News

România, repetentă la numărul stațiilor de încărcare pentru mașinile electrice. Cum am ajuns la ani lumină de lumea bună

Cum a ajuns România repetentă la numărul stațiilor de încărcare pentru mașinile electrice. Țările din vestul Europei au deja zeci de mii de stații disponibile
29.06.2022 | 13:36
Romania repetenta la numarul statiilor de incarcare pentru masinile electrice Cum am ajuns la ani lumina de lumea buna
România a rămas repetentă la numărul stațiilor de încărcare pentru mașinile electrice. Sursa foto - colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Aproape incredibil, dar cât se poate de adevărat, românii n-au spus pas mașinilor electrice, însă toți cei care și-au cumpărat deja asemenea autoturisme au înțeles că țara în care trăiesc a rămas repetentă la capitolul stații de încărcare. Concret, între România și țările din vestul Europei există deja un ecart imposibil de recuperat.

Câte stații de încărcare are România pentru mașinile electrice

Așadar, românii cu bani, dar și cei care au înțeles că legislația în domeniu este în continuă schimbare, au optat pentru reducerea de noxe și și-au achiziționat deja mașini electrice. S-au bucurat la început de câteva beneficii fiscale oferite de stat și au început să taie țara în două la volanul bolizilor.

ADVERTISEMENT

Abia din acest moment a apărut o problemă serioasă pentru că proprietarii de mașini electrice s-au lovit de numărul mic al stațiilor de încărcare. Oficial, aproape că nu există primar de oraș mare care să nu anunțe măcar o dată că va plusa serios financiar și va rezolva situația pe repede înainte.

Realitatea din teren este însă una cu totul alta și piața locală abia număra 782 de locaţii publice de încărcare pentru vehicule electrice. În mod evident, cele mai multe erau poziționate în judeţe cu putere economică ridicată. Vorbim aici despre Bucureşti, dar și Timiş, Cluj sau Brașov.

ADVERTISEMENT

Cei de la Asociația Energia Inteligentă au transmis că în intervalul august 2020 – aprilie 2021, numărul de stații de încărcare la nivel naţional a crescut cu 44%, de la 542, la 782. Prea puțin dacă judecăm în funcție de ceea ce se întâmplă în alte țări, dar și la numărul de mașini înmatriculate.

Astfel, în România există 12.800 de mașini 100% electrice, fără a le lua în calcul pe cele care se află în tranzit. Și numărul acestora nu este deloc mic, pe perioada verii discutând chiar și de câteva zeci de automobile în plus.

ADVERTISEMENT

Cum stă România într-un clasament al stațiilor de încărcare

Trebuie să știți că un eventual top al țărilor cu cele mai multe stații de încărcare pentru mașinile electrice pleacă de la Olanda și se oprește….în Olanda. Urmează Franța, apoi Germania care închide podiumul. După aceea se lasă întunericul.

De altfel, în Olanda există nu mai puțin de 66.665 de stații. Da, citiți bine, discutăm despre 66.665 de locuri în care proprietarii de autoturisme electrice pot merge să își încarce mașina. Culmea, dar se întâmplă lucrul acesta la o populație cu puțin peste 17 milioane de locuitori.

ADVERTISEMENT

Franța are și ea 45.751 de stații, fiind urmată îndeaproape de Germania care are 44.538. Drept pentru care Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile a transmis că 70% din numărul total al stațiilor de încărcare din Europa sunt amplasate chiar în aceste trei țări. Ceea ce face ca celelalte 30% din stații să fie amplasate pe restul de teritoriu al Uniunii Europene.

“Așadar, România, care este de aproximativ șase ori mai mare decât Olanda, are doar 0,2% din totalul UE. Italia se află, în schimb, pe locul patru, cu un procent de 5,8%, cu mult în urma Germaniei, care deține 19,9%. Oricine dorește să cumpere un vehicul electric, sau cu celule de combustibil, depinde de o infrastructură de încărcare sau alimentare, fie acasă, fie la serviciu, sau pe drum. A sosit timpul că guvernele din întrega Europă să accelereze cursa către o mobilitate mai ecologică”, avea să explice directorul general al ACEA, Eric-Mark Huitema.

Care sunt orașele din România cu cele mai multe stații de încărcare

În acest moment, bucureștenii sunt oarecum relaxați. În Capitală sunt peste 150 de locuri unde proprietarii de mașini electrice merg să încarce. Urmează Timișoara, 53 de locații, Cluj Napoca și Constanța peste 40.

Cele mai puţine locuri de încărcare pentru vehiculele electrice sunt în Sălaj, judeţ în care există unul singur. Ialomiţa, Giurgiu și Brăila, au câte trei. Potrivit statisticilor oficiale, Muntenia este zona care a crescut cel mai mult în ultima perioadă, în timp ce Maramureșul a rămas codaș.

Cele mai multe stații de încărcare a vehiculelor electrice cu acces liber se găsesc în parcările supermarketurilor. Și alți retaileri cum ar fi hoteluri, companii private, benzinării sau restaurante plusează la acest capitol. De remarcat că față de anul trecut pe listă au apărut și pensiuni sau vile în plus.

Ce mașini electrice preferă românii și de ce sunt criticați proprietarii de Dacia Spring

De departe cel mai bine vândut de mașină electrică în România este Dacia Spring. Modelul a depășit 3.000 de unități anul trecut. A fost urmată de Volkswagen e-Up, 437 unități, Renault Zoe, 386, Hyundai Kona, cu una mai puțin și Volkswagen ID3, 291 de bucăți.

Cu toate acestea, proprietarii de Dacia Spring au fost puși la zid de ceilalți posesori de mașini electrice. O situație aparte a fost semnalată pe site-ul autolatest.ro. Concret, cei care au un asemenea autoturism sunt acum puși în fața unei situații în care alimentarea se transformă într-o problemă.

Aplicația PlugShare devine inutilă dacă șoferul de Dacia Sping nu bifează alimentarea, ceea ce duce la anularea încărcării mașinilor deja aflate în stație. “Verificăm Plugshare, nimeni la stație. Ajungem la stație, un Spring (deja nu le mai suport, sincer) la încărcat. CCS-ul liber. Bag la CCS, mă bifez în aplicație (Plugshare) și intrăm în magazin pentru 25 minute. Revin la mașină după cele 25 de minute, pentru că urmărind în aplicația mășinii, am văzut că procentul stagnează, și descopăr cu stupoare că sesiunea mea fusese oprită.

Lângă mine, un alt Spring (am menționat că nu le mai suport deloc?). Că a oprit cel care plecase, că a oprit cel care încărca, nu am de unde să știu, important este că răul fusese făcut.

Am repornit sesiunea, și a trebuit să aștept încă 30 minute să se încarce (bateria începuse să se răcească, momentul prielnic fusese pierdut), când puteam deja să plec mai departe pe drum”, a explicat un proprietar de mașină electrică.

Ce a decis Uniunea Europeană în privința mașinilor electrice

Interesant este că Uniunea Europeană merge „all in” pe mașinile electrice. Astfel, de curând, statele membre au aprobat planul Comisiei Europene de a reduce la zero emisiile de CO2 la maşinile noi începând din 2035, impunând astfel motoare 100% electrice.

Concret, discutăm despre o încetare de facto a vânzărilor de vehicule pe benzină şi diesel în Uniunea Europeană începând cu 2035. De remarcat că au existat câteva ţări, printre care Germania şi Italia care au strâmbat din nas şi au solicitat să fie luată în considerare o posibilă undă verde în viitor pentru tehnologii alternative, cum ar fi combustibilii sintetici sau motoarele hibride reîncărcabile.

ADVERTISEMENT