Din 6 noiembrie, șoferii polonezi au blocat punctele de trecere ale frontierei dintre Polonia și Ucraina, astfel că mii de camioane din Ucraina au fost prinse în blocajul de la vamă. Doi șoferi ucraineni au murit luna trecută așteptând în vamă, iar un al treilea deces a fost anunțat sâmbătă, transmite Reuters, preluată de News.ro.
Potrivit postului public de televiziune din Ucraina, Suspilne, care a citat un oficial al asociației internaționale a transportatorilor rutieri din Ucraina, șoferului i s-a făcut rău la punctul de trecere Krakiveţ-Korczowa, una dintre cele patru vămi afectate de proteste.
A fost chemată ambulanța care i-a oferit primul ajutor ucraineanului, însă acesta a murit în drum spre spital. Este al treilea șofer ucrainean care moare într-un din vămile poloneze, după ce alți doi au avut același sfârșit în cursul lunii trecute.
Protestele camionagiilor polonezi au fost motivate de faptul că șoferii ucrainenii le afectează locurile de muncă și câștigurile. Până la începerea războiului ruso-ucrainean, camionagii ucraineni putea intra în Uniunea Europeană doar pe baza unui sistem de permise, sistem despre care Kievul a spus că reclamat că este impracticabil pe timp de război, când volumul traficului este mult mai mare.
În schimb, protestatarii din Polonia au cerut reinstituirea sistemului prin care companiile ucrainene erau obligate să obțină permise ca să opereze în Uniunea Europeană, mai ales că un sistem similar este valabil pentru camionagiii europeni care trebuie să intre în Ucraina.
Unul dintre cele patru puncte de trecere blocate, cel de la Jahodyn-Dorohusk, a fost redeschis traficului în această săptămână după ce un primar a cerut în instanță oprirea protestului întrucât afectează locurile de muncă locale.
Însă decizia definitivă a tribunalului a fost defavorabilă primarului astfel că există riscul ca și acest punct de trecere a frontierei polono-ucrainene să fie din nou blocat. Proteste similare au avut loc și în Slovacia, dar blocajele de la această frontieră au încetat vineri.
Șoferii de camion români nu au inițiat proteste similare astfel că o parte din traficul rutier de marfă dintre Ucraina și Uniunea Europeană a fost preluat de către țara noastră. Astfel, autoritățile române au închis circulației o porțiune din DN2 de la granița cu Ucraina, timp de patru ore, pentru a permite trecerea a două transporturi agabaritice, precum și a unei coloane de 1500 de camioane care se formase în vama Siret.
Protestul transportatorilor polonezi a fost susținut de asociațiile similare din Cehia, Slovacia, Ungaria și Lituania. Negocierile purtate nu au dus la niciun rezultat, Kievul susținând că se confruntă cu o situație absurdă în care camionagii nu au revendicări față de guvernele lor, ci direct față de Ucraina.