News

STB și Metrorex, prețuri mari în condiții inumane. Ce scumpiri îi așteaptă pe români de la toamnă

Luna august a debutat cu o creștere a prețurilor unui serviciu indispensabil pentru români: transportul public
03.08.2021 | 16:59
STB si Metrorex preturi mari in conditii inumane Ce scumpiri ii asteapta pe romani de la toamna
STB și Metrorex, prețuri mari în condiții inumane. Ce scumpiri îi așteaptă pe români de la toamnă Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Luna august debutează cu scumpiri care îi lovesc pe români acolo unde îi doare mai rău: la economii. Astfel, STB și Metrorex devin ultimele companii care au decis să opereze măriri de prețuri, mergând în felul acesta pe ceea ce pare să fie tendința ultimei perioade și linia oficială a coaliției de guvernare.

Scumpirea transportului public s-a făcut, însă, atenție, în urma unui studiu de oportunitate al PMB. Astfel, s-a decis că românii trebuie să scoată 3 lei pentru una bucată călătorie cu autobuzul, tramvaiul sau metroul, prețul fiind în acest moment universal.

ADVERTISEMENT

Prețuri de lumea întâia pentru condiții de lumea a treia

Aceste scumpiri nu vin însă la pachet și cu o îmbunătățire a condițiilor de călătorie, așa cum se întâmplă în țările civilizate. Dimpotrivă, bucureștenii merg, spre exemplu, cu aceleași tramvaie de acum 40-50 de ani, în vreme ce municipalitatea ieșeană tocmai a achiziționat și pus pe șine primele tramvaie moderne produse în Polonia.

Firma poloneză producătoare a acestor tramvaie, PESA, va furniza de altfel aceleași modele orașelor Cluj și Craiova, în vreme ce Bucureștiul a optat pentru participația româno-chineză Astra Vagoane Călători – CRCC Qingdao Sifang.

ADVERTISEMENT

Chiar și așa, însă, bucureștenii nu vor vedea primul tramvai nou mai devreme de vara anului viitor, după cum a anunțat chiar primarul Capitalei, Nicușor Dan. Până atunci, locuitorii Bucureștiului vor continua să călătorească în condiții greu de descris pentru o capitală europeană, fără aer condiționat, în mijloace de transport care de multe ori pun în pericol siguranța pasagerilor.

Cât despre îmbunătățirile aduse flotei de vehicule, acestea nu au fost foarte multe nici pe vremea vechii administrații. Așa cum știm, aceasta a optat, în ciuda numeroaselor probleme, pentru autocarele Otokar produse de turci, fără a face însă o diferență notabilă în ceea ce privește confortul călătorilor.

ADVERTISEMENT

Transportul, doar unul dintre domeniile care înregistrează scumpiri

Din păcate, însă, creșterile de prețuri operate de STB și Metrorex, cu oblăduirea decidenților, nu sunt singurele care îi afectează pe români. Astfel, după cum arăta recent Institutul Național de Statistică (INS), energia electrică, uleiul comestibil și serviciile de igienă și cosmetică înregistraseră cele mai mari scumpiri în luna mai a acestui an, comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior.

De asemenea, prețul combustibilului la pompă este iarăși un aspect la care românii au ajuns să strângă din dinți. Astfel, dacă la momentul preluării guvernării de către coaliția PNL-USR PLUS-UDMR, prețul unui litru de benzină era de puțin peste 4.6 lei, în acest moment acesta bate serios înspre pragul psihologic de 6 lei.

ADVERTISEMENT

Nu este de mirare, în acest sens, că PSD, principalul partid de opoziție, i-a somat public pe guvernanți să pună stop tăvălugului de scumpiri. Astfel, conform unui mesaj transmis public pe canalele oficiale ale partidului, formațiunea a arătat că “primele șase luni din acest an au adus cea mai mare creștere a prețurilor din ultimii 13 ani“.

Toamna anului 2021 ar putea aduce scumpiri și mai mari

Un aspect și mai puțin plăcut, însă, este acela conform căruia, chiar și cu aceste creșteri de prețuri, toamna ar putea veni cu scumpiri și mai mari. Iar acestea vor viza bunuri de larg consum pe care românii le consumă zi de zi, cum ar fi pâinea, laptele, carnea etc. etc.

O analiză recentă a Asociației Energia Inteligentă arată, de altfel, că scumpirea prețului gazelor naturale marfă, inevitabilă după liberalizarea pieței de profil, va atrage după sine o scumpire în lanț cuprinsă între 10 și 30% la toate produsele.

Și, ca și cum asta nu ar fi de ajuns, românii vor trebuie să scoată mai mulți bani din buzunar inclusiv la achiziționarea de locuințe. Astfel, o analiză recentă Imobiliare.ro arată că prețurile solicitate de vânzătorii de locuințe în al doilea trimestru din 2021 “au consemnat cel mai mare avans de la declanșarea pandemiei încoace“.

“Cheltuielile aprobate de autorități se vor reflecta în prețul la raft“

Confirmând analiza FANATIK, analistul economic Adrian Bența a declarat de altfel în exclusivitate pentru publicația noastră: “mă aștept ca pe termen mediu cam toate bunurile să aibă creșteri de prețuri, iar cauzele sunt obiective, chiar dacă nu ne plac: noi importăm mai mult decât exportăm, consumăm mai mult decât producem și atunci avem creșteri ale prețurilor din cauza devalorizării raportului leu-euro.“

Iar dacă balanța exporturi-importuri poate reprezenta o cauzalitate savantă pentru omul de rând, analistul Adrian Bența a explicat în continuare cum vom fi afectați, concret: “Vedem că toate cheltuielile de la începutul anului, și mă refer la cele aprobate de autorități, creșterea prețului la gaze și la energia electrică, creșterea salariului minim, e adevărat, nu foarte mult, dar este o creștere, toate acestea se vor reflecta în prețul la raft“.

În ciuda scumpirilor, cursul euro ar putea rămâne identic

O altă discuție care animă economiștii și politicienii deopotrivă este cursul leului, previzionat în nenumărate rânduri de analiștii economici ca urmând să explodeze în viitorul apropiat.

Și în acest caz, însă, analistul economic Adrian Bența a lămurit lucrurile în exclusivitate pentru cititorii FANATIK: “Din punctul de vedere al leului nu cred că va atinge 5 lei, pentru că avem în spatele leului Banca Națională care, de bine de rău, chiar a protejat leul. Observații din acestea că un euro va fi 5 lei le avem în discuție undeva de la sfârșitul anului 2017, începutul anului 2018. Ei uite că au trecut aproape trei ani și nu s-a atins acest prag psihologic de 5 lei.“    

Chiar și în aceste condiții, însă coroborând toate aceste informații economice cu preocuparea aproape exclusivă a coaliției de guvernare pentru dispute interne, nu este, prin urmare, exclus să avem parte de o toamnă fierbinte din punct de vedere social.

Adică exact ceea ce România nu are nevoie în momentul unui potențial val patru al pandemiei.

ADVERTISEMENT