentat și ele noi modele, exacerbând concurența într-un segment de piață deja foarte disputat. Lynk & Co este o altă marcă care caută să își extindă prezența în Orientul Mijlociu. „Modelul nostru emblematic, Lynk & Co 09, este un SUV cu șapte locuri: cred că această mașină va avea un succes uriaș în statele din Golf”, a estimat Derek Peng, director de marketing pentru Asia-Pacific la Lynk & Co.

Pentru a facilita poziționarea sa pe piața locală, Lynk & Co s-a asociat cu NBK Group din Qatar și cu Auto Class Cars. Acești dealeri renumiți au zeci de ani de experiență în distribuția unor mărci prestigioase precum Mercedes și Harley Davidson.

Pe măsură ce din ce în ce mai multe companii își accelerează eforturile de a se dezvolta în timp ce devin mai ecologice, Frank M. Rinderknecht și echipa sa sunt pregătiți pentru următoarea lor aventură. „Pe lista noastră de destinații, avem Patagonia, sudul Americii de Sud”, explică el. „Nu știm încă dacă vom putea face această călătorie cu energie electrică sau cu o mașină convențională, dar cel mai important lucru este să visăm, iar a visa este formidabil”, conchide el.

ADVERTISEMENT