Este și cazul a sute de mii de clienți ai Hidroelectrica, oameni care nu și-au primit facturile de vara trecută și nu știu când le vor primi. Companiile par depășite de situație și dau vina pe Guvern și pe măsurile repetate de plafonare a prețurilor în domeniu.
La Hidroelectrica situația e bizară în condițiile în care oamenii primesc doar acum facturile pe luna iunie 2022. Mai mult, operatorii de call center sunt depășiți de numărul mare de apeluri primite și timpul de așteptare pentru un apel în centrală depășește 30 de minute.
Potrivit Observatornews.ro, în mod normal timpul de așteptare ar trebui să fie de 8 minute, însă în ultimul trimestru din 2022 compania a înregistrat 364.000 de apeluri, la care s-a răspuns efectiv la 73.000 de apeluri.
Mai mult, în condițiile în care sute de mii de clienți nu și-au primit facturile de multă vreme, mai exact din iunie 2022, compania riscă noi amenzi de la ANRE. De altfel, ANRE a transmis că se află în control zilele acestea la Hidroelectrica.
Nu doar Hidroelectrica are astfel de probleme, situația fiind valabilă și pentru alți jucători din domeniu, cu toate că nu e tocmai la fel de ”dramatică”. De exemplu, Electrica a transmis că facturile vor întârzia în perioada ianuarie martie pentru că s-a ”demarat o amplă acțiune de optimizare a sistemului informatic”.
”Pentru implementarea măsurilor aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 ianuarie 2023 – 31 martie 2025, societatea noastră a demarat o amplă acțiune de optimizare a sistemului informatic. Din acest motiv, este posibil să primiți factura la o altă dată decât cea obișnuită”, a transmis Electrica.
La fel, cei de la Enel Energie Muntenia au transmis că sunt conștienți de situație și vor ”aplica măsurile cuprinse în Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienţii finali recent emis de către ANRE, precum și măsurile prevăzute în succesiunea de acte normative referitoare la plafonarea prețurilor”.
Între timp, ANRE anunțase în urmă cu mai multe săptămâni că a acordat o serie de amenzi acestor furnizori, pentru că au întârziat emiterea facturilor. Paradoxal vina nu e exclusiv a furnizorilor ci se împarte cu guvernanții care au schimbat, peste noapte, de nenumărate ori legea referitoare la compensarea energiei.
”Aşa cum am anunţat public, ca urmare a numeroaselor sesizări privind neemiterea facturilor de energie electrică, am demarat acţiuni de control la principalii furnizori de energie electrică. Acţiunile de control au avut ca tematică verificarea modului în care, în perioada 01.04.2022 – 30.09.2022, furnizorii şi-au respectat obligaţia de a emite facturi conform perioadei de facturare convenite cu clienţii finali.
În urma verificărilor efectuate, s-a constatat că furnizorii controlaţi nu şi-au respectat obligaţiile legale, respectiv au emis cu întârziere sau nu au emis facturi de energie electrică după fiecare perioadă de facturare, aceştia fiind sancţionaţi contravenţional cu amenzi în valoare totală de 380.000 lei.
Amenzile s-au aplicat astfel: • ELECTRICA FURNIZARE 120.000 lei • HIDROELECTRICA 70.000 lei • CEZ VÂNZARE 60.000 lei • E.ON ENERGIE ROMÂNIA 50.000 lei • ENEL ENERGIE 50.000 lei • ENEL ENERGIE MUNTENIA 30.000 lei”, a transmis ANRE.