În urmă cu nouă luni și două zile, România era ținută în afara spațiului Schengen de un vot al Austriei ș Olandei. Țara noastră anunță pierderi uriașe în toată această perioadă, pentru care vrea despăgubiri.
Păstrarea României la ușa spațiului de liberă circulație îi costă pe românii care stau la cozi și implicit bugetul statului miliarde de euro. Duminică seara, cifre oficiale au fost oferite de la cel mai înalt nivel al statului.
Fostul premierul și actual ministru al transporturilor, Sorin Grindeanu, a dezvăluit că impactul financiar pentru neaderarea la Schengen este de 2% din Produsul Intern Brut (PIB). Dată fiind această situație, România anunță că dorește să ceară despăgubiri.
”Am avut o discuţie zilele trecute cu comisarul european Adina Vălean şi am spus că noi am băgat foarte mulţi bani, de exemplu, în întreţinerea drumurilor naţionale din zona respectivă.
Dacă mergeţi acum pe DN2 spre Suceava, Siret, pe lângă Bacău, Focşani, o să vedeţi că e TIR lângă TIR, de Ucraina, ceea a dus totuşi la o degradare a acestei reţele şi am cerut bani.
Per total, am trimis aceste cereri, nu doar pe rutier, ci şi pe CFR, pe naval – două miliarde de euro”, a declarat Sorin Grindeanu, duminică la Prima News.
Întrebat cum a calculat estimarea pierderilor pentru că România nu a intrat în Spaţiul Schengen, Sorin Grindeanu a spus că a avut o discuție cu premierul. Acesta i-a transmis, după discuții avute la Bruxelles, că neintrarea noastră în Schengen este la 2% din PIB.
”O să o calculeze (n.r. estimarea pierdeilor) colegii mei, discutând foarte mult cu operatorii. Le-am cerut de la jumătatea săptămânii care se încheie astăzi, iar mâine la prânz îmi vor prezenta din punctul de vedere al operatorilor de transport pentru că îmi este greu să fac calculele pe ce înseamnă taxe, e treaba Vămii, orele pierdute în Vămi.
(…) discuţiile le-a avut primul-ministru şi ni le-a transmis nouă mai departe, da. Impactul pe neintrarea noastră în Schengen este la 2% din PIB”, a mai punctat Grindeanu.