News

Un parc fotovoltaic de 70 hectare va fi construit pentru Aeroportul Otopeni. Cum se vor cheltui peste 1,3 miliarde de euro

La Aeroportul Internațional Henri Coandă se va construi un parc fotovoltaic care va asigura consumul uriaș de energie electrică.
08.07.2023 | 07:45
Un parc fotovoltaic de 70 hectare va fi construit pentru Aeroportul Otopeni Cum se vor cheltui peste 13 miliarde de euro
Parcul fotovoltaic de la Aeroportul Otopeni va costa aproximativ 4,5 milioane euro Colaj: FANATIK, Sursa foto: Facebook CNAB, Hepta
ADVERTISEMENT

Aeroportul Internațional Henri Coandă București (AIHCB) va beneficia de investiții de peste 1,3 miliarde de euro până la finalul anului 2030. Una dintre acestea vizează instalarea de panouri fotovoltaice pe un teren de aproximativ 70 de hectare aflat în apropierea pistelor, construirea parcului fotovoltaic și lucrările de racordare a acestuia la Uzina electrică a aeroportului având un buget de aproximativ 4,5 milioane de euro.

Aeroportul Otopeni consumă energie electrică de peste 34.000 MWh/an

Până atunci, Compania Națională Aeroporturi București (CNAB), care administrează activitatea aeroportului de la Otopeni, a publicat, pe 29 iunie 2023, un anunț de participare la o licitație în urma căreia se va atribui contractul „Studiu de fezabilitate pentru instalarea de panouri fotovoltaice și racordarea lor la uzina electrică de la AIHCB”, conform datelor consultate de FANATIK pe platforma achizițiilor publice.

ADVERTISEMENT

Valoarea contractului este de 130.000 euro. Studiul de fezabilitate va cuprinde fundamentarea necesității și oportunității investiției, precum și soluțiile funcționale, tehnologice, constructive și economice pentru această investiție. De asemenea, studiul de fezabilitate va stabili și principalii indicatori tehnico-economici ai investiției, care, ulterior, vor fi supuși aprobării.

În contextul crizei energetice la nivel mondial din această perioadă, precum și necesitatea de producere de energie verde cu costuri mici, CNAB intenționează să dezvolte un parc fotovoltaic. Principalele resurse de energie (utilități) care deservesc echipamentele componente de asigurare a condițiilor de confort clădiri cât și a celor specifice operațiunilor de trafic aerian sunt energia electrică și gazul metan”, se menționează în caietul de sarcini.

ADVERTISEMENT

„În prezent, consumul de energie electrică la Aeroportul Internațional Henri Coandă este aproximativ 34.000-43.000 MWh/an, aeroportul fiind considerat un mare consumator de energie. În conformitate cu prevederile Legii 121/2014 privind eficiența energetică, operatorii economici care consumă anual o cantitate de energie de peste 1.000 tone echivalent petrol (aproximativ 11.630MWh), au obligația să întocmească programe de îmbunătățire a eficienței energetice”, se mai arată în document.

Vor fi alocați 800 milioane euro pentru construcția unui nou terminal

„În aceste sens, unul din proiectele de investiții cu impact semnificativ asupra reducerii consumului de energie electrică, folosind sursa solară, este de instalare panouri fotovoltaice. Pentru edificarea acestui proiect a fost identificată o suprafață de aproximativ 70 hectare aflată la nord de pista 08L-26R. Altă zonă identificată se află la sud de pista 08R-26L”, au mai notat specialiștii în caietul de sarcini consultat de FANATIK.

ADVERTISEMENT

În această primăvară, CNAB a anunțat că Aeroportul Henri Coandă va beneficia, până la finalul anului 2030, de un buget de investiții de aproximativ 1,33 miliarde euro pentru modernizare și extindere. Până în 2027 vor fi alocați 2,5 miliarde lei (aproximativ 500 milioane euro) în modernizarea, extinderea și creșterea capacității operaționale a aeroportului existent.

Ceilați aproximativ 800 milioane euro vor fi alocați ulterior, pentru construcția unui nou terminal, proiect ce va fi derulat pe o perioada de 5 ani, cel mai probabil după finalizarea lucrărilor de modernizare și extindere a capacității actuale. Noul terminal va fi dezvoltat în 3 etape, în urma cărora vor rezulta construcții cu o suprafață totală de 200.000 metri pătrați.

ADVERTISEMENT

La Aeroporul Otopeni vor fi construite patru parcări cu 47,5 milioane euro

Acestea vor conține 50 de porți de îmbarcare, aproape 1,3 milioane metri pătrați de platforme, 532.000 metri pătrați de sisteme de căi de rulare, parcări multietajate cu 16.000 de locuri, un centru termic cu uzină electrică (2.000 metri pătrați), centrala termică (1.000 metri pătrați), statie de pompare a apelor uzate (200 metri pătrați) și rezervoare (900 mc), o remiză de pompieri (2.400 metri pătrați) și utilități.

Conform CNAB, etapa I a proiectului prevede investiții totale de 475,3 milioane de euro care includ construcția terminalului de pasageri (151,3 milioane de euro), platforma (87,9 milioane de euro), sistemul de căi de rulare (36,2 milioane de euro), drumuri de acces (35,5 milioane de euro), patru parcări supraetajate cu o capacitate de 3.300 locuri (47,5 milioane de euro), infrastructura auxiliară (21,1 milioane de euro) și alte facilități și zone comerciale complementare.

De asemenea, sunt prevăzute lucrări de modernizare a terminalelor AIHCB, care vor include reamenajarea interioară a zonei publice, terminale de sosiri și plecări (27,8 milioane de euro), modernizarea benzilor de bagaje plecări internaționale (31,2 milioane de euro), modernizarea echipamentelor de procesare a bagajelor de cală pe fluxul de sosiri (3,2 milioane euro), construcția unei stații de epurare (21,5 milioane de euro).

ADVERTISEMENT