România ar putea scăpa în 15 mai de starea de urgență, însă va intra în stare de alertă. Această reglementare este necesară pentru a putea păstra anumite restricții impuse populației. Acest scenariu ar fi luat în considerare de guvernanți în acest moment, pentru a păstra pârghiile legale de menținere a restricțiilor.
Dacă s-ar renunța peste noapte la starea de urgență, românii ar putea face orice fără să existe riscul de a fi trași la răspundere.
În aceste condiții, cu toate că măsurile de relaxare vor fi aplicate începând cu 15 mai, oamenii vor avea destule reguli de respectat pentru a nu risca întoarcerea pandemiei de coronavirus.
Astfel, Guvernul ar putea institui starea de alertă, pentru a avea cadrul legal de a menține anumite măsuri de distanțare socială.
De exemplu, oamenii vor fi obligați să poarte în continuare măști de protecție în spații publice închise, cum ar fi magazinele sau autobuzele.
Totuși, ce este starea de alertă? Aceasta se va declara pe baza Ordonanței de Urgență nr. 21/2004 și se referă la punerea de îndată în aplicare a planurilor de acţiuni şi măsuri de prevenire, avertizare a populaţiei, limitare şi înlăturare a consecinţelor situaţiei de urgentă. Situația de urgență, potrivit Ordonanţei de Urgenţă nr. 21/2004 reprezintă un eveniment excepţional, cu caracter nonmilitar, care prin amploare şi intensitate ameninţă viaţa şi sănătatea populaţiei, mediul înconjurător, valorile materiale şi culturale importante, conform Mediafax.
Este, pe scurt, o treaptă sub starea de urgență, luând în considerare anumite restricții impuse populației sau decizii luate de guvern în vreme de criză. De exemplu, în cazul stării de necesitate și război sau de asediu, măsurile ar fi infinit mai drastice, însă acest scenariu ipotetic nu este luat în considerare în vremuri de pace.
Referitor la starea de alertă, de menționat că în localităţi, starea de alertă o poate declara doar primarul cu aprobarea prefectului. Decizia la nivel de județ e luată de prefect, dar e aprobată de MAI. Legea permite acordarea unor ajutoare de urgență dar și evacuarea unor localități în caz de dezastru natural.
Potrivit articolului 4 din OUG nr. 21/2004, pe durata situaţiilor de urgenţă sau a stărilor potenţial generatoare de situaţii de urgenţă se întreprind, în condiţiile legii, după caz, acţiuni şi măsuri pentru:
Respectând prevederile art. 53 din Constituţia României, republicată, anumite drepturi sau libertăţi fundamentale pot fi restrânse. Aici poate fi vorba despre libertatea de circulație, inviolabilitatea domiciliului, interzicerea muncii forţate, dreptul de proprietate privată ori la protecţia socială a muncii.
Pentru români, deja obișnuiți cu starea de urgență, starea de alertă nu va însemna mare lucru. Pentru Guvern, această stare le va permite cadrul legal să mențină anumite restricții cum ar fi obligativitatea purtării de măști, închiderea restaurantelor sau dentiștilor, închiderea parcurilor.