S-a decernat Premiul Nobel pentru Fizică pe 2020! A fost acordat pentru investigaţii privind găurile negre

06.10.2020 | 13:36
Sa decernat Premiul Nobel pentru Fizica pe 2020 A fost acordat pentru investigatii privind gaurile negre

S-a decernat Premiul Nobel pentru Fizică pe 2020! Acesta a fost acordat lui Roger Penrose şi lui Reinhard Genzel şi Andrea Ghez, pentru investigaţii privind găurile negre şi descoperiri astronomice.

Anunțul a fost făcut de Academia suedeză de ştiinţe. În ceea ce-l privește pe englezul Roger Penrose, acesta a fost premiat pentru „descoperirea că formarea unei găuri negre este o consecinţă a teoriei relativităţii”.

Germanul Reinhard Genzel şi americanca Andrea Ghez au fost premiaţi pentru „descoperirea unui obiect supermasiv în centrul galaxiei noastre”.

S-a decernat Premiul Nobel pentru Fizică pe 2020!

Interesant este că anul acesta, anunțul câștigării premiului a venit cu întârziere. Culmea, dar lucrul acesta s-a întâmplat pentru că „a durat ceva până am luat legătura cu laureaţii”, a spus secretarul Comitetului.

„Cele mai întunecate mistere ale universului”, aşa cum le-a numit, au fost în prim-plan şi anul acesta. Una dintre câștigătoare, Andrea Ghez își dorește să influențeze și alte femei să visze atât de sus

„Sper că pot inspira alte femei în domeniu. Este un domeniu care oferă multe satisfacţii şi, dacă eşti pasionat, pot fi făcute multe lucruri”, a zis americanca. Ea a spus că acum este mult mai interesată de partea didactică a carierei sale. Ghez predă la UCLA.

Vă readucem aminte că valoarea premiului Nobel este de 9 milioane de coroane suedeze (aproximativ 873.000 de euro). Acesta este împărţit, dacă există mai mulţi laureaţi ai unui singur premiu. Premiul Nobel pentru Fizică este acordat de Academia regală de ştiinţe din Suedia.

De altfel, fizica a fost primul domeniu menţionat de Alfred Nobel în testamentul lui din 1895. La finalul secolului XIX, mulţi considerau fizica drept cea mai importantă dintre ştiinţe şi, probabil, Nobel a văzut-o la fel. Propriile lui cercetări au fost strâns legate de fizică.

Între anii 1901 şi 2019 au fost acordate 113 premii Nobel pentru Fizică. Din total, 47 au fost acordate câte unui cercetător. Trei femei se regăsesc în lista laureaţilor: Marie Curie (1903), Maria Goeppert-Mayer (1963) şi Donna Strickland (2018). Acum , acestei galerii i se alătură și Andrea Ghez.

John Bardeen este singurul om de ştiinţă care a primit Nobelul pentru Fizică de două ori. Un alt detaliu interesant este că cel mai tânăr laureat a fost Lawrence Bragg, în vârstă de 25 de ani.

Acesta a fost recompensat în 1915 împreună cu tatăl său. Cel mai vârstnic a fost Arthur Ashkin (96 de ani), laureat în 2018. Canadianul James Peebles şi elveţienii Michel Mayor şi Didier Queloz au fost laureaţii premiului Nobel pentru Fizică pe 2019, pentru contribuţia la înţelegerea evoluţiei universului şi a locului Pământului în cosmos.

Sezonul Nobel 2020 va continua miercuri, cu premiul pentru Chimie. Laureatul premiului Nobel pentru Literatură va fi anunţat pe 8 octombrie, iar pentru Pace, pe 9 octombrie. Premiul Riksbank Sveriges în Ştiinţe Economice, acordat în memoria lui Alfred Nobel, va fi anunţat pe 12 octombrie.