News

Scandal în Biserica Ortodoxă, în jurul Paştelui. Mitropolitul Clujului vrea un nou calcul al datei de sărbătorire, ÎPS Teodosie se opune categoric

Scandal în Biserica Ortodoxă, în jurul Paştelui. O propunere ca sărbătoarea Învierii Domnului să fie mutată pe stil nou a iscat replici din partea unor înalți prelați.
10.04.2023 | 16:12
Scandal in Biserica Ortodoxa in jurul Pastelui Mitropolitul Clujului vrea un nou calcul al datei de sarbatorire IPS Teodosie se opune categoric
Scandal în Biserica Ortodoxă, în jurul Paştelui. Mitropolitul Clujului susține propunerea ca Paștele Ortodox să fie celebrat odată cu cel Catolic. Sursa foto: hepta.ro / colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Scandal în Biserica Ortodoxă, în jurul Paştelui. Mitropolitul Clujului susține o propunere ca Paștele ortodox să fie celebrat odată cu cel catolic. În schimb, ÎPS Teodosie se opune categoric.

Scandal în Biserica Ortodoxă, în jurul Paştelui. Mitropolitul Clujului susține propunerea ca Paștele Ortodox să fie celebrat odată cu cel Catolic

Duminică, în prima zi a Paștelului catolic, fostul ministru de externe Teodor Baconschi și profesorul Adrian Papahagi, au cerut, prin mesaje pe rețelele de socializare, ca BOR să celebreze Paștele odată cu catolicii și protestanții. Ulterior, Cristian Preda, decanul Facultății de Științe Politice a Universității din București, s-a alăturat propunerii.

ADVERTISEMENT

Un nume important din Biserica Ortodoxă Română, mitropolitul Clujului, IPS Andrei Andreicuț, susține demersurile acestor intelectuali. El afirmă că BOR ar trebui să sărbătorească Paștele în același timp cu țările din Vest, după calendarul gregorian.

Sigur ca am dori din tot sufletul să se poată repara calendarul și apreciem demersul profesorului Papahagi. Necazul este că în 1922, demersul corect al Bisericii Ortodoxe a fost judecat așa cum nu trebuie și o minoritate, mai ales din Moldova, s-a despărțit de biserică și sunt acum așa numită Biserică Stilistă.

ADVERTISEMENT

Ar fi minunat dacă s-ar reuși acest lucru și s-ar trece pe stil nou și cu sărbătorile pascale. Celelalte sărbători cu dată fixă, cum este Crăciunul, le ținem pe stil nou, doar cele legate de Paști le ținem pe stil vechi.

Dreapta credință e importantă. Patriarhia Ierusalimului este pe stil vechi, iar noi, ortodocșii, sărbătorim Paștile pe stil vechi, dar sfânta lumină la Ierusalim la aceste Paști pe stil vechi coboară.

ADVERTISEMENT

Eu cred că și dacă am sărbători pe stil nou, și am fi în comuniune cu țările din Vest, eu cred că tot sfânta lumină ar coborî, datorită credinței noastre la Paști. Ne rugăm la Dumnezeu ca acest lucru să se repare”, a spus IPS Andrei, pentru Cluj24.

ÎPS Teodosie se opune categoric

Luni, 10 aprilie, o reacție pe acest subiect a avut și Arhiepiscopul Tomisului. ÎPS Teodosie se opune vehement propunerii. El l-a contrat pe Teodor Baconschi căruia i-a transmis că nu are habar de ceea ce spune.

ADVERTISEMENT

”Cred că nu știe ce spune (n.r. Baconschi). Noi respectăm toate cele trei condiții de la Sinodul I Ecumenic, înscrise într-un canon, al sărbătoririi Paștelui, adică să fie după echinocțiul de primăvară, după Paștele Evreilor și după lună plină. Dacă una din aceste condiții nu se împlinește, se amână o lună, ca să fie toate împlinite.

De aceea, perioada la care variază data Paștelui este de cinci săptămâni. Catolicii, în primul rând, au uneori Paștele înainte de Paștele Evreilor. Adevărat este că noi sărbătorim Paștele după calendarul neîndreptat, că așa a hotărât Sinodul de la Constantinopol, când s-a îndreptat calendarul în partea de Răsărit, în partea de Apus s-a îndreptat calendarul în secolul al XVII-lea, dar acolo este Paștele adevărat, unde vine Sfânta Lumină”, a spus ÎPS Teodosie, conform Focuspress.

Același ÎPS Teodosie a mai precizat că Lumina care coboară la ortodocși este ”realitate” și că îi compătimește pe catolici. ”Au catolicii Sfânta Lumină? N-au. Au alții? N-au. Toți se adună la Lumina ortodocșilor și strigă adevărata Lumină a ortodocșilor, dar nu îndrăznesc să vină, că este greu la ortodocși, că sunt posturi mari, aspre, metanii, rânduieli de slujbă mai lungi, le place să proclame într-un cuvânt, dar este greu să ții rânduiala că cere jertfă multă.

Totul este simbol, au Lumină materială. Lumina care coboară la noi este realitate, nu simbol. Nu vreau să îi judec, că nu este treaba mea, doar îi compătimesc”, a mai adăugat Arhiepiscopul Tomisului.

ADVERTISEMENT