News

România, primul loc în Europa la utilizarea TikTok pentru informare. ”Ce anume îi atrage pe tineri la această platformă?”

Jurnaliștii își pierd influența în rândul tinerilor, iar TikTok devine un canal de acces la informații tot mai important pentru aceștia, potrivit unui raport recent.
15.06.2023 | 17:48
Romania primul loc in Europa la utilizarea TikTok pentru informare Ce anume ii atrage pe tineri la aceasta platforma
TikTok devine un canal de acces la informații pentru tot mai mulți români Sursa foto: hepta / Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Sunt influencerii și celebritățile surse de informare mai bune decât jurnaliștii în ochii tinerilor? Este ceea ce tinde să arate un raport de referință la nivel mondial, care evidențiază importanța tot mai mare a rețelei sociale TikTok ca mediu de acces la informații.

TikTok, canal de acces la informații pentru tot mai mulți tineri

Unul dintre elementele importante evidențiate de raportul din acest an este faptul că majoritatea utilizatorilor de TikTok, Snapchat și Instagram (55%, 55% și, respectiv, 52%) afirmă că acordă atenție influencerilor sau celebrităților atunci când vine vorba de știri. În schimb, pe Facebook și Twitter, mai puțin utilizate de tineri, jurnaliștii joacă rolul principal.

ADVERTISEMENT

“Generațiile mai tinere, care au crescut cu rețelele de socializare, acordă adesea mai multă atenție influencerilor sau celebrităților decât jurnaliștilor, chiar și atunci când este vorba de știri”, subliniază raportul 2023 al Institutului Reuters pentru studiul jurnalismului, afiliat Universității Oxford din Anglia. Raportul anual privind informația digitală se bazează pe sondaje online realizate de YouGov, la care au participat 94.000 de persoane din 46 de țări.

”Nu știu în ce măsură tinerii nu fac distincția între jurnaliști și influenceri, eu cred că majoritatea dintre ei o fac, dar aleg să își ia informațiile altfel. Pe de altă parte, de ce ar face-o? Îi învață cineva la școală despre asta? Despre importanța jurnalismului și cum este obținută o știre, cum sunt selectate informațiile și ce e aia imparțialitate și credibilitate a informațiilor?

ADVERTISEMENT

Lucrurile astea nu se predau foarte mult la școală și atunci nu mă miră că tinerii nu au această obișnuință de a face distincția între informații credibile și opinie, de exemplu. […] E nevoie de educație media, e nevoie de exercițiu, de înțelegere a felului cum funcționează media în general, de a înțelege ce e acela un influencer, ce e în spatele unui influencer”, a explicat pentru FANATIK Nicoleta Fotiade, președinte Mediawise Society, expert-formator în educație media și digitală.

Pentru generația TikTok, termenul “știri” are un sens mult mai larg decât în sensul său tradițional, în care accentul se pune pe politică sau pe relațiile internaționale. Pentru acești tineri, știrile “înseamnă orice lucru nou, în toate sectoarele: sport, divertisment, bârfe, actualitate, cultură, artă, tehnologie etc”, după cum a subliniat Reuters Institute într-un alt studiu consacrat special acestui subiect anul trecut, relatează Le Figaro.

ADVERTISEMENT

România, pe primul loc în Europa la folosirea TikTok pentru informare

Această creștere a puterii influencerilor este efectul cel mai spectaculos al unei bulversări a ierarhiei dintre rețelele de socializare: rețelele tradiționale, precum Facebook, pierd teren, fiind surclasate de cele bazate pe video, cum ar fi TikTok, YouTube, Instagram și Snapchat.

Dintre acestea, rețeaua chineză TikTok este “cea care înregistrează cea mai rapidă creștere”: este utilizată de 20% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani ca sursă de acces la știri (cu 5 puncte procentuale mai mult decât în 2022). Frecvent acuzat în Occident că este un instrument de influență sau chiar de spionaj al Beijingului, TikTok este utilizat, potrivit studiului, în special în Asia, America Latină și Africa.

ADVERTISEMENT

Tendința se resimte și în România, unde procentul celor care utilizează TikTok pentru a se informa a ajuns la 16%, țara noastră fiind pe primul loc în Europa. Folosirea TikTok pentru știri este de 12% în Bulgaria, 11% în Polonia, 9% în Ungaria.

“Ar trebui să ne punem niște întrebări legate de platforma în sine. Ce anume îi atrage pe tineri la această platformă și la platformele de social media în general, de fapt? Ce face TikTok pentru ei, la ce nevoi răspunde?

Pe de altă parte, ce fel de informații accesează tinerii pe această platformă, ce fel de conturi urmăresc? Pentru că pe TikTok, desigur, este foarte mult conținut frivol, dar ai parte și de campanii civice, de jurnaliști care-și promovează materialele și asta este important de văzut.

Desigur nu a făcut obiectul raportului Reuters Institute, dar asta poate fi un subiect de cercetare foarte interesant ca să aflăm toate aceste lucruri. Ce fac cu acele informații tinerii, cu informațiile pe care și le iau de pe TikTok, cât de mult le folosesc în deciziile lor importante din fiecare zi, cât de critic le consumă?

Eu nu m-aș îngrijora atât de tare până nu aș afla mai multe informații care să-mi dea o imagine mult mai nuanțată și mai aprofundată a acestui fenomen. Eu lucrez cu tineri, lucrez și cu profesori, și interacționez în fiecare săptămână și, din interacțiunea mea cu ei, eu nu m-aș îngrijora foarte tare până nu aș avea mai multe concluzii”, a mai spus Nicoleta Fotiade pentru FANATIK.

Utilizatorii rețelelor sociale, conștienți de riscul dezinformării

În mod paradoxal, respondenții la sondajele de opinie pe care se bazează raportul spun că sunt conștienți de riscul dezinformării și sunt suspicioși față de algoritmii de selecție a știrilor pe care se bazează rețelele sociale. Dar este din ce în ce mai rar ca publicul să ajungă direct la un site sau la o aplicație de știri: de cele mai multe ori, el trece mai întâi printr-o rețea socială.

Acest lucru “pune presiune” pe modelul de afaceri al mass-media, care se bazează “pe publicitate și abonamente”, mai ales într-o perioadă de criză în care gospodăriile își reduc cheltuielile. Toate acestea constituie “o schimbare mult mai fundamentală” pentru industria de știri decât trecerea la digital în sine, potrivit lui Rasmus Kleis Nielsen, director al Institutului Reuters.

”Această realitate nouă, promovată de social media, le dă multe bătăi de cap jurnaliștilor și asta ar trebui să fie un punct de reflecție pentru breaslă. Și cred că este. Sunt diverși jurnaliști și diverse instituții de presă care au început deja să folosească, să-și facă conturi pe TikTok și alte social media ca să-și promoveze conținuturile, se folosesc infografice, prezentări de știri video șamd. Cumva eu văd acolo un trend de adaptare.

Pe de altă parte, cred că e foarte importantă încrederea acordată presei. Le-aș recomanda jurnaliștilor și instituțiilor de presă mai multă transparență în ceea ce privește proprietatea instituției de media.

Noi știm că jurnaliștii nu sunt singuri în acest peisaj. Au niște șefi, au niște proprietari, lucrează într-un context în care politicul și comercialul se întrepătrund destul de des și e o luptă, dar poate că toate lucrurile astea ar trebui să fie mult mai transparente pentru publicul lor”, este de părere președintele Mediawise Society.

ADVERTISEMENT