News

UE începe războiul stupid cu camionetele din SUA. „Sunt prea mari și aduc moartea pe șosele”

Militanții UE se înrolează în războiul economic cu SUA: Pick-up-urile americane sunt prea mari deci moartea pe drumurile europene
13.10.2023 | 19:27
UE incepe razboiul stupid cu camionetele din SUA Sunt prea mari si aduc moartea pe sosele
Pick-up-urile se bucură de mare succes în SUA, înn timp ce în UE par să fie oile negre pe șosele / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Mașini americane de tip pick-up, 4×4 cu vocații și utilitare, de dimensiuni mari, ar putea aduce ratele mortalității rutiere americane pe drumurile europene, au denunțat militanții de pe vechiul continent care se opun acestor tipuri de autovehicule.

Dodge Ram, elefantul în magazinul european de porțelan

Războiul economic dintre SUA și UE tinde să capete aspecte nebănuite, la granița dintre hilar și ilogic. Mai nou, europenii iau în vizor pick-up-urile americane, un tip de vehicul extrem de prizat peste ocean. Astfel, activiștii cer ca Bruxelles umple o „lacună” în importul de mașini americane „supradimensionate”.

ADVERTISEMENT

Camionetele americane periculoase și poluante de tip pick-up intră din ce în ce mai des în Uniunea Europeană datorită unei lacune în normele UE, au avertizat activiștii într-o scrisoare adresată celor cinci comisari europeni. Numărul de vehicule de teren omologate pentru drumurile UE grație unei proceduri destinate vehiculelor care ies din normele europene a crescut brusc, de la 2 900 în 2019 la 6 800 în 2022.

Iar pick-up-ul Dodge Ram, cu o lungime de aproape 6 metri, o înălțime de 2 metri și o greutate de peste 2. 600 de kilograme, reprezintă aproximativ 60 % dintre acestea. Pick-up-ul este fabricat de o filială a grupului Stellantis.

ADVERTISEMENT

Sunt „intrinsec periculoase”

„UE trebuie să închidă serviciile tip drive-thru ar lăsa să intre un număr mare de vehicule pick-up de mari dimensiuni, de tip american”, care sunt „intrinsec periculoase”, a declarat Ceri Woolsgrove, oficial al Federației europene a cicliștilor. Vehiculele masive din SUA sunt în special periculoase și mortale pe străzile din Europa, au avertizat organizațiile care reprezintă bicicliștii, pietonii, consumatorii, scrie Politico.

Dar și orașele, grupul de siguranță rutieră ETSC și lobby-ul pentru transporturi ecologice Transport & Environment, într-o scrisoare comună adresată comisarului pentru piața internă, Thierry Breton, și colegilor săi din domeniul transporturilor, acțiunii climatice, mediului și justiției.

ADVERTISEMENT

Cu o parte frontală „adesea mai înaltă decât un copil de 10 ani”, pick-up-urile americane limitează vizibilitatea, sunt dificil de manevrat (?) și „este dovedit (?) că ucid și rănesc grav alți participanți la trafic cu o rată alarmant mai mare decât cea a mașinilor obișnuite atunci când sunt implicate în accidente”, au scris aceștia într-o scrisoare trimisă miercuri seara.

„Un import american letal”

„Un import american letal își face loc pe străzile Europei”, a comentat James Nix, managerul pentru vehicule al Transport & Environment. La începutul acestui an, institutul belgian de siguranță rutieră VIAS a concluzionat că, deși șoferii unui pick-up au mai puține șanse de a fi răniți într-un accident, persoanele pe care le lovesc riscă mult mai mult să fie rănite grav și mortal.

ADVERTISEMENT

Un pieton sau un biciclist lovit de un pick-up are cu 90% mai multe riscuri de a fi rănit grav și cu aproape 200% mai multe riscuri de a muri decât dacă ar fi fost lovit de o mașină „normal” (adică europeană), potrivit analizei datelor privind accidentele efectuate de institut.

Grupurile americane au ajuns la o concluzie similară: Studiile efectuate de Insurance Institute for Highway Safety au sugerat că șoferii de vehicule mai mari provoacă mai multe pagube atunci când intră în coliziune cu un pieton. De asemenea, acești șoferi sunt mai susceptibili să lovească pietoni.

National Highway Traffic Safety Administration a estimat că 42.795 de persoane au murit pe drumurile americane în 2022. UE a înregistrat 19.917 decese pe șosele în 2021. „Camionetele de mare putere și supradimensionate din America sunt acum aici cu miile, datorită unei lacune care împiedică eforturile UE de a face drumurile noastre mai sigure și mai curate”, a declarat Antonio Avenoso, directorul executiv al grupului de siguranță rutieră ETSC.

„UE și statele membre trebuie să colaboreze pentru a elimina această lacună și pentru a se asigura că această invazie nedorită nu subminează obiectivele noastre de siguranță rutieră și de mediu”, a adăugat el.

Portița UE pentru SUA

Normele UE privind omologarea de tip stabilesc procesul de certificare a conformității unui vehicul cu standardele de siguranță și de mediu, dar dealerii de vehicule pot importa din afara blocului comunitar vehicule care nu sunt omologate pentru a fi vândute pe piața UE, parcurgând o procedură de omologare individuală a vehiculelor.

Grupurile adverse au avertizat însă că standardele pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele prin acest proces nu numai că sunt sub nivelul normelor UE, dar o actualizare pe care o pregătește Comisia Europeană ar putea să le slăbească și mai mult.

Printre cerințele de siguranță ale blocului comunitar pentru vehiculele omologate de tip UE care nu ar fi necesare în cadrul omologării individuale a vehiculelor se numără frânarea automată de urgență, asistența inteligentă la viteză, asistența la frânare, sistemele de avertizare în caz de distragere a atenției și serviciile de înregistrare a datelor despre evenimente, se arată în scrisoarea respectivă.

De asemenea, omologarea individuală a vehiculelor permite ca pick-up-urile importate să evite legislația UE privind clima, deoarece emisiile acestora nu sunt luate în considerare în cadrul obiectivelor climatice ale constructorilor de automobile, s-au plâns organizațiile. „UE interzice diferite importuri alimentare, dar oferă totuși o portiță pentru camionete monstruoase care nu respectă standardele europene de siguranță și poluare”, a declarat Nix de la T&E. „Politicienii trebuie să acopere aceste lacune acum pentru a salva vieți”.

ADVERTISEMENT
Tags: