News

Scandalul podului de la Luțca. CJ Neamț a ignorat expertiza tehnică făcută în 2018 ce recomanda lucrări ample de refacere

Podul de la Luțca a fost supus unei expertize în anul 2018, în urma căreia erau recomandate lucrări ample de consolidare, însă CJ Neamț nu a luat în considerare recomandările expertului.
11.06.2022 | 18:44
Scandalul podului de la Lutca CJ Neamt a ignorat expertiza tehnica facuta in 2018 ce recomanda lucrari ample de refacere
Podul peste Siret s-a prăbușit la 6 luni de la inaugurare/ Foto: Inquam Photos - Ionut Corfu
ADVERTISEMENT

În expertiza tehnică a podului de la Luțca erau menționată problemele grave de siguranță ale construcției și erau recomandate două soluții de consolidare a acesteia, potrivit documentului publicat de Libertatea.

Podul de  la Luțca a fost prost construit în anii 70

Expertiza tehnică a fost făcută în februarie 2018 de către inginerul Cristian-Claudiu Comisu, la cererea Consiliului Județean Neamț, iar rezultatele arătau că era nevoie de lucrări serioase de  refacere a podului, mult mai complexe decât cele care au fost făcute ulterior și care au dus la prăbușirea sa.

ADVERTISEMENT

Se înregistrează o stare de fisurare generalizată la nivelul întregului tablier”, a constatat inginerul Comisu, tablierul fiind structura podului pe care se află calea de circulație și asfaltul.

Podul a fost prost făcut de la bun început. Proiectul a fost realizat în 1969 de către Institutul de Proiectări pentru Transporturi, podul fiind conceput cu o lungime de 217 metri  și trei deschideri. Construcția efectivă a avut loc în 1971-1973, iar la numai câțiva ani au apărut primele probleme: o deformație a tablierului care, treptat, avea să ajungă la 38 de centimetri pe deschiderea centrală precum și fisuri ale elementelor de rezistență ale suprastructurii.

ADVERTISEMENT

Problemele au făcut ca încă din 1976, podul să intre într-un program de monitorizare specială, însă reparațiil capitale nu au fost făcute.

Tablierul prezintă o săgeată pronunțată în deschiderea centrală, cu o valoare măsurată în iunie 2017, de 38 cm, care s-a stabilizat în ultimii circa 10 ani. Valoarea săgeții maxime măsurate în deschiderea centrală a tablierului depășește cu mult valoarea săgeții maxim admise și nu satisface condițiile impuse de exploatarea normală a podului”, se arată în expertiză. Degradarea podului era atât de amplă încât nu mai respecta un normativ din 2013 privind structurile de poduri și podețe.

ADVERTISEMENT

Se înregistrează o stare de fisurare generalizată la nivelul întregului tablier, cu valori în secțiunile caracteristice (secțiunea centrală și pe pile) peste valorile admise și nu satisface condițiile impuse de exploatarea normală a podului la Starea de deformație”, se spune în document.

Inginerul Cristian-Claudiu Comisu enumera problemele pe care le-a constatat în urmă cu patru ani: lipsa betonului de acoperire a armăturilor, armături neacoperite și ruginite, măcinarea betonului, defecte de suprafață la toate elementele, crăpături în tablier, infiltrație apei și deformarea tablierului. Aceste probleme afectau inclusiv pilonii de susținere ai podului

ADVERTISEMENT

O problemă suplimentară era reprezentată de malurile râului Siret. Nu se făcuseră lucrări de apărare a malurilor dinspre Luțca, iar cele dinspre Sagna erau erodate. De asemenea, gurile de scurgere erau incorect amplasate și se înfundaseră. Vegetația a crescut pe trotuarele pietonale, parapetele de siguranță lipsea.

Propunerile făcute în expertiză au fost ignorate

După ce a constatat prezența unor „defecte și degradări foarte grave”, inginerul Comisu propunea câteva măsuri urgente de siguranță, care să preceadă lucrările ample de refacere: restricție de viteză de maximum 30 km/h, o distanță de 80 de metri între mașinile de pe pod și interzicerea traficului greu.

În ce privește lucrările de refacere, expertul propunea două soluții pentru podul de la Luțca: fie reparații capitale la tablierul existent și construirea câtorva piloni de susținere în plus, fie înlocuirea completă a suprastructurii podului, variană în care ar putea fi păstrați pilonii existenți. Comisu recomanda a doua variantă.

Surse citate de Libertatea susțin că CJ nu a folosit niciuna din variantele propuse, iar după o altă expertiză, s-a recurs la un proiect de reparație mult mai restrâns care, în final, a dus la prăbușirea podului.

Faptul că proiectul după care s-au făcut lucrările de reparații nu ținea seama de expertiza lui Comisu a fost confirmat chiar de către patronul firmei care a făcut lucrările, Darcons SRL.

Noi n-am dezvelit hobanele să vedem ce se întâmplă cu armăturile din interiorul hobanelor. Am respectat în totalitate proiectul pus la dispoziție. Nu s-a umblat la structura de rezistență aproximativ 99% deloc, deci am făcut numai un fel de modernizare și reabilitare a podului, inclusiv tencuieli la grinzi, inclusiv la placa de pe pod s-a făcut nouă. S-au făcut modernizări, dar fără a se umbla la structura de rezistență”, a declarat, la Digi24, Romică Rotaru.

ADVERTISEMENT