Românii au intrat în febra Sărbătorilor, iar magazinele sunt mai pline decât în oricare anotimp, cumpărăturile pentru masa de Crăciun mergând mână în mână cu darurile pentru cei dragi. Revolut, aplicația financiară globală cu peste 3,3 milioane de clienţi în România, a realizat alături de Dynata un studiu despre cadourile de Crăciun, fie că sunt ele axate pe lux sau pe îndeplinirea unor dorințe financiare.
De altfel, dacă de Crăciun s-ar împlini și dorințele legate de bani, românii ar pune pe primele două poziții pe lista către Moșul o mărire de salariu (24%) și dobândirea de cunoștințe despre cum să-și sporească resursele financiare (24%).
Pe locul trei se află rambursarea împrumuturilor, 21% dintre respondenţi punând-o pe lista dorinţelor de Sărbători. În continuare, 13% dintre români i-ar cere lui Moşul o inflație mai mică, pentru 8% taxele mai reduse sunt primordiale, iar 3% ar cere dobânzi mai mari la contul lor de economisire.
Studiul a fost realizat în rândul a 1.000 de respondenți români, în septembrie 2023, pe un eșantion reprezentativ după vârstă, gen și regiune geografică, pentru populația de peste 18 ani din România. Studiul a mai fost derulat în Australia, Belgia, Brazilia, Bulgaria, Franța, Ungaria, Italia, Letonia, Lituania, Polonia, Portugalia, Singapore și Spania. Eșantionul global a avut 14.002 respondenți.
În consecință, o comparație cu celelalte țări arată că cât de diferite sunt așteptările românilor față de ale altor cetățeni țări. Astfel, lituanienii (13%) și bulgarii (15%) sunt mai puțin interesați să-și ramburseze împrumuturile decât portughezii (27%) și australienii (26%), românii aflându-se între aceste extreme.
Pe de altă parte, brazilienii (29%), lituanienii (26%) și spaniolii (26%) şi-ar dori să găsească sub bradul lor de Crăciun un cadou sub forma unei creșteri de salariu. În acelaşi timp, francezii (32%) și ungurii (23%) visează la o inflație mai mică, în timp ce belgienii (16%) și lituanienii (14%) îi cer lui Moș Crăciun impozite mici. 10% dintre australieni și 9% dintre locuitorii din Singapore ar dori ca dobânda la conturile de economii să fie mai mare.
Întrebaţi dacă este luxul o opțiune pentru cadourile de Crăciun, 48% dintre românii chestionați în studiul Revolut cred că în zilele noastre luxul înseamnă să ai suficiente resurse pentru a călători oriunde îți dorești, pe tot parcursul anului. Aceasta este percepția actuală a luxului în rândul consumatorilor locali şi este vizibilă și în comportamentul clienților Revolut: bugetul pentru serviciile turistice alocat în perioada ianuarie – noiembrie 2023 a crescut cu 67%, la peste 1,8 miliarde de lei, față de perioada similară a anului anterior. Astfel, un client Revolut din România a cheltuit, în medie, în perioada 1 ianuarie – 30 noiembrie 2023, peste 934 de lei pe lună pentru turism, față de 876 de lei pe lună în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Pentru 40% dintre români, timpul în sine este un lux, iar a avea mai mult timp pentru cei dragi și pentru propriile pasiuni este pe locul al doilea între asocierile făcute de respondenți cu ideea de lux. Abia pe locul al treilea se află bunurile personale valoroase, cum ar fi proprietățile imobiliare, mașinile scumpe sau bărcile (32%).
În decembrie 2022, clienții Revolut din România au realizat peste 150.000 de plăți către comercianți din categorii precum: bijuterii, ceasuri și pietre prețioase, antichități și obiecte de artă, croaziere, cluburi de golf, cosmetice și parfumuri, iar suma medie cheltuită de un român cu Revolut pentru a achita astfel de bunuri a crescut cu 27% în decembrie 2022 față de decembrie 2021, după cum indică datele interne ale Revolut.
Pentru 22% dintre respondenții români, accesul la diverse instrumente de investiții este o altă fațetă a luxului (investiții în acțiuni, criptomonede, metale prețioase) şi doar 17% cred că luxul se mai referă la mărci premium, de exemplu de haine, cosmetice sau bijuterii. Acest lucru oferă un indiciu despre ceea ce ar putea avea mai multă valoare în contextul cadourilor de Crăciun.
Utilizatorii Revolut pot investi, direct în aplicație, atât în metale prețioase (aur, argint, platină și paladiu), cât și pe bursele europene sau americane, prin intermediul produselor de trading oferite de entitatea lituaniană din grup, Revolut Securities Europe UAB. Peste 330.000 de clienți români utilizează deja Revolut pentru tranzacționarea acțiunilor a peste 2.200 de companii americane listate pe bursele din SUA, peste 100 de companii listate în Europa și mai mult de 150 de ETF-uri. 23% dintre clienții care tranzacționează cu Revolut sunt femei, iar 67% bărbați. 39% au între 35-44 de ani.