Ministrul educaţiei a menţionat că raportul experţilor OCDE subliniază importanţa legii salarizării profesorilor în funcție de performanţa lor în cariera didactică, dar a subliniat că această implementare nu poate fi realizată cu o abordare simplistă.
Ligia Deca a explicat că acest proces este complex şi necesită o analiză detaliată. Raportul, parte a unui contract de asistenţă tehnică, a sugerat corelarea salarizării cu standardele de performanţă şi progresul în carieră, dar discuţiile pe această temă nu s-au oprit niciodată.
În prezent, se desfăşoară discuţii tehnice în cadrul unui proiect european pentru a detalia profilul cadrelor didactice şi standardele de performanţă asociate diferitelor etape ale carierei.
Ligia Deca a evidenţiat importanţa detaliilor în legătură cu parcursul profesional al profesorilor, inclusiv pentru cei care își dedică cariera mentoratului sau managementului şcolar.
„Avem un raport el experţilor OCDE – el a făcut parte dintr-un contract de asistenţă tehnică – care ne semnalizează că într-adevăr salarizarea ar trebui legată de standarde de performanţă în cariera didactică, standarde care să fie asociate inclusiv cu progresul în carieră. În contextul discuţiilor despre noua lege a salarizării unitare avem discuţii şi pe regândirea gradaţiei de merit şi pe regândirea treptelor de salarizare, discuţiile nu s-au oprit niciodată.
Acum însă avem un raport tehnic, cel lansat împreună cu colegii de la Comisia Europeană şi de la OCDE şi urmează să adâncim discuţia tehnică, mai ales că noi avem, într-un proiect european, deja lucrat un profil al cadrului didactic, el trebuie detaliat pe niveluri de carieră şi pe tipologie de parcurs în cariera didactică”, a spus Ligia Deca luni, 11 martie la Alba Iulia.
Implementarea acestor schimbări trebuie să fie în concordanţă cu complexitatea procesului, având în vedere că evaluarea performanţei în domeniul educaţiei nu este simplă şi necesită o abordare multidimensională, mai spus ministrul educației.
„De exemplu, una sunt profesorii care se concentrează pe o carieră de mentorat pentru viitorii profesori, alta este atunci când mergi pe o carieră de management şi devii director de şcoală. Deci trebuie să detaliem toate aceste etape de dezvoltare din carieră care sunt standardele de performanţă pentru ele şi apoi să legăm acest lucru de salarizare. (…) Nu este simplu, nu se poate face peste noapte pentru că dorim ca salarizarea să fie una echitabilă”, a mai adăugat Ligia Deca.
În ceea ce priveşte discuţiile despre salarizarea bazată pe performanţă, Ligia Deca a subliniat că acestea trebuie să fie susţinute de date detaliate şi că trebuie să se asigure că procesul este echitabil. Este un proces care necesită timp şi implică o abordare riguroasă pentru a asigura o implementare eficientă şi echitabilă a schimbărilor propuse.